A koronavírus-járvány okozta félelem, illetve a kijárási korlátozások jelentősen növelték az online kereskedelem szerepét. Olyan fogyasztók is kipróbálták, hogy milyen az otthon kényelméből és biztonságából vásárolni, akik korábban még soha. Ez a változás hosszú távon is átalakíthatja a fogyasztói szokásokat, növelheti az online kereskedelem szerepét. A GVH ezért piacelemzés keretében méri fel a szektor működését és jellemző fogyasztói magatartásait.
A versenyhatóság a piacelemzés során megvizsgálja, hogy az online kereskedők milyen adatokat gyűjtenek a fogyasztókról, ezeket hogyan és milyen célokra használják fel, a fogyasztók pedig mennyire vannak tudatában mindennek.
Az elemzés kitér majd arra is, hogy a felhalmozott adatok milyen versenyelőnyt jelenthetnek, az adatok hiánya mennyire gátolhat egy új szereplőt a sikeres piacra lépésben, illetve ez hogyan viszonyul más belépési korlátokhoz (pl. a logisztikai háttér kialakításához vagy a márkanév felépítéséhez).
A piacelemzés nem általánosságban, hanem három termékkategóriára szűkítve vizsgálja az online kiskereskedelmet. A hivatal a kategóriákat a fogyasztói költésekből való részesedés, az elmúlt évek növekedése, az online értékesítés nagysága és a koronavírus-járvány első hullámában való bővülése alapján választotta ki. A vizsgálat így a műszaki cikkek, az élelmiszerek és a ruházati cikkek online kiskereskedelmére terjed ki.
A hatóság nyilvánosan hozzáférhető piaci információk felhasználásával, az érintett szereplők önkéntes válaszadáson alapuló megkeresésével, valamint piackutatással méri fel a szektor működését, folyamatait és trendjeit, továbbá mindezek hatását a versenyre, az üzletfelekre és a fogyasztókra. A piacelemzés eredményeit a GVH tanulmányban foglalja össze, és honlapján nyilvánosságra hozza - olvasható a hivatal bejelentésében.