Közel 15 százalékkal, 4,36 milliárd forintra növelte árbevételét a Kärcher Hungária Tisztítási-Rendszerek Kft. 2017-ben, ezzel a magyar piac bővülése a vállalat globális szintű - 7,5 százalékos - forgalomnövekedését körülbelül kétszeres arányban múlta felül. Az elmúlt 5 évben a vállalat közel megháromszorozta árbevételét.
Az egyik legkomolyabb fegyvertény, hogy az elmúlt 5 évben sikerült nagy lépést tenni a negyedszázados működés legnagyobb kihívása: egy hatékonyan működő értékesítési hálózat felépítése tekintetében - mondta Jenner, aki a magyar leánycég 25. születésnapja alkalmából látogatott Budapestre. A Kärchernél omnichannel-típusú eladási struktúra működik, ami azt jelenti, hogy többé-kevésbé minden csatornán kínálja termékeit.
A Kärcher termékek megjelennek a barkácsüzletek, a C&C áruházak, a hypermarketek, elektro-szaküzletek és a webáruházak kínálatában, valamint a Kärcher Center néven működő országos márkabolt hálózat 26 üzletében is. Az árbevételt adó két üzletág közül a háztartási üzletág forgalmi részaránya jelenleg kicsit magasabb, mint az ipari üzletágé, de a cél az 50-50 százalékos részarány elérése.
A B2B (vállalat és vállalat közötti) értékesítési területeken a társaság saját disztribúciós és direkt értékesítési hálózata bonyolítja az ügyleteket.
Folyamatos kapcsolat a megrendelőkkel
Miért jelent kihívást ez a terület világszerte? A Kärcher tevékenysége korántsem merül ki abban, hogy tisztítógépeket- és tisztítószereket értékesít. Mindezen túl komplex szervizkínálattal rendelkezik, amely kiterjed az eladás utáni ellenőrzésre, a karbantartásra és a teljes helyszíni szervizre, továbbá a tanácsadásra és az ügyfelek oktatására is.
A vezérigazgató szerint nem csak az olajozottan működő készletkezelés kialakítása - például a partnerek rendszeres ellátása csere- és kopóalkatrészekkel - de a megfelelő kollégák megtalálása és kiképzése is sok erőfeszítést követelt a cégtől.
Kiemelte, hogy fontos momentum volt a társaság életében, amikor két évvel ezelőtt új székházba költözött a főváros egyik legfrekventáltabb helyszínén, a Budaörsi út 62 szám alatt. A Kärcher Center Buda egyben a magyar leányvállalat legnagyobb márkaüzlete is.
Erős fókusz a professzionális ügyfeleken
Bár a Kärcher leginkább a háztartásokban használt tisztítógépeivel került be a köztudatba, egy másik igen fontos üzletágát az ipari felhasználású tisztító berendezések jelentik. A Kärcher Magyarországon rendkívül sikeres a feldolgozóipar, az épülettakarítók és a kommunális felhasználók célcsoportjában. A kommunális célcsoport legnagyobb kihívását a külterületi felülettisztítás jelenti.
A Kärcher és a városi önkormányzatok körében kiterjedt ügyfélkörrel rendelkezik - hívta fel a figyelmet Jenner. A többfunkciós kommunális gépek (municipal implement carrier) egyebek közt utakon, parkokban, autóparkolókban és sportpályákon alkalmazhatóak, csaknem korlátlan felhasználási területtel: ide tartozik például a seprés, a nedves tisztítás, a zöldfelület-gondozás és a hóeltakarítás.
Magyarországon különösen erős üzletág az épületkarbantartás - a megrendelők sorában találhatók egyebek közt a takarító cégek, hotelek, az irodák, az éttermek és a kereskedelmi egységek, amelyek rendszeres vevői a Kärcher magas nyomású mosóinak, porszívóinak, illetve súroló-és szívógépeinek. A 2017-es év egyik fontos momentuma volt, hogy a vállalat piacra dobta az FC 5 padlótisztítót, amely egyetlen lépésben ötvözi a porszívózó és a súroló funkciót a háztartásban.
A cégvezető szerint a kompakt megoldások mellett az energiahatékonyság javítására és az akkumulátortechnika fejlesztésére összpontosítanak. A villanyautók világából is ismert modern lítium-ion akkumulátoroknak köszönhetően a Kärcher új tisztítógépei már ugyanolyan teljesítményt nyújtanak, mint a konnektoros-kábeles modellek.
Áttörés a jövő technológiájában
A Kärchernek hosszú "elemtörténete" van, hiszen az akkumulátorok hosszú évek óta részei a portfóliónknak - többek között ólomakkumulátorokat alkalmaztunk gépeinknél a múltban - magyarázta Jenner. Ami tényleges újdonság az a kábel nélkülözése.
"Úgy gondolom, hogy a modern kézi elemeknek köszönhetően a tisztítástechnológia 2020-2025 körül már csak olyan mobileszközöket fog kínálni - legyen szó magasnyomású mosókról, porszívókról, vagy súrolókról -, amelyek már kizárólag akkumulátorral működnek" - értékelt.
Hasonló változás történhet a többi ház körüli konnektoros mobil eszköznél - például fűnyíróknál, láncfűrészeknél. Hamarosan tömegesen fognak külön részt kialakítani az épületen belül, vagy a garázsban a családi házaknál, kifejezetten a gépek indukciós töltése céljából - vázolta vízióját a vezérigazgató.
A kevesebb egyre inkább többet jelent
Érzékelhető fogyasztói igény a zajcsökkentés: e téren a Kärcher folyamatos fejlesztéseket hajt végre - például egyes magasnyomású mosóinál alkalmazza a "suttogó" motorfunkciót, amely az alapmodellnél 50 százalékkal alacsonyabb 5 decibeles zajszinten teljesíti feladatát.
Hasonlóan csökkenő trend látható a teljesítmény terén is. Így a tíz évvel ezelőtt készült átlagosan 2000 wattos - akkor energiahatékonynak számító - porszívókhoz képest ugyanakkora szívóerővel rendelkező gépeink ma már mindössze 700 watt erejűek, ezzel jóval kevesebb energiát fogyasztanak változatlan szívóteljesítmény mellett - vázolta Jenner.
Ugyancsak jelentős fogyasztói igényt mutatkozik a tisztítószer-felhasználás csökkentése iránt is. A társaság innovációi arra irányulnak, hogy optimalizálják az anyagok tisztítási eredményét. Az új eco!ogic univerzális tisztítószer pedig még egy lépéssel tovább is megy, hiszen gyártása során kizárólag újra növő nyersanyagokat használnak fel.
Lehetne tovább sorolni a csökkentésre irányuló fejlesztéseket - például az anyagfelhasználás mérséklését a gyártásnál, vagy az új gépek kisebb vízigényét - de a piacon talán a legnagyobb szükséglet a munkaerőköltség csökkentése iránt mutatkozik. Ezért a Kärcher a takarítórobotok körében is masszív kínálattal és fejlesztésekkel rukkol elő.
Családi vállalkozás nyolc évtizede
"Több mint 600 munkatársunk foglalkozik kutatás-fejlesztéssel, 2017-ben pedig 56 új szabadalmat jegyeztünk be és mintegy száz új terméket bevezetését kezdeményeztük. A Kärcher 1935 óta családi tulajdonban lévő vállalkozásként működik, amelynek előnye, hogy nincs folyamatos részvényesi nyomás a profitnövelés irányába. Ezáltal a társaságnál tíz évre előre írjuk a terveket. A fejlesztések pedig szépen, lassan kiforrhatják magukat, a nyereség nagy arányú újrabefektetése mellett" - fogalmazott Hartmut Jenner.
A cikk megjelenését a Kärcher támogatta.