Eljárást indított a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a HelloPay Zrt. -vel szemben, amely számos fesztivál, rendezvény és vendéglátóhely készpénzmentes fizetési rendszerét biztosítja – írja a nemzeti versenyhatóság a sajtóközleményében. A vállalkozás a hatóság gyanúja szerint olyan tisztességtelen gyakorlatot folytat a terminálok borravaló-választási folyamata során, amellyel többlet-döntéshozatalra kényszeríti a fogyasztókat.
A GVH 2019 végén egyszer már elmarasztalta a szolgáltatót az alapbeállításként alkalmazott 10 százalékos borravaló- és adománymérték miatt. A terminál működési módja ugyanis jelentősen korlátozta a fogyasztói döntést, különösen a fesztiválokon és a vendéglátóhelyeken jellemző fizetési körülmények (időnyomás, zaj, tömeg, stb.) között. A hatóság az eljárás eredményeként 20 millió forintos bírságot szabott ki a cégre, valamint eltiltotta a jogsértő magatartás folytatásától.
2021 végén a hatóság megvizsgálta a vállalkozással szembeni tiltó kötelezés teljesülését és arra jutott, hogy – bár módosított korábbi rendszerén – a cég továbbra is a fogyasztók döntési folyamatát megzavarva sugallt egy „elvárt” 10 százalékos mértéket. A GVH Versenytanácsa ekkor 6 millió forintos bírságot szabott ki a vállalkozásra, amiért a hatósági tilalom ellenére is folytatta a tisztességtelen gyakorlatot.
A most indult versenyhatósági eljárás ismételten a cég termináljain végbemenő kártyás fizetések borravaló-választási folyamatának tisztességességét vizsgálja, mivel a szolgáltató – különös tekintettel a terminálhasználat jellemző időzítésére, helyére, jellegére – valószínűleg jogsértően készteti döntéshozatalra a fogyasztókat az eredeti ügyleti döntésükön (pl. étel-, ital-, ajándékvásárlás) felül. A rendszer vizuális kialakítása, a betűméret, illetve az előre meghatározott tájékoztatás (pl. „Kérjük állítsa be a borravaló mértékét: 0-20%”) ugyanis gátolhatja a fogyasztókat abban, hogy önállóan, befolyásmentesen dönthessenek.
A GVH ugyanakkor arra is felhívja a figyelmet, hogy a versenyfelügyeleti eljárás megindítása nem jelenti annak kimondását, hogy a vállalkozás a jogsértést elkövette. Az eljárás a tények tisztázására és ezen keresztül a feltételezett jogsértés bizonyítására irányul. Az eljárás lefolytatására biztosított időtartam három hónap, amely indokolt esetben két alkalommal, egyenként legfeljebb két hónappal meghosszabbítható.
Reagált a HelloPay
A mindössze megindítási folyamatban lévő vizsgálatról szóló híradás jelentősen csorbíthatja a HelloPay hírnevét és hátrányosan érinti partneri megállapodásairól szóló tárgyalásait, egyúttal versenyhátrányba hozza riválisaival szemben is – olvasható a HelloPay állásfoglalásában.A cég közleményében kiemelte, a versenyhivatal korábbi iránymutatásaival összhangban módosították a fizetőterminálokon futó digitális borravalóadás működési mechanizmusát, és a változtatásokra a GVH is rábólintott. „A GVH egy olyan piaci megoldással kapcsolatban indít eljárást, amellyel kapcsolatban a hivatal a korábbi eljárást lezáró utóvizsgálati határozatban azt írta le, hogy a bemutatott megoldás összhangban van a jogszabályi előírásokkal” – mondta Varga Norbert, a HelloPay Zrt. vezérigazgatója.
Gazdasági hírek azonnal,
egy érintéssel
Töltse le az Economx app-ot, hogy mindig időben értesülhessen a gazdasági és pénzügyi világ eseményeiről!
Kérjen értesítést a legfontosabb hírekről!
Legolvasottabb

Négy-öt millió magyar ember életét változtatná meg a kormány, konzultáció is lesz róla

Meghalt Galkó Balázs

Fordulat a kereskedelmi háborúban: Kína csendesen visszalépett

Utasok tízezreit érinti a menetrendváltozás májustól

Egy újabb magyar miniszter szólalt meg az uniós tagságunkról, minden megváltozhat

Ismét kísért az egészségügy ősellensége: friss számok érkeztek

Brutális megszorítások: ezzel legyen tisztában, ha Velencébe készül

Még mindig aranyat ér a nyelvtudás, mégis sokkolóan kevesen nyelvvizsgáznak

Pusztító olajszennyezés sújtja a horvát tengerpartot, nagy a veszély a magyar turisták kedvelt partszakaszán
