A friss adatok alapján a magyarok aktívan töltik fel a "járványkamrát" az új koronavírus (hivatalos nevén Covid-19, szaknyelven SARS-CoV-2) és a potenciális világjárvány keltette aggodalmak hatására, és elkezdték az alapélelmiszerek, beleértve a cukor, a liszt, a rizs, valamint az étolaj betárazását. A felvásárlási hullám a nem-élelmiszerkategóriákat is utolérte.
A magyarországi kiskerforgalom mintegy 2500 milliárd forint volt 2019-ben, ez heti átlagban 12 milliárd forintot jelent. Ehhez képest 2020. kilencedik hetében (február 24. és március 1. között) a heti értékbeli forgalom a nemzetközi láncok szkennelt adatai alapján a kiskereskedelemben 12 milliárd forint volt, ami mintegy 25 százalékkal múlta felül a tavalyi azonos periódust.
Mivel a vásárlási magatartás krízishelyzetben eltérő lehet a normálisnak tekinthető, akár szezonálisan kiugró időszakokhoz képest, úgy gondoljuk, hogy a kiskereskedelemre való hatás ciklusa rövidebb lesz - mondta Szűcs-Villányi Ágnes, a Nielsen Connect magyarországi ügyvezetője."Az érintett kategóriák fellendülése mellett egyéb termékek iránt is növekszik majd a kereslet.
Rohamosan nőtt az egészségvédelmi termékek iránti kereslet: aA hazai kiskereskedelmi egységek polcairól átmenetileg elfogytak a fertőtlenítők és kéztisztítószerek; az előbbiből február utolsó hetében 91 százalékkal több fogyott az előző évihez képest. A tisztálkodási és higiéniai szereknél ennek mértéke 142, vitaminoknál pedig 108 százalék. A kézfertőtlenítők értékbeli forgalma 73 százalékkal nőtt.
A fogyasztók megkezdték az alapvető termékek beraktározását: a Nielsen adatai alapján a nemzetközi kereskedelmi láncokban 2020 kilencedik hetében a cukor értékbeli forgalma 178 százalékkal (azaz csaknem a háromszorosára) ugrott 2019 azonos időszakához képest. A liszt értékesítése 168 százalékkal nőtt, de nagy tételben vásároltak száraztésztából, rizsből és étolajból is.
A tartós élelmiszerek között kimagaslóan nagymértékben (több mint 100 százalékkal) több fogyott a különféle konzervekből, de a zacskós leves, a tartós tej és a fagyasztott zöldségek értékesítése is jelentősen megnövekedett. Mindez azt jelzi, hogy a félelem arra készteti a fogyasztókat, hogy felkészüljenek egy esetlegesen elhúzódó járványra és karanténhelyzetre - véli a Nielsen.