A 2014. december-2015. szeptember közötti időszakban a szupermarketet és diszkontot magában foglaló 401-2 500 négyzetméteres boltok piaci részesedése élelmiszereknél 38 százalékról 39-re emelkedett érték szempontjából. Ezzel egy időben a 2 500 négyzetmétert meghaladó üzletek részaránya 28-ról 27 százalék lett.
Módosult az élelmiszer-kiskereskedelem közel 18 ezer üzletből álló hálózatán belül az összesen mintegy 15 600 hagyományos kis üzlet fontossága is. Amíg az 51-200 négyzetméteres boltok részaránya az élelmiszerek eladásából 17 százalékról 18-ra emelkedett, addig az 50 négyzetméteres és kisebb egységekre 9 százalék után legutóbb 8 százalék jutott, legutóbb december-szeptember között.
Előretörtek az energiaitalok
Közel 1300 milliárd forint forgalmat ért el az élelmiszerek kiskereskedelme a tíz hónapos időszakban, az intézet által mért kilencven termék kategóriából, ez 5 százalékkal több, mint az előző évi hasonló időszaka során. Mennyiséget tekintve szintén 5 százalékkal emelkedett a bolti eladás.
A piac nagyarányú bővülésének egyik motorja, hogy a nagy forgalmú szomjoltó italokból átlag felett bővült az élelmiszerboltok bevétele a tíz hónap során. Csak a szomjoltó italokat nézve tíz százalékkal, mintegy 275 milliárd forintra emelkedett az élelmiszer-kiskereskedelem forgalma 2014. december-2015. szeptember között. Kiemelkedik értékben is, mennyiségben is kétszámjegyű növekedésével az energia- és sportital, valamint a jeges tea. De átlag feletti mutatókat regisztráltak értéket tekintve a sörnél, szénsavas üdítőitalnál, ásványvíznél és gyümölcslénél is.
Figyelemre méltó a 200 négyzetméteres és kisebb hagyományos üzletek jelentős piaci részesedése szénsavas üdítőitalnál, energia- és sportitalnál továbbá sörnél; 42, 40, illetve 39 százalékkal legutóbb december-szeptember között. Erősen koncentrált viszont az ásványvíz bolti eladása: a 400 négyzetméternél nagyobb egységek viszik el a forgalom 72 százalékát.