A mostani bizottsági jóváhagyás a szakaszolt vasúti nagyprojekt Integrált közlekedésfejlesztési operatív program (Ikop) támogatásának elfogadása. A dél-keleti országrész legfontosabb vasúti csomópontja, a békéscsabai állomás teljes körű felújítását is tartalmazó beruházást, a Közlekedés operatív program (Közop) támogatását, tavaly februárban hagyta jóvá az Európai Bizottság.
A több mint 32 kilométer hosszú Gyoma-Békéscsaba vasúti vonalszakasz rekonstrukciója határidőben, 2014 decemberében befejeződött. A beruházással megszűntek a vonalszakaszon az óránkénti 40-60 kilométeres sebességkorlátozások.
Csárdaszállás és Mezőberény felújított, míg Murony teljesen új állomásépületet kapott. A három állomáson biztonságos magasperonok épültek, amelyek akadálymentes aluljárókon keresztül közelíthetőek meg. Az előterek átépítésével több mint 100 autós és 76 kerékpáros parkolót alakítottak ki.
A békéscsabai vasútállomás átfogó korszerűsítése eredményeként átépült a vágányhálózat, megszűntek az ideiglenes sebességkorlátozások, növekedett a pályaudvar átbocsátó képessége. A több mint 150 éves, a korhű rekonstrukciónak köszönhetően megszépült műemlék felvételi épület előtti teret parkosították, megújultak a vasútállomáshoz vezető útszakaszok és járdák. Az új magasperonok biztonságos megközelítését lehetővé tevő gyalogos aluljáró, a buszpályaudvarral összeköttetést biztosítva, az utascsarnok alatt is megépült.
A beruházás eredményeként megteremtődtek a kétvágányú közlekedés feltételei a megyeszékhely és Murony, ezzel Békéscsaba és Budapest között is.
Magyarország kötöttpályás vasúti fejlesztésének koncepcióját a stratégiai kabinet október végén fogadta el, a program 2016 és 2022 között összesen 1200 milliárd forint - 80 százalékban uniós forrásból - valósul meg.