A villanyautók elterjedése lényegében borítékolható, inkább az idő és az ütem a kérdés a jövőben. Magyarország mindenesetre legalábbis az eddig elhangzott kormányzati tervek alapján villanyjármű-forradalomra készül: 50 ezer villanyjárművel számolnak a magyar utakon pár éven belül. Fontos, hogy járműről és nem autóról van szó, azaz a magyar villanyflottában lesznek személyautók, buszok, és kisteherautók.
Mivel az elektromos autók egyelőre drágák, a korábban beígért, egyelőre nem végleges tervek szerint járművenként várhatóan akár 2-3 millió forintos állami támogatást jelentős élénkülést hozhatnak a piacon. A Buksza szerint azonban nem feltétlenül a személyautóké lehet a főszerep, hanem a kisteherautók esetében talán komolyabb piaci robbanás várható. Egyszerűen racionális érvek miatt, mivel sokkal olcsóbban üzemeltethető egy elektromos furgon, mint a hagyományos társai, igaz, az áruk borsosabb. A villanyautó-forradalomban a céges vásárlások szükségesek lesznek - ezek célkeresztjébe kerülhetnek e a kisteherautók. Igaz, a villanyautós hírekben ritkán szerepelnek.
Kapcsolódó
Úttörő
Bár sorra jönnek az autógyáraktól a hírek, hogy egyre nagyon erőforrásokat fektetnek a villanyautó-fejlesztésbe, vannak piaci szereplők, akik előrébb járnak. Rengeteg cikk szól az amerikai Tesláról, de a világ legnépszerűbb villanyautója ezzel szemben a Nissan Leaf, amely már többéves karriert tudhat maga mögött. A Nissan pedig fogta magát, és csinált a Leaf alapjain egy elektromos kisteherautót, amely az e-NV200-as nevet kapta.
"Havonta pluszban vagyok, mióta ezzel ezzel járok" - mondta a Bukszának egy villanyszerelő, miközben a Budai Várnál töltötte a pár hónapos e-NV200-asát, erre cserélte le a korábbi kisteherautóját. "Az áfát visszaigényeltem, mert haszonjárműként használom, és bár drágább volt, mint a többi kisteherautó, lényegében nem költök rá semmit. Az csak hab a tortán, hogy korábban naponta simán elvertem parkolásra 1000-1500 forintot, ezzel az is ingyen van" - sorolta a villanyfurgon előnyeit.
A Buksza a Nissan-importőrtől kapott e-NV200-ast egy hétig nyúzta, és a teszt eredményeként megszületett tényadatok is alátámasztják, hogy racionális döntés lehet egy villanyfurgon a költséghatékonyság szempontjából.
Villanyfurgon-matek egyszerűen
Városi közlekedésben a Nissan villanyfurgonja 15-18 kWh-s fogyasztással működött a teszt során. Ez azt jelenti, hogy 100 kilométer megtétele - a 366 forint/10kWh-s országos átlagos villanyárral számolva - 550-660 forintba kerül. Fontos, hogy a villanyautók töltésénél van az úgynevezett hálózati veszteség, ami 10-20 százalék lehet. Ez azt jelenti, hogy valójában 10-20 százalékkal magasabb lesz a végszámla. Ezzel együtt 600-720 forint lesz 100 kilométer.
Mivel azonban Budapesten a legtöbb helyen ingyenesen lehet tölteni a villanyfurgont, egyelőre csak az otthoni töltés kerül pénzbe. Ha pedig otthon töltjük, és ezt bejelentjük, akkor a villanyautó-töltésre használható az olcsóbb, úgynevezett vezérelt áram, ami a 366 forinttal szemben csak 233 forintot jelent 10 kilowattóránként. Utóbbi árakkal számolva 380-460 forintba kerül 100 kilométer, és ebben már benne van a hálózati veszteség.
Durván tehát két liter benzin árából lehet megtenni 100 kilométert városban. Kétliteres fogyasztású kisteherautó pedig nem igazán van a piacon. Fontos, hogy városi használatról van szó, mert az eNV200 nem a hosszabb távokra van kitalálva, a hatótávolsága ugyanis a gyári adat szerint 170 kilométer, a valóságban sokkal inkább 130-145 kilométer.
Magasabb sebességnél - például sztrádán - 100-110-es tempónál már 20 kW/h fölé mehet a fogyasztás. (Egyébként Budapestről például Siófokra minden további nélkül le lehet utazni vele, Siófokon ugyanis a belvárosban van villámtöltő, ahol 30-40 perc alatt 80-90 százalékra tölthető a Nissan.)
Mennyi a szerviz?
Tehát az e-NV200-zal 380-720 forintért tudunk megtenni egy kilométert. Példánkban egy városban 8 literes gázolajat fogyasztó kisteherautóval vetjük össze a Nissant 30 ezer kilométeres éves futásteljesítmény mellett.
Ebben az esetben az éves "üzemanyagköltség" az e-NV200-nál 114-216 ezer forint. Versenytársa, a 8 literes fogyasztásúnál pedig 780 ezer forint. Pusztán az üzemanyagon 560-660 ezer forint villanyfurgon árelőnye. Ez havonta durván 50 ezer forint.
Persze a mind a villanyfurgonnál, mint a gázolajos versenytársánál van a szervizköltség, ám ebben is elég jól áll a Nissan e-NV200. Az importőrtől kapott adatok szerint maximum 30 ezres éves futásteljesítménynél az első hét évben éves szinten a kötelező szervizre kifizetendő nettó összeg 2000-25 000 forint. Hét év alatt a teljes szervizköltség nettóban 110 ezer forint. Ez több mint versenyképes egy hagyományos - gázolajos furgon - szervizköltségével.
Villanyautó-matek 2.0
Bár a Nissan villanyteherautója drágább kategóriatársainál, mivel több mint 10 millió forintba kerül. Hét év alatt azonban évi 30 ezres futásteljesítménynél 4-5 millió forintot visszahoz pusztán az üzemanyagot nézve.
Itt azonban ismét fontos megjegyezni, hogy a Nissan járművei a több Nissan-kereskedésben is ingyen tankolhatnak, ha pedig ez hosszabb távon így marad, akkor töredékére csökkenthető a villanyfurgon üzemanyag-számlája. Emellett a villanyfurgon zöld rendszámra jogosult, tehát ingyen parkol, nem kell utána teljesítményadót fizetni, ezek tételek pedig szintén mellette szólnak. Sőt, az évi 30 ezer kilométeres magasabb éves futásteljesítménynél még hamarabb megtérül a magasabb vételár.
Ha a kormány által tervezett villanyjármű-támogatás esetlegese jár majd azokhoz a kisteherautókhoz is, amelyeket nettó áron vesznek meg a tulajdonosok, akkor pedig a városi és kisebb távolságokra történő használatnál mindenképp racionálisabb döntés a villanyfurgon a gázolajosokkal, benzinesekkel szemben.
Kisteherautókból 2014-ben 16 ezer, 2015-ben 17,5 ezer, az idén pedig az év első nyolc hónapjában közel 14 ezer fogyott. Ha pedig a teljes eladások negyedét-harmadát adnák a villanyfurgonok, akkor 2020 végére akár 20 ezer villanyfurgon szaladgálhatnak az utakon. Ez pedig a kitűzött 50 ezres villanyjárműves cél közel fele.
(Mivel konkrét hagyományos - gázolajos vagy benzines - furgont még nem próbáltunk, ezért a cikkben becsült adatok szerepelnek, az összevetésben pedig a villanyfurgon és a hagyományos elképzelt furgon értékvesztését az egyszerűség kedvéért azonos mértékűnek vettük.)