A koronavírus-járvány komoly kihívás elé állította az online kereskedőket, a futárszolgálatokat, átvevőpont- vagy csomagautomata-üzemeltetőket, ugyanis míg egy átlagos évben lehet tudni, hogy melyek a forgalmas időszakok és arra fel tudnak készülni, 2020-ban ezeket a szabályokat sutba lehetett dobni. A cégek szerencséje volt, hogy a járvány miatt munkájukat vesztett embereket nagy számban tudták felszívni, kielégítve így az igényeket.
A GKI Digital “Online csomaglogisztikai körkép” című riportjából kiderül, hogy a logisztikai szolgáltatók 2020 egyes szakaszaiban a korábbi évvégi szezonokat is meghaladó csomagforgalmat realizáltak. Míg bizonyos üzleti szegmensek, vagy épp a külföldi rendelésekből származó csomagforgalom csak kis mértékben növekedett, addig a belföldi e-kereskedelemből származó csomagvolumen szolgáltatótól függően akár 30-50 százalékos bővülést is elérhetett. A magyar online kiskereskedelmi piac 45-50 százalékkal növekedett éves bázison, amely több mint háromszorosa a korábbi évek bővülési ütemének.
Magyarországon hat jelentős cég foglalkozik csomagszállítással, legyen szó e-kereskedelemről vagy magánszemélyek közötti trazakciókról. Ezek
- a GLS,
- a Magyar Posta,
- a DPD,
- az Express One,
- a Sprinter futárszolgálat
- és a Foxpost, amely automatákat üzemeltet.
A szereplők együttes forgalma 100-110 milliárd forint körül alakult tavaly, amely negyedével nagyobb a 2019-es adatnál. (Nem minden cég beszámolója érhető el)
15,5 rendelés fejenként
A magyar piacon 3,38 millió fő vásárolt online, átlagosan 15,5 alkalommal. Ebben a számban a személyesen átvett, vagy a cégek saját futárszolgálatával szállított csomagok nincsenek benne, ahogy a használt termékek kereskedelme sem.
Jellemzően erősödött a házhoz szállítás és a csomagautomaták volumene, egyes – jól szervezett, gyorsabb személyes átvételi szolgáltatást nyújtó üzletek esetén – a személyes átvétel, míg a kisebb webáruházak átadópontjai és a külsős csomagpontok nem tudtak a piaccal együtt növekedni.
Curbside pick up
Az USA-ban megjelent egy új személyes átvételi forma, amely várhatóan gyorsan el fog terjedni több, erre nyitott piacon is. A „curbside pick up”, avagy az autós átvételt kínáló átadópont a legújabb trend, aminél a személyzet a járműnél adja át vagy akár pakolja a csomagtartóba a megvásárolt termékeket. Madar Norbert, a GKI Digital vezető tanácsadója szerint bár Magyarországon a járványidőszak inkább a házhoz szállítást erősítette, megjelentek az autós átadópontok is (pl. Decathlon, IKEA). Arra számít, hogy a nagyobb áruházak, üzlettel rendelkező kereskedők tesznek majd vele egy próbát, ám olyan mértékű növekedés, amelyet az USA-ban láttunk, nem valószínű. Mint ahogyan az sem, hogy az ottanihoz hasonlóan kifejezetten az autós vásárlóknak kialakított logisztikai centrumokat hozzanak létre a közeljövőben.Nőttek az elvárások
A járvány egyik velejárója, hogy olyan vásárlások is átterelődtek az online térbe, amelyek korábban épp a sebesség iránti igény miatt nem tudtak betörni ide. Ilyenek a napi fogyasztásicikk-rendelések.
Madar Norbert szerint az aznapi kiszállítás az USA-ban 2025-re eléri a 25 százalékos piaci részesedést. Itthon a Kifli.hu ennek az úttörője, amely lépésváltásra kényszerítette az egész piacot.
Emellett a futárok közvetlen telefonos elérése, a szállítási időablakok kommunikációja, a futárnál elérhető bankkártyás fizetés vagy az érintkezés-mentes kézbesítés már elvárás a vásárlók részéről.
Az igények országonként eltérnek. Egy német például elvárja, hogy távollétében a csomagot értesítés nélkül adják át a szomszédnak vagy hagyják a küszöbön. A magyar piacon ez elképzelhetetlen.
Jönnek a drónok? Itthon aligha
Madar Norbert szerint bár globálisan a csomagszállítás 90 százalékban még mindig házhozszállítást jelent, gyorsan terjednek a csomagpontos, automatás vagy autóba történő szállítási módok is.
A drónos szállításnak is van létjogosultsága, de elsősorban olyan országokban, ahol olyan nagy távolságokat kell leküzdeni, ami autóval már nem gazdaságos. Az USA-ban van erre példa, hogy egy farmtól akár több órányira van a következő település, azonban egy olyan sűrűn lakott területen, mint Magyarország, nincs relevanciája.
A drónok nem fognak lakásokba becsengetni egyhamar, és beszedni az egyébként itthon oly népszerű utánvétet. – tette hozzá a GKI Digital szakértője.
Az árak emelkednek, ez ellen nem lehet mit tenni
A beruházási költségeket, az egyre emelkedő munkabéreket sem a kereskedők, sem pedig a logisztikai szolgáltatók nem tudják fedezni, ez pedig áremelkedéshez vezet.
A webáruházak egyedi stratégiát követnek abban, milyen mértékben terhelik a vásárlóra át a logisztika költségét. Az új, feltörekvő cégek gyakran indítanak ingyenes szállítással, amelyet bizonyos idő után felvált egy nyomott, a valós költségeket nem feltétlenül tükröző, akár kosárértéktől is függő szállítási díj.
A webáruházak ugyanakkor sokszor a valós költséget meghaladó árat fizettetnek a címzettel, ráadásul a bolthálózattal rendelkező kereskedők egyre gyakrabban beárazzák a személyes átvételt is. A futárszolgálatok számára szűkebb a „játéktér” az árakat illetően, ugyanis vagy az alapárakat, vagy az extra szolgáltatások díját lehet emelni.
Átvételi mód | Minimum ár | Maximum ár |
Személyes átvétel saját átadóponton | 560 | 750 |
Futárszolgálatos kiszállítás | 1170 | 4430 |
Csomagpontos átvétel | 940 | 1180 |
Csomagautomatás átvétel | 880 | 1050 |
Forrás: GKI Digital |
Könnyebben fizetünk előre, ha nem akkor is bankkártyával
A járvány alatt a vásárlók hajlamosabbá váltak előre kifizetni a termékeket, így az utánvétes csomagok aránya 2020-ban mintegy 10 százalékkal csökkent a GKI adatai szerint. Emellett sokkal fontosabbá vált, hogy elérhető legyen a futárnál a bankkártyás fizetés lehetősége, a webáruház felületén pedig több fizetési mód legyen. A hagyományos bankkártyás fizetés mellett a Simple Pay a leginkább elterjedt, de több helyen lehet Barionnal, Apple Pay-el, Google Pay-el, vagy akár Bitcoin-nal is fizetni.
2020-ban 5 magyar online vásárlóból 4 rendelt házhoz szállítással csomagot, csomagpontra a vásárlók 38 százaléka kérte a rendelését, míg a csomagautomatákat a vásárlók 29 százaléka használta.
Az online vásárlók annál több logisztikai szolgáltatóval találkoznak, minél nagyobb településen élnek.
- derül ki a GKI Digital kutatásából.
A Pick Pack Pont igénybevétele a községi, falusi online vásárlók körében a legalacsonyabb (59 százalék), ugyanakkor a Magyar Posta csomagponti szolgáltatását hasonló arányban használják a különböző lakóhelyeken élő vásárlók.
A házhoz szállítást választó online vásárlók 31 százalékának a GLS, a csomagponti megoldást kedvelők 11 százalékának a Pick Pack Pont, a csomagautomatára voksolók 12 százalékának pedig a Foxpost a kedvenc, konkrét céghez köthető szolgáltatása.
A GKI Digital kutatása szerint a házhoz szállítás választásában legfontosabb tényező a kényelem (53 százalék), valamint hogy így lehet a legkönnyebben az internetről megrendelt csomagot átvenni (41 százalék).
A csomagpontot választók körében a legfontosabb, hogy a terméket a saját időbeosztásuknak megfelelően vehetik át (56 százalék), a futárhoz sem kell alkalmazkodniuk (50 százalék), és hogy az átvételre is több nap rendelkezésre áll (42 százalék). Ezek mellett fontos szempont a csomagpont közelsége, és a bankkártyás fizetés is.
A csomagautomatát kedvelők preferenciái is hasonlók, azonban a vásárlók nagyobb arányban gondolják azt, hogy a csomagért más is el tud menni (38 százalék), mint a csomagponti átvételt választók (26 százalék).