Az utóbbi években, hónapokban rendre két számjegyű növekedést mutató magyarországi újautópiac az őszi hónapokban megtorpant. A szeptembertől november végéig tartó három hónapos periódusban 4 százalékkal 31 184 darabra csökkentek az eladások a Datahouse adatai szerint, miközben az év első nyolc hónapjában még összesítve 31 százalékkal közel 100 ezerre nőtt az újonnan eladott személyautók száma.
Az autópiaci megtorpanás azonban nem a kereslet drasztikus visszaesésével, hanem az új úgynevezett WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure) fogyasztásmérési tanúsítvány bevezetésével magyarázható. A WLTP-bizonyítvány nélkül ugyanis nem kerülhet forgalomba új autó, sok modell pedig még nem rendelkezik vele - adta hírül a Magyar Lízingszövetség. A magyar piac mellett az teljes uniós piac is veszített a korábbi lendületéből. Szeptemberben és októberben az uniós országokban 23, illetve 11 százalékkal kevesebb új autó kel el, mint egy évvel korábban. Ehhez képest az év első nyolc hónapjában még 6 százalék feletti volt a növekedés.
A gyártók folyamatosan szerzik be a különböző modellekre a WLTP-bizonyítványokat, de lemaradásban vannak. Sok autónál csak ez volt a gátja annak, hogy az új tulajdonos átvegye azt. Amint megérkeznek az adott modellekhez a tanúsítványok, a megrendelt autók forgalomba állnak és a piac vélhetőleg behozza az őszi hónapokban látott lemaradást - mondta Tóth Zoltán, a Magyar Lízingszövetség főtitkára. Az autópiaci megtorpanás érinti a lízingpiacot is.
A magyar piacon 10 új autóból 4 kerül lízingkonstrukcióban a tulajdonosokhoz. Tavaly és az idén már a vállalkozások mellett a magánszemélyek körében is egyre népszerűbb a lízing. Az újautó-vásárlásokat 2018 első kilenc hónapjában 180 milliárd forinttal finanszírozták a lízingcégek, amit még további 58 milliárd flottafinanszírozás egészít ki. Ezen belül a magánszemélyek 43 milliárd forintért vettek igénybe lízingfinanszírozást, ami 53 százalékos emelkedésnek felel meg éves szinten.
A teljes lízingpiacon egyre népszerűbbek a fix kamatozású konstrukciók. A magánszemélyek és a cégek számára a változó kamatozású konstrukciók rizikósak lehetnek, az esetleges jövőbeni piaci kamatemelkedés ugyanis a havi lízingdíjak emelkedését eredményezheti. A teljes futamidőre fixált kamatozású konstrukciók ezzel szemben kiszámíthatóak, a havi lízingdíj nem változik - emelte ki a főtitkár.
A szövetség arra számít, hogy a következő 1-2 évben továbbra is emelkedőn marad a jármű-finanszírozási piac, igaz, az múlt évben és az idén elért jelentős növekedési ütem lassulhat.