A múlt héten már hajszál híján 55 ezer forint volt egy átlagos kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (kgfb) díja a Netrisk.hu portál kgfb-indexe szerint. Tavaly ilyenkor még csupán 37 347 forint volt az átlagos díj. Igaz, az idén változtak a jogszabályok, a tavalyi díjak még nem tartalmazták a 30 százalékos baleseti adót, az idén viszont már benne van a díjban a szintén 30 százalékos biztosítási adóteher.
Ezzel az értékkel korrigálva is csupán 48 551 forintba került egy éve egy átlagos kötelező biztosítás, vagyis egy év alatt csaknem 13 százalékot emelkedett az átlagdíj. Az utolsó néhány hétben ugrottak meg drámaian a díjak, a második negyedévben ugyanis még 50 ezer forint körüli áron tudtak kötelezőt kötni az autósok.
Jön a százezres átlagdíj
A kisautók biztosítása továbbra is olcsóbb, A0-s fokozatban 56,6 ezer forintot, B10-es bónusznál pedig 23,5 ezer forintot kell fizetniük azoknak, akiknek az autója 75 kilowattnál kisebb teljesítményű. A kisautók biztosítása drágult az elmúlt években a legnagyobb mértékben, 2016 eleje óta a B10-es bónuszú autósok átlagdíja 84 százalékkal emelkedett. Ez az adózás változását figyelembe véve is 41,6 százalékos áremelkedést jelent. Ezekkel a járművekkel kevesebb kárt okoznak általában, mint a nagyokkal.
A közepes, 76-150 kilowattos teljesítményű autóknál A0-ban az átlagdíj lassan eléri a 74 ezer forintot, B10 fokozatban pedig meghaladja a 27,6 ezret. A 150 kilowattosnál nagyobb autók átlagdíja A0-s bónusznál már lassan 100 ezer forint körül alakul, B10-ben a nagy autók tulajdonosai átlagosan 32,4 ezret fizethetnek. A B10-es bónuszú nagy autók tulajdonosainak drágult a leglassabban a kötelezőjük az elmúlt években. Az adóval korrigálva csupán 23,2 százalékot emelkedett a díjuk 2016 eleje óta.