Egy használt autó átnézésekor nem elég a festékréteg vastagságát mérő műszerrel felszerelkezni. A kívül érintetlennek és rozsdamentesnek tűnő autók alul fájó meglepetéseket tartogathatnak. A hátsó hossztartó nyúlványok és az alváz korróziója mellett ilyen probléma a motor alatti segédkeret, népies nevén bölcső rozsdásodása is - olvasható a portálon.

A segédkeretek pont azért korrodálnak, amiért a futóműben a lengőkarok is. Rozsdásodás elleni védelmük hiányzik vagy felszínes, mert így kevesebbe kerül az autógyártónak és a költségek szorításában az alapanyaguk is olcsó acéllemez, ami véletlenül sem az örökkévalóságnak készül.

A bölcsőket többnyire melegen sajtolják és két sajtolt elemből erősítik össze őket ponthegesztéssel. Mivel a lemezek végig sincsenek hegesztve, a két fél összeeresztésénél bejut a víz és idővel szétporlik az egész.

A gyenge alapanyag miatt szokás a segédkeretet vastagra méretezni, hogy az anyagmennyiség kompenzálja az anyagminőség korlátait. Amit ideig-óráig meg is tesz, de az átlagosan 14 éves magyarországi autóparkban már nagyon sok olyan autó van, amely túl van a védett koron.

Talán a felületkezelést elhanyagoló autógyártók abban bíztak, hogy a segédváz elég vastag anyagból van ahhoz, hogy csak az autó élettartamának végére rozsdásodjon el. De nem így lett, a segédkeretek rozsdásodása nagyon sok autón súlyos típusbetegség. Nemcsak a korrózióvédelem szempontjából eleve problémásnak tekinthető japán autókon, például Hondákon, Mazdákon, Mitsubishiken, Suzukikon, hanem a látványos barnulásban kevésbé vagy nem érintett európai autókban is.

A Mercedes-Benz W168, az A-osztály első generációja volt a leggyakoribb példaautó, amiről a bölcsőrozsdásodás kapcsán beszámoltak a vezess.hu-nak. Ez a baj különféle Mazdák és a Mitsubishik mellett sok Opelt is sújt: jellemző gond a H Astrán, az első generációs Meriván vagy a 2000-2006 közötti C Corsán. Ahogy a típus idősödésével az Alfa Romeo 159-est is.

Az átrozsdásodott segédkeret simán bukási ok a tisztességes műszaki vizsgákon. A vizsgabiztosnak elég megkalapálni a bölcsőt az autón és ha nem érces pengéssel pattintja vissza a kalapácsot, hanem horpad meg morzsolódik, akkor az autó megbukott és mehetett bölcsőcserére az újabb próbálkozás előtt.

Gyári új alkatrésszel a bölcsőcsere költsége az autó értékének aránytalanul nagy részét tenné ki. Marad a bontott. Szerencsére van elég autó a bontókban, amelyekből kinyerhető egy még évekig használható alkatrész.

Segédkeretek áraGyári újBontott
Alfa Romeo 159365 000 Ft50 000 Ft
Ford Focus II223 000 Ft35 000 Ft
Opel Meriva A204 000 Ft25-30 000 Ft
Forrás: Vezess.hu

Tehát ha használt autót keres és nincs mód műhelyben megemelni az autót vagy aknából alánézni, feküdjön be a kocsi alá és nézze meg jó alaposan, milyen állapotban van a motor alatti segédkeret - tanácsolja a portál. Legyenek gyanakvóak, ha frissen feketére fújt segédalvázzal találkoznak, lehet, hogy a dukkózás alatti fémen átmegy a csavarhúzó vagy kalapálásra engedni fog.