A hírek szerint ugyan magyarországi autógyártók is szembesültek az autóipart is sújtó gazdasági nehézségekkel, eddig a termelésben ez érdemben nem mutatkozott meg - írja az Mfor. Az elmúlt hónapokban ugyanis folyamatos felfutást láthattunk.

A kérdés persze az, hogy a külső körülmények változásai nem hoznak-e ismét törést, hiszen a hazai gyártás fő felvevőpiaca, Nyugat-Európa kapcsán kulcskérdés a fenyegető recesszió. Ugyanakkor a járműipar számára kellő puffert jelent, hogy a megrendelésekhez képest a gyártók óriási csúszásban vannak.

Aki most szeretne például autóflottát vásárolni, az jellemzően 1-1,5 éves szállítási átfutással számolhat. A korábban beérkezett vásárlói igények így egyelőre biztosan kitartanak, és ha lesz alkatrész, akkor a magyar gyárak tudnak működni.

Enyhül a nyomás

Eközben az autógyártók továbbra is számos problémával küzdenek, a chiphiánytól az energiaválságig. A szakértők szerint azonban az ellátási láncok problémái enyhülnek, de az elszabadult infláció és a romló gazdasági kilátások miatt nagyon sok a kérdőjel.

A fenti statisztikák alapján egyébként a hazai járműgyártás szempontjából külön öröm, hogy a nálunk érdekelt nagy gyártók, így a Mercedes és az Volkswagen (ezen belül az Audi) 20-20 százalék feletti bővülést ért el szeptemberben.

Nem várták tétlenül

Azt is érdemes kiemelni, hogy a hazai autógyártás két legnagyobb szereplője, az Audi Hungária és a kecskeméti Mercedes Manufacturing is komoly lépéseket tett a fenntarthatóság irányába, így őket az átlagnál kevésbé nyomasztja az energiaárak emelkedése.

Az Audi üzemeinek tetején lévő 160 ezer négyzetméter napelem Európa legnagyobb épületen kialakított fotovoltaikus rendszere. Emellett Győrben a hőenergia-ellátás 70 százalékát megújuló, geotermikus energiából fedezik, míg a fennmaradó 30 százalékot biogáz révén.