Ahogy az előző években, úgy idén nyáron is ellenőrizte a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) a vendéglátó-ipari egységeket, illetve a taxisokat. A június és augusztus vége között zajló akcióban összesen 1844 ellenőrzést hajtottak végre, amelyből 1667 érintette a vendéglátós cégeket, 177 a taxisokat.
Az eredmény, például a munkaügyi vagy munkavédelmi ellenőrzésekhez képest jó, hiszen összesen 424 esetben, a vizsgáltak 23 százalékánál találtak csak valamilyen szabálytalanságot. A két terület azonban teljesen máshogy vizsgázott, hiszen amíg a vendéglátóhelyeknél minden negyediknél találtak hibát az ellenőrök, addig a taxisoknál ez mindössze 7 százalék volt.
Kapcsolódó
Jó hír, hogy a vendéglátóhelyeken 6, míg a taxisoknál 8 százalékkal javultak az eredmények a tavalyi évhez képest. A pozitív eredmények azért is fontosak, mert sokan ez alapján ítélik meg Magyarországot - kommentálta az adatokat Koszorús László, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkára. Szerinte egyre többen jönnek rá, hogy érdemes betartani a szabályokat, mivel az ezáltal érhető el egy olyan visszatérő ügyfélkör, amivel hosszú távon is fenn lehet maradni.
Átvágnak a röviddel
A vízparti nyaralóhelyeken, strandokon, wellness és gyógyturisztikai helyeken, városközpontokban, egyéb rendezvényeken, vásárokon, fesztiválokon végzett ellenőrzések során a legtöbb jogsértést a helytelen méréssel, a különösen helytelen italméréssel, a csomagolóanyagok belemérésével, a nem megfelelő ártájékoztatással, a vásárlók könyvét érintő hiányosságokkal, valamint a nem hiteles mérőeszközökkel kapcsolatban találták a fogyasztóvédelmi ellenőrök.
A fentieken túl 3665 termék térfogatát, tömegét és fogyasztói árát ellenőrizték, a próbavásárlások között 421 szabálysértést állapítottak meg - mondta el Kiss Anita, az NFH szóvivője. Példaként említette, hogy egy budapesti vendéglátóhelyen az ellenőrzést végzők kétszer 4 centiliter röviditalt kértek, ám a végül megkapott mennyiség nem érte el a 3 centilitert sem.
Hasonló eset volt egy étteremben, ahol a vásárolt mennyiségű sült burgonya nem érte el a meghirdetett súlyt. Amikor az ellenőrök rákérdeztek, hogy mitől van a különbség, a tulajdonos annyit mondott, hogy sosem mérte a súlyt, ránézésre ennyit szokott adni. Volt olyan eset is, amikor semelyik termék ára nem volt kiírva, mondván az árak a fejében vannak. Ez természetesen nem szabályos, így őt is figyelmeztették a hatóság emberei - emelte ki Kiss.
A taxisoknál 141 főt ellenőriztek, ebből 8 szolgáltatót vontak felelősségre, míg a 36 próbautazásnál mindössze 4 esetben találtak hibát. A leggyakoribb szabálytalanság a díjtáblázattal, a taxaméter alkalmazásával, a nyugtaadási kötelezettséggel volt kapcsolatos.
Elsőre nincs büntetés
A szabálytalanságok többsége kisebb szabálysértés volt, ezek többsége inkább figyelmetlenségből akadt, kirívó szabálytalanság nem volt - mondta Szente István, az NFH megbízott főigazgatója. A büntetésekkel kapcsolatban elmondta, hogy mivel kis- és középvállalkozások (kkv-k) voltak az ellenőrizettek, ezért első esetben a hatóság nem büntetheti őket. Akkor sem, ha tavaly valami más miatt büntették: például ha egy évvel ezelőtt a méréssel volt probléma, idén pedig a vendégkönyvvel, akkor sem lehet büntetni, mivel ilyen típusú szabálytalanságot először követett el. Ezzel kapcsolatban a Napi.hu kérdésére Koszorús elmondta, hogy a vállalkozások nem élnek vissza a lehetőséggel, egyre inkább jellemző, hogy próbálják betartani a szabályokat.
Egyre szenzitívebb a magyar fogyasztó, ha úgy érzi, átverték, akkor már nem megy vissza arra a helyre - magyarázta a szakember. Ennek megfelelően mindössze 884 ezer forintnyi fogyasztóvédelmi bírságot szabtak ki a nyári ellenőrzés-sorozat során.