Sikeres évet zártak 2019-ben a lízingcégek. A kihelyezések volumene elérte a 740 milliárd forintot, ami 11 éves csúcsnak számít - mondta Tóth Zoltán, a Magyar Lízingszövetség főtitkára. Minden eszközcsoportban nőtt a kihelyezések volumene a tehergépjárművek kivételével, különösen a mezőgazdasági gépek, az építőgépek és egyéb gépek-berendezések szegmens teljesített jól.

Sokan lízingelnek autót

A kihelyezések 71 százaléka járműfinanszírozás volt, ezen belül is a személyautók szelete a legnagyobb. A lakossági autófinanszírozás 11 százalékkal bővült tavaly, elsősorban új autókat lízingeltek az ügyfelek. A lízingpiac persze ma már nem annyira a lakosságról, hanem inkább a mikro-, kis- és középvállalkozásokat (kkv) finanszírozza. Új autókra 210 milliárd forintot helyeztek ki a pénzügyi vállalkozások, használtakra 61 milliárdot. Az új autók 70 százalékát a cégek lízingelik, csak 30 százalék a lakossági kihelyezés.

2018-ban a személyi autók finanszírozása pörgette a piacot, 2019-ben már a céges autók, teherautók finanszírozása volt jelentősebb, amiben szerepet játszott a Magyar Nemzeti Bank (MNB) növekedési hitelprogramjának (NHP) új fázisa, amely lehetőséget biztosított a kkv-k számára olcsó lízing igénybevételére. A babaváró támogatás az újautó-eladásokat növelhette, a lízingpiacra viszont kiszorító hatása lehetett - mondta Kiss Norbert, a lízingszövetség bizottságvezetője.

A hétszemélyes nagycsaládos autók vásárlása azonban növelheti a lízingpiaci kihelyezéseket. A nagycsaládos autótámogatásra decemberig 23 ezer kérelem érkezett be, ebből 14 ezernél volt pozitív határozat, és 6 ezernél kifizetési kérelem. A lízingcégek ezen belül 1800 autóra kötöttek finanszírozási szerződést 5,2 milliárd forint értékben, vagyis 10-ből csaknem három autót így vásárolnak meg a nagycsaládosok.

A klímavédelem nyertesei a lízingcégek

Az idei évre komoly hatással lehet, hogy bizonyos autótípusokat egyre kevésbé engedélyeznek, emellett az elektromos autókat akarják a kormányok előtérbe helyezni. Orbán Viktor miniszterelnök is beszélt erről vasárnapi évértékelőjében. Ez a tendencia a lízingpiacra is hatással lehet, főleg ha arra törekszenek majd, hogy az elavult, régi autók behozatalát korlátozni kezdik.

A piacon ennek ellenére az idén még stagnálást várnak a szakértők. Maga a piac akár még csökkenhetne is, de az állami programok, a nagycsaládosok autóvásárlásának támogatása és az elektromos autók vásárlásának támogatása kompenzálhatja a visszaesést.

A teherautók finanszírozása már tavaly is csökkent, 2019-ben 13 százalékkal kevesebbet helyeztek ki a lízingcégek a nagy haszongépjárművekre, mint 2018-ban. A háttérben a nyugat-európai piac lassulása és a sofőrhiány áll. Sok kis cég adja vissza az autókat, mivel nem talál sofőröket, árban pedig nem tudnak versenyezni a román konkurenciával.

Egyre több a lízingelt gép

A szakma egyre inkább átbillen a vállalatfinanszírozás felé - mondta Nyikos Katalin, a lízingszövetség elnöke. A szakma ennek örül, hiszen így a gazdaságot finanszírozza a szektor. A gépek lízingje tavaly 20 százalékkal nőtt, ezzel a gépfinanszírozás már a 28 százalékát teszi ki a teljes lízingpiacnak. Minden területen komoly volt a bővülés, különösen a mezőgazdasági gépeknél mértek nagy növekedést. A növekedésben segített az NHP Fix is, ennek keretében helyezték ki a géplízingek 24 százalékát.

A mezőgazdasági gépeknél 26 százalékkal nőtt a lízingkihelyezések volumene, és meghaladta a 100 milliárd forintot. A mezőgazdaság az idén sem fog megállni, a munkaerőhiány miatt egyre nagyobb igény támad a digitális, emberi közreműködés nélkül dolgozó gépekre. Léteznek már vezető nélküli traktorok és más munkagépek, amelyeket finanszírozni kell majd.

A mezőgazdaság mellett az építőgépekre is nagy volt a kereslet, a lízingjük 6 százalékkal emelkedett tavaly, a kihelyezések volumene így elérte a 27 milliárd forintot, ami rekordnak számít. Szintén rekordot döntött az egyéb gépek lízingelése, 20 százalékkal emelkedett 2019-ben, és 75 milliárd forintot ért el. A növekedés egyik motorja az uniós pályázatokból érkező támogatás volt.