Szerdán derült ki, hogy az elmúlt hetek élelmiszerbotrányára hivatkozva - miszerint a magyar fogyasztók rosszabb minőségű terméket kapnának, mint a nyugat-európaiak - a kormány egy olyan törvénymódosítást tervez, amellyel megsarcolná a külföldi tulajdonú élelmiszerláncokat. A vegzálására kitalált javaslatcsomagtól többek között azt várják, hogy évi 20 milliárd forintot szednének be az áruházaktól a parkolásért.
Azt is megszabnák, hogy a multinacionális élelmiszer-kereskedők mennyit költhetnek reklámra. A tervek szerint a reklámtörvényt úgy módosítanák, hogy az napi fogyasztási cikkeket áruló üzletek a bevételüknek maximum 0,5 százalékát költhetnék reklámra. A legérdekesebb viszont az, hogy reklámnak minősülne, ha egy lánc ingyenes buszjáratot üzemeltet.
A Magyar Reklámszövetség (MRSZ) szerint ez a szabályozási tervezet durva és indokolatlan beavatkozás a normál piaci folyamatokba - kritizálja közleményében a kormány várható lépését a szövetség. Az MRSZ elutasítja a módosítást, mivel a napi fogyasztási cikkeket árusító kereskedelmi egységek ilyen mértékű szabályozása diszkriminatív, továbbá egyáltalán nem segíti elő a kisebb üzletek versenyhátrányának csökkentését.
Állítják, hogy az esetleges korlátozás csökkentené a reklámok multiplikátor hatását, a reklámszabadság serkenti a gazdaságot, így annak korlátozása nemzetgazdasági szinten is károkat okozhat. Az MRSZ szerint minden reklámra költött 1 forint 6 forinttal járul hozzá a gazdaság teljesítményéhez, az egyik legjobb befektetésnek számít.