Az elmúlt években szépen hízott a ruházati piac, egyre több ruhafélét vettek a magyarok. Tavaly azonban megállt a növekedés, sőt, negyedével esett a ruházati boltok forgalma, amivel a pénztárban hagyott összegeket nézve (561 milliárd forint) vissza is süllyedtek az üzletek a 2015-ös szintre - írja a blokkk.com kereskedelmi portál.
Járványhelyzetben a korlátozott nyitvatartás és a home office sem tett jót a ruházati piacnak. A legvészesebb hónap a boltzáras április volt, akkor 90 százalékkal esett a ruházati boltok piaca. Az év eleji és a júliusi hónapokat leszámítva egyszer sem érte el a korábbi szintet a havi mutató, év végén - novemberben, decemberben - is harmadával-negyedével buktak a ruhás boltok. Az év végi mérleg közel 25 százalékos folyó áron számolt visszaesést mutat az előző évhez képest.
Év | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
Éves változás (%) | 12,1 | 9,0 | 8,5 | 3,4 | 4,9 | -24,5 |
Érték (Md Ft) | 565 | 619 | 674 | 702 | 743 | 561 |
Forrás: KSH/Blokkk |
A teljes ruházati piac ennél nagyobb, hiszen számos bolt árul különféle ruházati terméket úgy, hogy nem ez a fő tevékenysége - jegyzi meg cikkében a blokkk.com. A teljes ruhás piac értéke 2019-ben ezer milliárd forint volt (ebben a turkálók is benne vannak, csakúgy mint a hipermarketek és vegyesboltok).
A korábbi évi mintegy 50 milliárdos forgalmat produkáló turkálók bevétele is negyedével esett 2020-ban.
Az internetes vásárlásokat tekintve a webáruházi teljes forgalom 20-25 százaléka ruházat, a járvány előtt ez 200 milliárd forint feletti vásárlási értéket jelentett.
Sok ruházati bolt bezárt, ez a plázákban szembetűnő. A ruházati boltok száma 20 ezer körül mozgott öt évvel korábban, 2019 végére ez háromezerrel csökkent. 2020 első félévében a statisztika további félezres leépülést mutatott - írja a szakportál.