A kommunikációs iparágban jellemző a szellemi szabadfoglalkozásúak szolgáltatásainak igénybevétele, akiknek zöme az elmúlt években a kisadózó vállalkozások tételes adóját (kata) választotta.
A Magyar Reklámszövetség (MRSZ) és társszövetségei nem értenek egyet a július 12-én elfogadott (jelenleg a köztársasági elnök aláírásra váró) új kata-törvénnyel és annak év közbeni bevezetésével, és kérik a kormányt, hogy a szigorítás miatt a kommunikációs iparágban is várható negatív hatások miatt gondolja át annak tartalmát.
Az új kata ellehetetleníti a szabadúszókat
Az új kata-szabályozás zömében ellehetetleníti az úgynevezett szabadúszó reklámipari és tartalomszolgáltató szakembereket és negatív dominóhatást idézhet elő a kommunikációs iparágban. A várható következmények:
- további költségnövekedés,
- jelentős munkaerőhiány léphet fel,
- kevesebb reklám és tartalom készül,
- csökkennek a reklámbevételek,
- csökkennek az állam reklámiparból származó adóbevételei,
- mindez negatívan hat a teljes magyar gazdaságra és a GDP-re.
Értjük és támogatjuk azt a jogalkotói szándékot, hogy a kata adónem használatával visszaélők számára megszüntessék ezt a lehetőséget. Értjük és támogatjuk azt is, hogy az adó mértékének emelésére, pláne a jelenlegi helyzetben szükség lehet, ugyanakkor egy ekkora horderejű változás ilyen gyors bevezetését, valamint ennek az egyszerűsített adminisztrációjú adózási lehetőségnek iparágunk számára való megszüntetését nagyon aggályosnak tartjuk - mondta Gulyás János, az MRSZ elnöke.
Kellenek szabadúszók
A reklámipari értékláncban elengedhetetlen szakmai szerepet töltenek be a szabadúszó szakemberek.
Szinte minden ügynökség és médiavállalat igénybe vesz a reklámkészítéshez és tartalomgyártáshoz szervesen kapcsolódó szolgáltatásokat szellemi szabadfoglalkozású szakemberektől. Ilyenek például a grafikusok, a szövegírók, a fotósok, a tanácsadók, a reklámfilmkészítők, az újságírók, az influenszerek, a fordítók/tolmácsok, az oktatók, a plakátragasztók vagy a kutatók / kérdezőbiztosok. Ezek a szabadúszók állandó részei a reklám- és tartalom készítési folyamatoknak, így az ügynökségek, médiavállalatok működési modelljének kihagyhatatlan láncszemei.
Az MRSZ és társszövetségei véleménye szerint az új kata-törvény negatív dominóhatást idézhet elő a kommunikációs iparágban:
- A kommunikációs szakmában jellemzőek a kampányjellegű, azaz időszakos megrendelések (projektek), ezért általánosságban az ügynökségek, médiavállalatok a munkaerő kapacitást a folyamatosan foglalkoztatott alkalmazotti szám és a szabadúszók projektekre való szerződtetésének kombinációjával tudják csak megvalósítani. Ennek megfelelően a szellemi szabadfoglalkozású szakemberek több ügynökségnek, médiavállalatnak is szolgáltatnak projekt alapon.
- A szabadfoglalkozású kommunikációs szakemberek azon része, akik nem tudják vállalni az egyéb adózási formákra való átállást vagy a cégalapítással és cégműködtetéssel járó pluszköltség- és adminisztrációs terhet, azok vélhetően felhagynak tevékenységükkel.
- Másik részük, akik folytatják tevékenységüket – rákényszerülve más adózási formára vagy cégalapításra, - ha változatlan vagy alig magasabb áron tudják csak értékesíteni a nagyobb adóteherrel sújtott szolgáltatásukat, jelentős bevételcsökkenéssel számolhatnak, így a magas infláció mellett sokuk családjának megélhetése veszélybe kerül.
- Idén az ügynökségek és médiavállalatok a hirdetőkkel év végéig zömében már megkötött szerződéseikben nem tudják érvényesíteni a katáról más adózási formára áttért szabadúszók magasabb adóteher miatt esetlegesen emelt szolgáltatásai árait. Így, ha a más adózási formára áttérő szabadúszó reklámszakemberektől az év második felében magasabb áron kénytelenek szolgáltatást igénybe venni, az előre nem láthatóan növeli költségeiket és csökkenti eredményüket.
- Az ügynökségeknek, médiavállalatoknak igen rövid idő alatt át kell alakítaniuk alvállalkozói rendszerüket, új szerződéseket kell kötniük, ezzel plusz adminisztrációs teher hárul a reklámipari vállalatokra és a katáról más adózási, vállalkozási formára váltó szellemi szabadfoglalkozásúakra.
Az MRSZ és társszövetségei kérik a kormányt, hogy az új kata-törvény következtében a kommunikációs iparágban is várható negatív hatások miatt gondolja át a kata-törvény tartalmát:
- Magyar Reklámszövetség
- MRSZ OOH (Közterület) Szövetség
- Interactive Advertising Bureau Hungary
- Direkt- és Interaktív Marketing Szövetség
- Magyar Lapkiadók Egyesülete
- Magyarországi Kommunikációs Ügynökségek Szövetsége
- Magyarországi Tartalomszolgáltatók Egyesülete
- Repropress Magyar Lapkiadók Reprográfiai Szövetsége
- Piackutatók Magyarországi Szövetsége
- IAA Reklám Világszövetség Magyar Tagozat
- Magyar Marketing Szövetség.