A Magyar Posta Zrt. 2021. júniusi, 18-65 év közötti felnőtt lakosság körében végzett reprezentatív felmérése szerint a megkérdezettek nagyjából 38 százaléka rendelt az elmúlt egy évben Európai Unión kívüli webshopból terméket. Az unión kívülről rendelők 71 százaléka számára újdonság lesz a vámeljárás, mivel eddig értékhatár alatt vásároltak.
A kutatásból kiderült az is, hogy az egyharmaduk már tudatosan rendelt az elmúlt két hónapban EU-n kívülről, azaz figyelembe vették a jogszabályi változásokat. Az érintettek nagy része, mintegy 63 százaléka értesült arról, hogy július elsejétől megszűnik a kisértékű, azaz a 22 euró alatti termékek áfamentessége. Kevesen vannak ugyanakkor, akiknek tapasztalata lenne a vámfizetési kötelezettséget illetően, hiszen a megrendelt termékek többsége az eddig áfamentes 22 euró alatti kategóriába tartozott.
Az új szabályozás szerint 2021. július 1-től minden unión kívülről érkező küldemény után áfát kell fizetni függetlenül annak értékétől. Ez azt jelenti, hogy minden Unión kívül érkező terméket vám elé kell állítani. A Magyar Posta 2,7 milliárd forintos fejlesztéssel készült a jogszabályi változásra, amely több lépcsőben fog megvalósulni. Az automatikus vámkezeléshez informatikai szoftvert fejlesztett, az új szabályozás mentén átalakította a nemzetközi küldeményekre vonatkozó küldeménykezelést, ehhez bővítette a logisztikai kapacitásokat és növelte a létszámot több mint 200 fővel.
A Posta a vámkezeléshez egy teljesen új díjrendszert alakított ki, és a termékek értékével arányosan, sávosan határozta meg díjakat. Így 10 eurós termékérték alatt, online fizetés esetén 399 forint, 10-22 euró között 499 forint lesz a vám elé állítás díja. Amennyiben nem online, hanem utánvéttel, azaz kézbesítéskor fizet a címzett, úgy a díj magasabb lesz: 799 és 899 forint.
Az EU-n kívülről érkező küldemények esetén minden eddiginél fontosabb lesz a pontos címadatok (név, cím) mellett az elektronikus elérhetőségek (email, telefon) megadása is, mert a megfelelő adatok birtokában a Posta automatikusan elvégzi a vámeljárást, és fizetést követően a szabályok szerint kézbesíti a küldeményt.
A Magyar Posta által fejlesztett új informatikai rendszer működését a vállalat folyamatosan felügyeli.