Szeptembertől egy új dimenziója nyílt meg az autózásnak, melynek köszönhetően nagyobb biztonságban érezhetjük magunkat bármerre is autóznánk az EU területén - legalábbis az ezt lehetővé tevő vállalatok képviselői szerint. Szeptembertől ugyanis Magyarországon is elérhetővé vált az Opel OnStar szolgáltatása, ráadásul magyarul.
A szolgáltatások között olyan kényelmi funkciók vannak, melyek segítségével például az autó okos telefonos appról (iPhone-nal Apple Car Play, Androiddal Android Auto) távvezérelhetővé válik, azaz nyitható, zárható, bekapcsolható a kürt és a lámpa, illetve meghatározhatóvá válik a jármű helye - ha véletlenül egy bevásárlóközponti parkolóban nem találnánk, hogy hová parkoltuk le. Igaz, ezen még van mit fejleszteni, hiszen az app nem mutatja a mi helyzetünket, csak az autóét, viszonyítási pont nélkül pedig elég nehéz kitalálni merre is induljunk - hacsak nem kapcsoljuk be a jármű kürtjét vagy fényszóróját távirányítással.
Nem csak kényelmi funkció
Még nagyobb jelentősége van és komolyabbnak tekinthető az a biztonsági funkció, amellyel az autóból mostantól vészhelyzetben élő segítséget is lehet kérni. A járműben ugyanis - modelltől függően - a tetőkonzolon vagy a belső visszapillantó tükör házán található SOS-gombbal segítséget lehet kérni vészhelyzetben -, így az Opel OnStar lutoni telefonközpontjában lévő asszisztenssel léphetünk kapcsolatba.
A vészhelyzeti hívás azonban nemcsak az autóban ülők által indítható el, akkor is jelez az autó a központnak, ha az utasok nem tudnak segítséget kérni: az Opel OnStar ugyanis súlyos baleset esetén - amikor például az autó szenzorai nagymértékű lassulást, légzsák nyitást, borulást jeleznek - automatikusan kapcsolatba lép a központ asszisztensével, aki megkérdezi, kell-e és milyen jellegű segítség, mindezt magyar ügyfél - ezt a szolgáltatás regisztrációjakor készített profil alapján állapítják meg a központban - esetén magyarul.
Ha az utasok közül senki sem felel, akkor az autó által küldött jelek alapján pontosan meg tudják állapítani az autó műszaki adatait (egyebek mellett azt is, hogy a jármű elektromos vagy gázos hajtású-e) és ezen információk továbbításával azonnal a helyszínre küldik a hatóságokat (mentő, tűzoltó, rendőrség). A hívás után mindaddig vonalban marad valaki, míg a segítség a helyszínre nem érkezik.
Nem csak vészhelyzetre jó
Az OnStar szolgáltatás azonban nem csak bajban segít. A konzolon lévő kék gombbal bárhol, bármikor teljesen hétköznapi segítséget is lehet kérni, mint például útvonal betöltését, de arra is meg lehet kérni a bejelentkező asszisztenst, hogy töltse fel a navigátorunkra a legközelebbi pihenőt, benzinkutat, éttermet vagy szállodát - épp amire szükségünk lenne. Úti célt az autót használók egymás között is megoszthatnak és egymásnak is küldhetnek. (Az autó profiljában több "sofőr" is beállítható.)
Mindez az EU más tagállamaiban is működik. Ha magyar ügyfél kerül bajba vagy szeretne segítséget kérni az OnStartól, magyarul szólítják meg a call center asszisztensei. Az SOS (piros) gomb nyomogatásánál azonban érdemes szem előtt tartani, hogy az indokolatlan riasztásért egyes országokban büntetés jár.
Az ilyen autót nem érdemes ellopni
Az OnStaros autókat nem érdemes ellopni - mondták a szolgáltatás bemutatóján az Opel szakemberei -, miután a tulajdonos azonnal mindenről kap értesítést, illetve az autó által kibocsátott jelek is a rendőrséget segítik. Az autó ilyen esetben is irányítható a központból, igaz, jogszabályi keretek minden országban mást engednek meg. Az USA-ban például arra is van lehetőség, hogy a fedélzeti kommunikáción keresztüli felszólítást követően leállítsák az autót, Magyarországon viszont csak arra van lehetőség, hogy - rendőrségi ügyszám birtokában - a jármű újraindítását akadályozzák meg távirányítású indításgátlóval.
Ha a riasztó jelez - akár azért, mert megkísérelték feltörni, akár más okból -, a tulajdonos az OnStaron keresztül sms-ben is és emailben is értesítést kap.
Hotspot az autóban
Az OnStar wifi hotspotként is tud működni, így az utasok is netezhetnek/netezhetnének az autóban. Ez az egyébként külön előfizetéshez kötött szolgáltatás azonban egyelőre nem érhető el Magyarországon, de rövidesen várható az elindítása - legalábbis ezt ígéri a cég távközlési partnere, a Vodafone. A szolgáltatás az első három hónapban, illetve 3 GB adatmennyiségig ingyenes lesz.
Most akkor kémkedhetnek utánunk?
Pálfy Barnabás, az Opel OnStar szakértője szerint a szolgáltatás fejlesztésével nem az a cél, hogy ügyfelek után kémkedjenek. A szolgáltatás ugyanis csak az autó pillanatnyi helyzetéről ad felvilágosítást, nincs folyamatos követés. Emellett öt autóban maximalizálták azon járművek számát, amelyekről egy felhasználó információt kérhet. Az adatok lekérése azonban nem marad rejtve a tulajdonos előtt, erről minden esetben értesítést kap.
A Magánszféra-gomb (áthúzott rádióadó) megnyomásával el is lehet rejteni a jármű aktuális tartózkodási helyét, viszont súlyos balesetkor vagy ha az autós az SOS-gombot megnyomja, az autó automatikusan megadja a gps-koordinátákat, hogy a lehető leggyorsabban odaérhessen a segítség.
Állapotjelentés kérésre
Kívánságra havi állapotjelentést küld emailben az Opel OnStar az autó fontos üzemi és mérési adatairól. Az ellenőrzési listát soron kívül is le lehet kérni egy gombnyomással: például meg lehet tudni, mekkora a keréknyomás, mennyi benzin van az autóban vagy milyen az olaj elhasználtsága, azaz hogy az autó biztonsággal használható-e.
A felhasználók teljes mértékben kontrollálhatják adataikat és eldönthetik, mit, milyen mértékben akarnak igénybe venni, megosztani - hangsúlyozták az Opel szakemberei.