A Mol májusban országszerte 100 benzinkútján helyezett el tárolótartályokat, lehetővé téve a lakosság számára a használt sütőolaj környezetbarát elhelyezését. Az olajcég a lakosság figyelmének felkeltésére júniusban "Kisütöttük: ide vele!" néven akciót indított, melynek keretében, mindazok, akik egy Mol kútra használt étolajat vittek, egy újrahasznosított műanyagból készült, praktikus gyűjtőflakont kaptak ajándékba, amelyben kényelmesen, csöpögésmentesen tudják tárolni a használt sütőolajat.
Július 20-ig összesen több mint 9300 kilogram használt sütőolajat hoztak el a Mol töltőállomásokra - mondta el Rácz László, a társaság megújuló üzemanyagokért felelős igazgatója. A kutakról a Biofilter Kft. gyűjti össze és tisztítást követően juttatja el a Rossi Biofuel komáromi üzemébe, ahol a használt olajból bioüzemanyagot állítanak elő, amelyet biokomponensként kevernek a Mol finomítóiban a dízel üzemanyagokba. Az általunk használt biodízel komponensek egyötöde már újrahasznosított sütőolajból készül - emelte ki az igazgató.
Bővül a hálózat
Már az első napokban jelentős volt az érdeklődés a kutakon a gyűjtés módjáról, és ez az érdeklődés mind a mai napig fennmaradt; több mint hétezer háztartás csatlakozott a Mol használtsütőolaj-gyűjtő kampányához - mondta el Pánczél Andrea, a társaság magyarországi kommunikációs igazgatója. Az utóbbi 9 hétben hétezer ajándék gyűjtőflakont adtak át azoknak, akik csatlakoztak az akcióhoz, és a kijelölt kutakra használt sütőolajat hoztak. A lakossági érdeklődésnek és az igényeknek megfelelően hamarosan tovább bővül a használt sütőolajat átvevő töltőállomások listája; ősszel újabb 50-nel, mintegy 150-re nő ezzel a speciális szolgáltatással rendelkező kutak száma - fűzte hozzá.
A használt olajat előkezelik, és kémiailag (úgynevezett átészterezéssel) átalakítják, így keletkezik belőle a biodízel - ismertette a folyamatot Székely Gábor, üzemvezető. Az üzemben évente mintegy 150 000 tonna repce-, napraforgó- és szójaolajat, valamint használt sütőolajat dolgoznak fel. A legmodernebb technológiával felszerelt üzemben az ipari-, biztonsági- és környezetvédelmi szabványoknak szigorúan megfelelve állítjuk elő a biodízelt - mondta el az üzemvezető. A biodízel gyártás melléktermékei is környezettudatos módon kerülnek tovább felhasználásra; az évi mintegy 22 000 tonna glicerint partnereknek adják át további hasznosításra. A mintegy 18 000 tonna szappanos vizet pedig teljes egészében biogáz termelésre hasznosítják. A tisztítás során keletkező hulladék (például prézli-, ételmaradék) a biodízel gyártás melléktermékeivel együtt kiváló alapanyaga a biogáz előállításnak.
Mindez megfelel az EU új megújuló energia irányelvében (2009/28/EK) foglaltaknak, amelynek a közlekedésre vonatkozó pontjai 2011. január 1-vél hatályba léptek. Az irányelv jelentős szerepet tulajdonít azoknak az alapanyagoknak, amelyek a hulladék - esetünkben használt sütőolaj - mennyiségét csökkentik az újra felhasználás ösztönzésével.
A térségben az egyik legnagyobb
A Mol és a Rossi Beteiligungs GmbH 2006-ban döntött a komáromi biodízelüzem építéséről annak érdekében, hogy a Magyarországon gyártott gázolaj megfeleljen a megújuló energia direktívának. Az évi 150 ezer tonna biodízel előállítására képes üzemet 2007 márciusában kezdték építeni és azév decemberében adták át. A 46 főt foglalkoztató üzem 35 millió eurós beruházásban épült, amivel a cég a régió legjelentősebb ilyen profilú üzemei közé tartozik.
Idén a Rossi értékesítette tulajdonrészét a szlovák Envien a.s. részére, így jelenleg a Mol 25 százalékkal, az Envien 75 százalékos részesedéssel rendelkezik a Rossi Biofuel Zrt-ben.
Az üzem évente körülbelül 150 ezer tonna repceolajat, szója-, napraforgó- és használt sütőolajat, valamint 18 ezer tonna metanolt dolgoz föl. A Rossi Biofuels Zrt. gyára által előállított 150 ezer tonna biodízel komponenst a Mol-csoport ithtoni, szlovákiai és olaszországi finomítóiban keverik be a fosszilis gázolajba.
A növényi friss olaj és a növényi használt sütőolaj állandó rendelkezésre állása az üzem folyamatos és zavartalan működésének feltétele. A használt sütőolajat, vagy a friss olajat szivattyúzható formában kell szállítani és mentesnek kell lenniük minden zavaró komponenstől.
Az olajat szűrik és előmelegítik, majd a reaktorban metanolt kevernek hozzá. A reakciót két lépésben végzik, először 97-99 százalékos nyers biodízel (úgynevezett FAME - fatty acid methyl ester, azaz zsírsav-metilészter) keletkezik, majd a maradék 1-3 százalék olajat is átalakítják biodízellé. Ezután lepárlással kinyerik a maradék metanolt, a biodízelt pedig tisztítják. Melléktermékként glicerin és szappanos víz keletkezik. A tisztított biodízel ezután a Mol finomítóiba kerül, ahol a fosszilis dízel üzemanyaghoz keverik.
Biogázüzem is épülhet
Az üzembe minden olyan szükséges biztonságtechnikai berendezés be van építve, amelyek lehetővé teszik, hogy az üzem kiszolgáló személyzet nélkül is működjön. Valamennyi, az üzemben levő szivattyú és tartály is nyomás- és telítettségérzékelővel van ellátva. Az üzemet, illetve az üzemet körülvevő teret gázszenzor felügyeli. Ha a metanol koncentrációja esetleg meghaladna egy bizonyos határértéket, az üzem leáll.
A társaság egy biogázüzem felépítését is tervezi a Rossival, amely a közeljőben megvalósulhat - mondta Rácz László. Mindemellett pedig a Mol a kutatás-fejlesztés terén is aktív, egyebek mellett például az alga-alapanyagú tüzelőanyagok lehetőségeit is vizsgálják - tette hozzá.