A hónapokig tartó bizonytalanság után felszállt a fehér füst: a Magnit igazgatósága az elmúlt héten döntött a magyarországi beruházás elindításáról. A Napi.hu értesülései szerint az orosz kereskedelmi lánc a korábbi elképzeléseknek megfelelően ezer kamionból álló járműflottát, és az azt kiszolgáló infrastruktúrát hoz létre, ami több mint 2000 munkahelyet teremt elsősorban a telephelynek kiszemelt Kelet-Magyarországon. A beruházás terveit korábban komoly aggodalmakkal fogadták a hazai fuvarozók, több ezer magyarországi állás megszűnésétől tartva.
Még több magyar áru mehet
Értesüléseink szerint a döntés értelmében a kamionflotta magyar sofőröket foglalkoztat, és a szállítmányok magyar rendszámmal ellátott járművekkel közlekednek majd. Az élelmiszerbeszerzések egy részét is itt végzik - főleg zöldség, gyümölcs, hús és feldolgozott húsáruk, konzerv és fagyasztott élelmiszerek jöhetnek számításba. A hazai beszerzések nem újkeletűek, hiszen a cég tavaly és tavalyelőtt összesen 12 millió euró (3,6 milliárd forint) értékben vásárolt Magyarországon - ismertette Szijjártó Péter a beruházás bejelentésekor.
A Nemzeti Külgazdasági Hivatal (HITA) és az orosz cég stratégiai együttműködési megállapodást is kötött az elmúlt évben. Ennek értelmében a Magnit mindent megtesz, hogy a lehető legtöbb munkahelyet hozza létre Magyarországon, és a lehető legtöbb céget alkalmazza alvállalkozóként. A HITA pedig vállalta, hogy a jogszabályi keretek között a lehető legtöbb támogatást adja a cég beruházásához, itteni tevékenységéhez.
A Hungerit is várja a lehetőséget
Első becslések szerint a magyarországi élelmiszerbeszállítások nagyságrendje évente elérheti akár a tízmilliárd forintos szintet. Az ehhez kapcsolódó adók mellett a Magnit magyar cégének adó- és járulékbefizetései is hoznak majd bevételt a költségvetésnek, akár milliárdos nagyságrendben. (A Magnit magyar érdekeltsége bejegyzésének azonban egyelőre nincs nyoma a magyar cégjegyzékben.)
A magyar élelmiszeripari cégek számára már most is jelentős piac Oroszország és a nagyvárosok - elsősorban is Moszkva. A Hungerit például egy hollandiai cég közvetítésével szállít a Metro áruházlánc számára. Magyar József, a baromfifeldolgozó cég tulajdonos-vezérigazgatója kérdésünkre elmondta: számukra nagy segítség lenne a magyarországi Magnit megjelenése, mert így jelentősen tudnák növelni oroszországi kiszállításaikat.
Záhony lehet a nyertes
A Magnit magyarországi megtelepedéséről tavaly decemberben állapodott meg Szijjártó Péter külgazdasági államtitkár és Hacsatur Pombuhcsan, a Magnit igazgatósági tanácsának elnöke.
Idén márciusban Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében tartott terepszemlét Oleg Sidnin, a Magnit fuvarozási osztályának vezetője, aki Záhonyban és Fényeslitkén nézett körül. Sidnin a Szon.hu beszámolója szerint úgy vélte, nagy előnye Szabolcs-Szatmár-Bereg megyének, hogy rendelkezik széles nyomtávú vasútvonallal, hiszen a cég vasúton is szeretne szállítani, Záhony pedig éppen ideális földrajzi szempontból. Ezt követően bejelentette: fél év múlva, vagyis már idén nyáron elindulhat a beruházás.