Az Európa Önökért Tanácsadó Szolgálat független jogászokból álló szervezet, amely minden uniós tagállamban jelen van és abban próbál segíteni, hogy átláthassuk, milyen jogaink vannak az Európai Unióban. Egy része a magánszemélyeknek szól, ám a vállalkozások életét is 8 tematikus fejezettel igyekeznek megkönnyíteni. Ennek megfelelően tanácsokat kaphatunk többek közt azzal kapcsolatban, hogy egy másik tagállamban hogyan lehet céget alapítani, milyen a cégjogi környezet, hogyan találhatunk üzleti partnereket, milyen üzleti konstrukciók állnak a rendelkezésre, hogyan tudunk tőkét szerezni, milyenek a munka-, illetve környezetvédelmi szabályok, illetve hogyan lehet az adott piacot elhagyni, céget megszüntetni.
Mint azt Bédi Krisztina, Európa Önökért Tanácsadó Szolgálat munkatársa elmondta, a nemzeti tartalmak a tagállam nyelvén és angolul is - néha még több nyelven - megtalálhatóak. Ugyanakkor ez csak egy kiinduló pont, ahol megtalálhatóak a jogszabályok, ha pedig ez nem nyújt elég segítséget, akkor egy kattintással akár maga a szolgálat munkatársai is elérhetőek. Hozzájuk szinte bárki fordulhat, kivételt például a tanácsadó cégek, vagy az ügyvédi irodák jelentik.
Aki problémával fordul az Európa Önökért Tanácsadó Szolgálathoz, annak jogászok küldik a (z ingyenes) válaszokat, ám Bédi kiemelte, hogy nem jogi szöveget küldenek, hanem egy közérthető nyelven megfogalmazott jogi analízist. Fontos, hogy a válasz nyelvét is meg lehet határozni, hiszen ha például külföldön ért minket egy jogi probléma, akkor tanácsos a jogorvoslatot azon a nyelven beküldeni.
Bédi elmondása szerint számos problémával keresik meg őket a cégek, gyakoriak a társadalombiztosítási ügyek, de sokszor a kiküldetés szabályaival sincsenek tisztában a vállalkozások. Példaként említette, hogy sokan azt sem tudják, hogy a szolgáltatásnyújtáshoz nem feltétlenül kell letelepedni az adott országban, így például a soproni fogorvos átmehet Ausztriába havi néhány alkalommal a szakmáját gyakorolni.
Mit tehetünk, ha jogi problémánk akad?
Amikor a hatóságok nem megfelelően használják a belső piaci szabályokat és az exportáló cégnek vitája keletkezett a fogadó állammal például egy termék értékesítése során, akkor érdemes a SOLVIT-hoz fordulni - mondta Varsányi Balázs, a Külügyminisztérium osztályvezetője.
Jó hír, hogy a szervezet szolgáltatásai ingyenesen vehetőek igénybe, így egy vállalkozás számára új jogorvoslati utak nyílnak. Varsányi szerint a rendszer nagy előnye, hogy nincs jogszabályi háttere, mivel egy Európai Bizottsági ajánlásra jött létre, aminek köszönhetően az általános bürokráciával szemben kifejezetten rugalmas. Nem kell szigorú eljárásrendet követni, így akár telefonon, e-mail-en, személyesen, vagy levélen is benyújthatjuk az adott panaszunkat, amelyet ha jogosnak találnak, akkor a SOLVIT munkatársai megpróbálják elrendezni a vitát.
Varsányi hangsúlyozta, hogy a magyar exportőröknek mindenképpen a magyar SOLVIT irodához érdemes fordulniuk, és majd ők továbbítják a panaszt az érintett ország SOLVIT központjához, ahol lefolytatják a vitarendezést. Ez az osztályvezető szerint azért is előny, mert a helyiek ismerik igazán a helyi viszonyokat, így sokkal nagyobb esély van arra, hogy sikerült elrendezni a vitát.
Mint mondta, az esetek nagy többségében csak egy félreértésről van szó, amelyet gyorsan meg lehet oldani, de olyan is előfordult már, hogy valamely tagállami jogszabály egyszerűen nem illeszkedett az uniós joghoz, Ilyenkor a hatóságot kell meggyőzni arról, hogy változtassanak - emelte ki Varsányi. Bár a legtöbb ügyfelük egyelőre a magánszemélyekből kerül ki, az osztályvezető elmondta, hogy a cégek is fordulnak hozzájuk, például a szakképesítések elfogadásának gondjaival, vagy adózási, termékértékesítési problémák miatt.
Fontos tudnivaló ugyanakkor, hogy amennyiben a nemzeti jog határidőhöz köti a polgárokat megillető jogok gyakorlásának lehetőségét, e határidőt akkor is be kell tartani, ha úgy döntünk, hogy panaszunkkal a SOLVIT-hoz fordul. Ha például a nemzeti jog értelmében egy közigazgatási határozat ellen három hónapon belül lehet fellebbezést benyújtani, akkor a határozattal kapcsolatos panaszát eljuttathatjuk a SOLVIT-hoz, de emellett a fellebbezést is be kell nyújtani a megszabott határidőn belül, ha nem akarjuk ezt a jogát elveszíteni.
Egyablakos ügyintézés egész Európában
Az EUGO hálózat segítségével arról kaphatunk tájékoztatást, hogy egy adott országban hogyan, hol tudunk egyablakos rendszerben ügyeket intézni - mondta Sántha György, a Nemzeti Hírközlési és Informatikai Tanács szakértője. A program minden uniós tagállamra vetítve elérhető, ám egyelőre - néhány országtól eltérően, ahol angolul is tájékozódhatunk - általában az adott ország nyelvén adnak információkat.
És hogy mit tudhatunk meg a rendszer segítségével? Az adott cég szolgáltatási területén érvényes szabályokról, rendelkezésekről ugyanúgy tájékoztatást lehet nyerni, mint arról, hogy milyen adminisztratív kötelezettségeknek kell eleget tenni, sőt az ügyek nagy részét, a szükséges és igazoló dokumentumok elektronikus úton való benyújtásával az interneten is el tudjuk intézni. Ezen kívül megtudhatjuk, hogy milyen engedélyekre és bejelentésekre van szükség ahhoz, hogy egy adott uniós országban vállalkozást indítsunk, hogy mit kell tennünk, ha ideiglenes jelleggel szeretnénk szolgáltatást nyújtani, hogy kitől és hogyan kell engedélyt kérnünk ehhez, hogy hogyan tudjuk elismertetni a szakmai képesítéseinket, hogy miért és mennyi díjat kell fizetni, illetve hogy alapból hova fordulhatunk további tanácsokért. Ugyanakkor abban is segítséget tud nyújtani a rendszer, hogy ügyvédek nélkül is átláthatjuk azt a rendszert, amely során szerint minden országban más-más dokumentumot kérnek be egy adott ügyhöz.