Régre nyúlik vissza a magyar sörpiac egyik legnagyobb konfliktusforrása: ennek lényege, hogy a hazai nagy gyártók mind nagyobb nemzetközi szereplők leányvállalatai, az egész világon a sörmárkák 70-75 százaléka van egy kézben. Itthon ez egy oligopol piacot eredményezett, mivel kevés hagyománya volt a házi, vagy a kisüzemi sörfőzésnek.
A nagyobb szereplők a piaci fölényüket úgyis fenntartották, hogy a vendéglátóhelyekkel kizárólagos szerződéseket kötöttek, amelyek kötbért is tartalmaztak. Cserébe márkázott termékekkel látták el a kocsmákat, éttermeket: ingyen cégérek, poharak, sörcsapok, hamutartók, söralátétek stb. jártak a szerződés és a sör mellé. Ezzel nem tudtak versenyezni a kisfőzdék, de a vendéglátóhelyek az előírt fogyasztási mennyiség miatt nem is kockáztattak, hogy kisüzemi termékeket áruljanak.
A Gazdasági Versenyhivatal már 2011-ben és 2015-ben is felfigyelt a problémára és beavatkozott a hazai sörpiacba. A szervezet megállapította, hogy a Heineken, a Borsodi, a Dreher és - az akkor még külföldi, mostanra hazai kézbe került - Pécsi Sörfőzde kizárólagos szerződésekkel a maga számára tartotta a vendéglátóhelyek sörforgalmának összességében 43,5-44,3 százalékát. Akkor a társaságok vállalták, hogy két lépcsőben, 2017 végéig összesen közel 20 százalékkal csökkentik az így értékesített sör mennyiségét, az elzárt piac pedig 30 százalékra zsugorodott, amit maguk a piaci folyamatok - a kézműves sörök iránti növekvő kereslet - tovább csökkentett, mert egy sor hely eleve hátat fordított a nagy gyártóknak.
A versenyhivatal ezt a korábbi megállapodást vizsgálta most, és jutott arra az eljárásban 2019 decemberében, hogy a Dreher és a Borsodi vállalásai teljesültek. A harmadik nagy gyár, a Heineken azonban eltért a vállalások igazolásának GVH által előírt - egyébként maguk a sörgyárak által javasolt - módszertanától és formájától. A cég a kötelezettségvállalás ellenőrzéséhez szükséges számításokat, kimutatásokat az általa vállalt határidőben nem az előírt formában nyújtotta be, amiért a versenyhatóság 75 millió forintos bírságot szabott ki a cégre.
Idén júniusban újabb szabályozás lépett életbe, melyek nyomán a kis főzdék tovább javíthatják piaci pozíciójukat. Legkésőbb 2021 közepétől ugyanis el kell érnie a csapolt sörfogyasztás húsz százalékát legalább egy kisüzemi sörnek azokon a vendéglátóhelyeken, amelyek részleges-, vagy kizárólagos forgalmazási szerződésben állnak valamelyik nagy sörgyárral. A kis főzdék üdvözölték a változtatást, de a vidéki kisebb kocsmák egyelőre nem örülnek neki, ahogy riportunkban írtunk erről.