Jelenleg csak szakértői becslések születtek, amelyek szórása igen nagy. Az azonban biztosnak látszik, hogy a teljes kár meg fogja haladni az 500 millió forintot, de jó eséllyel nem lépi át az egymilliárdos küszöböt - olvasható a portálon.

Az sem zárható ki, hogy az összetört metrókocsik között lesz olyan, amely „gazdasági totálkáros”, ezért a javítás helyett olcsóbb egy újat beszereznie a BKV-nak. A balesetben megsérült mindkét szerelvényt kivonták a forgalomból, a közlekedésbe való visszatérésük ideje egyelőre bizonytalan.

Ugyan várhatóan a 3-as metró vonalán közlekedő, a közelmúltban magas technológiai felújításon átesett orosz metrókocsik rendbe tétele teszi majd ki a keletkezett kár több mint felét, azonban a baleset helyszínén a pálya is súlyosan megrongálódott. Ennek javítása időközben javarészt megtörtént, de nem minden elemében. Így például a járművezetők által használt vasjárdák még hiányoznak, emiatt most fordítóbrigádok végzik a vonatok irányba állítását Kőbánya-Kispestnél.

Az egyértelműen eldőlt, hogy azt a BKV-nak kell állnia. A biztosító ugyanis nem fizet, mivel a baleset emberi mulasztásból következett be, erre pedig nem terjed ki a fővárosi tömegközlekedési vállalat szerződése.

Mi történt?

A KöKi végállomásnál lévő három vágánykihúzó egyikén január 21-én éjjel egy metróvezető előzetes engedély kérése nélkül kikapcsolta az AVR-t (Automatikus Vonatirányítási Rendszer) és kézi vezérlésre váltott. (A teljes képhez hozzátartozik, nem ritka, hogy az AVR valamilyen nem valós műszaki okból kifolyólag nem ad jelet a szerelvénynek, a KöKinél ez többször is előfordult már. Ezért a metróvezetőknél kialakult az a rossz rutin, hogy a továbbhaladás érdekében rövid időre megszakítják a számítógépes felügyeletet.) Ráadásul a tilos jelzés ellenére indult meg. A mellette lévő vágányon az ottani szerelvény közben zöld lámpát kapott, és mert a két vágány néhány tíz méteren belül keresztezi egymást, a metróvonatok egymásba rohantak.

MTI Fotó, Mihádák Zoltán

Az extrém anyagi kárhoz az vezetett, hogy a szabályosan közlekedő metró az ütközést követően nem állt meg, hanem 50-60 métert még ment. A rá felakadt, a szabályokat megsértő – egyébként időben vészfékező – szerelvény pedig gyakorlatilag letarolt mindent. Ha ez nincs, gyakorlatilag karosszériasérüléssel meg lehetett volna úszni az ügyet. A baleset durvaságát jól mutatja, hogy a pálya tíz centivel elmozdult, és van olyan kocsi, amelynek mindkét forgóváza kiszakadt. 

A BKV több óvintézkedést is azonnal bevezetett, így például hangjelzés nélkül már nem hagyhatók el a kihúzóvágányok, illetve amelyik metróvezető engedély nélkül függeszti fel az AVR-t, azt azonnal elbocsátják.