A koronavírus-járvány dermesztő hatást gyakorol az európai autóiparra és -kereskedelemre: az Európai Bizottságnak át kellene gondolnia a 2020-ra tervezett károsanyag-kibocsátási büntetések elhalasztását - mondta Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének (Gémosz) elnöke vélekedett a Népszavának. Ez némi levegőhöz juttatná a gyártókat, a kereskedőket és a vevőket. Ellenkező esetben még kaotikusabbá válhat a piac: nem tudni, mely gyárra miként hat a szigorítás és a járvány. A legfertőzöttebbnek számító Olaszországban a gyártás és a forgalmazás leállt.
Ágazati szakértők szerint a szalonok Magyarországon is bezárhatnak. A Gémosz-elnök szerint a járvány térdre kényszerítheti az ágazatot. A használtautó-kereskedések jelentős része már bezárt. Másutt csak telefonos egyeztetés után fogadják a vevőket.
Március első napjaiban 30-40 százalékkal csökkent a forgalom, de azóta a visszaesés eléri a 60-70 százalékot - számlt be Fojt Attila, a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének (MGOE) elnöke a napilapnak. A szakember borúlátó. A forintgyengülés 6-8 százalékot dob a behozott használtautók árán.
A beszerzés sem egyszerű, mivel szinte az összes európai ország szigorú határellenőrzést vezetett be. A járvány 3-4 hónapos elhúzódása már drámai hatással járna az ágazatra. Amúgy sem valószínű, hogy az emberek azonnal gépkocsit vesznek.
Ráadásul a zuhanó forint miatt az amúgy is pangó piacon a kerekedők további áremelésre kényszerülhetnek. A drágulás főképp a kis- és alsóközép-kategóriás modellek keresletét vetheti vissza.