Az elmúlt időszakban az áru- és személyszállító vállalkozások működési költségei folyamatosan emelkedtek.
Ennek okai
- az üzemanyagárak,
- az útdíjak,
- a jármű- és alkatrészárak emelkedése,
- a haszonjárművek drasztikusan megnövelt kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási díja,
- illetve a munkaerőhiányból fakadó folyamatos bérnövekedés.
A költségekre negatívan hatnak az utóbbi hónapokban megkezdődött, a fuvarozó cégek számára komoly tervezési kihívást jelentő országos útrekonstrukciós munkák is. Nehezítik a hazai vállalkozások versenyképességét a magyar piacvédelem hiányosságai, az EU-n kívüli országokból nagy számban érkező, a szállítási megbízásokat jogosulatlanul, illegálisan végző fuvarozók.
Emellett súlyos nehézséget jelent, hogy az elmúlt néhány évben egyes nyugat-európai tagállamok hivatalos előírásokkal és ellenőrzésekkel kezdték el védeni saját piacaikat, amelyek az állandó bírságfenyegetettség mellett nagyfokú adminisztratív tehernövekedéssel is jártak.
A mintegy 3700 tagvállalkozást tömörítő szervezet, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) és a hazai nehéztehergépjármű kapacitás mintegy 25 százalékát reprezentáló Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE)
egységes 15-20 százalékos díjemelést javasol.
Az árakat lényegében azonnal meg kell emelni, mert másként nem tudják biztosítani az őszi ellátást és áruhiány jelentkezhet a boltokban - mondta Árvay Tivadar, az MKFE főtitkára.
A cél nem az extraprofit elérése, hanem a fennmaradás biztosítása. A "tisztességes hasznot" mintegy 10 százalékban lehetne meghatározni - mondta Szabó György, az MKFE elnöke.
Lehet, hogy lesz olyan fuvarozó, aki majd - miután a konkurense árat emelt - rákacsint a megrendelőre és azt ígéri, hogy ő nem vagy kisebb mértékben emelt, de ezeknek a cégeknek a sorsa megpecsételődik
- tett hozzá.
A díjemelés nagy részben a határon túl csapódik le, hiszen a szállítási igény soha nem látott mértékben nőtt Nyugat-Európában. Mivel ezt az igényt zömmel csak a keleti országok vállalkozói tudják kielégíteni, a nyugati országok elkezdték védeni saját piacaikat. A növekvő kereslet ad lehetőséget arra, hogy olyan béremelést adjanak, amivel versenyképesek maradnak - mondta Szabó György.
A jövőben komoly költséget jelent majd a dízel tehergépjárművek elektromosra cserélése is, bár az igaz, hogy ezek üzemeltetése jóval kedvezőbb lesz.
Dittel Gábor, a NiT Hungary ügyvezető főtitkára a kötelező felelősségbiztosítások 300 (!) százalékos díjemelését emelte ki, amely lassan egy autóbuszra egy milliós tételt jelent.
Nem lehet nem észrevenni, hogy az üzemanyagár már 400 forint felett áll és lassan nem lehet nettó 450 ezer forintos havi bér alatt gépkocsivezetőt találni - tette hozzá Füle László, a NiT Hungary elnöke. Amit kevesen látnak, az az amortizáció. Rengeteg teherautó áll Magyarországon is, amelyet egyszerűen nem lehet eladni, mert tőlünk keletre még az arab országokban sincs rá kereslet.
Azt is látni kell, hogy ha sikerül bért emelni, akkor több fuvarozó dönt majd úgy, hogy külföldről hazajön és nagyon nem mindegy, hogy hol költi el a 400-500 ezer forintos fizetését - tette hozzá Füle László.
A kép forrása: Shutterstock.