Lehet-e egy itthon vásárolt Big Macre azt mondani, hogy magyar? Vagy egy Whopperre? Erre voltunk kíváncsiak, amikor a Magyarországon is működő külföldi hátterű gyorséttermeket megkerestük azzal a kérdéssel, hogy mennyi magyar alapanyagot, beszállítót használnak termékeik előállítása során.
Kérdéseinket négy láncnak küldtük el, ám végül csak a McDonald's (McDonald's Magyarországi Étteremhálózat Kft.) és a Burger King (Fusion Befektetési Zrt.) válaszolt, a Pizza Hut és a KFC (mindkettő AmRest Kft.) többszöri megkeresésünk után is csak annyit közölt, hogy nem szeretnének a témában nyilatkozni.
Az viszont kiderült, hogy a McDonald's-nak és a Burger Kingnek is nagyjából a beszállítói harmada magyar. Az utóbbi azt írta válaszában, hogy bár pontos információt nem adhatnak meg, "de több 10 magyar szállítóval dolgozunk együtt, arányuk 30 százalék körüli. Az elmúlt 8 évre az volt jellemző, hogy csökkent a magyar szállítók aránya, viszont az utóbbi 2 évben megfordult ez a tendencia és bővül a magyar szállítók aránya." Arra viszont már nem tért ki a cég, hogy ez a fordulat minek köszönhető.
Ennél bőbeszédűbb volt a McDonald's, amely elárulta, hogy hazai forrásból szerzik a csirkehúst, az ásványvizeket, a szószokat, a mézet, a vöröshagymát, az uborkát, a tojást, a sütőolajat és a csomagolóanyagokat, emellett hazai vállalkozók végzik a szállítási feladatokat is. Marhahúsból 30 százalékos az éves hazai ellátottság, időszakos kampányaikhoz bizonyos sajtokat pedig hazai beszállítók biztosítanak.
A saláta és paradicsom a mezőgazdasági szezonban itthonról érkezik, míg a téli hónapokban dél-európai országokból szerzik be a szükséges mennyiséget. A vállalat megjegyezte azt is, hogy a hazai beszállítók teljes értékesítési volumenének átlagosan több mint a harmadát (36 százalékát) a McDonald's hálózatába történő értékesítés adja.
Mit, honnan?
A McDonald's magyarországi indulása óta az Eisbergtől kapja a salátákat, míg a ketchupot, és más szendvicsszószokat, salátaönteteket az Univer Zrt. állítja elő. A makói hagymát a Mezőker Kft. termeli, a McReggelik alapanyagául szolgáló tojást pedig szigetcsépi központú Capriovus Kft. szállítja. A húspogácsák alapanyagának 30 százaléka a Tendon Kft.-től kerül a feldolgozó üzembe, a cég legnagyobb beszállítója pedig a hajdúnánási Nyakas-Farm, ahol Holstein marhákat nevelnek. A Chicken McNuggets is 100 százalékban hazai csirkéből készül, az alapanyagot a kisvárdai Master Good csoport biztosítja. Az őszi szezonban kapható szendvics, a Truffle Teodor és Goosey Gustav készítése során szintén magyar alapanyagokat - szarvasgombát és libamájat - használnak.Nem lehet mindent magyar beszállítókra bízni
Az étteremláncok válaszaiból az olvasható ki, hogy a legnagyobb kihívást a hálózatukba való bekerülésnél a folyamatos mennyiségi és minőségi előírások tartása jelenti. A McDonald's ezt úgy fogalmazta meg, hogy beszállítóiktól nagy mennyiséget, magas minőséget és versenyképes árat várnak el, aminek elérése érdekében a partnercégeknek folyamatosan fejleszteniük, invesztálniuk kell.
A Burger King Napi.hu-nak küldött válasza szerint a magyar beszállítók technológia fejlettsége ritkán éri el az uniós vetélytársaikét. Bár igaz, "az utóbbi pár évben itt is tapasztalható előrelépés és egyre több az olyan magyar beszállító, aki felismeri, hogy egy állandó jó minőség előállításához modern technológia szükséges". Ennek megfelelően a vállalat szerint leginkább az olyan területeken könnyű együttműködni magyar beszállítókkal, amelyek nem igényelik a legmodernebb technikai berendezések meglétét.
Ugyanakkor pozitívum, hogy a magyar beszállítók "rugalmasak, könnyebben reagálnak a felmerülő igényekre, gyártás, szállítás és termékfejlesztés tekintetében is. Ezenkívül kiemelkedően magas az elméleti és tapasztalati tudásuk".
Első lépés külföld felé?
Aki viszont beválik, annak van esélye arra, hogy külföldre is szállítson. A Burger King például azt írta, hogy "ha egy magyar beszállító terméke megfelel a vállalatunk minőségi elvárásainak akkor gyakran ajánljuk őket a külföldi piacoknak". Ehhez persze az előbb említett minőségi és mennyiségi előírásoknak is meg kell felelni, ám ha ez megvan, úgy már be lehet kerülni a nemzetközi körforgásba, hiszen az étteremlánc szerint a legtöbb magyar beszállítójuk külföldre is szállít termékeket.
Hasonló válasz érkezett a McDonald's-tól is, így a külföldi éttermekbe is került magyar csirke, tojás, hagyma, szósz és saláta is. "Ugyanakkor vannak olyan alapanyagok, például a burgonya, a zsemle vagy a sajt, amelyeket a technológiai feltételek, a minőségi követelmények, vagy a gazdaságosság miatt jelenleg külföldről vásárolunk." - ismerték el. Összességében viszont több áru mozog Magyarországról külföldre, mint visszafelé: a vállalat magyar beszállítói 2011 és 2017 között összesen 92 milliárd forint értékben exportáltak Európa 21 országába, ami 61 milliárddal haladja meg az ez idő alatt a hazai étteremlánc által külföldről vásárolt áruk értékét. 2017-ben a McDonald's beszállítói a teljes magyar élelmiszerexport több mint 1 százalékát adták - közölte a cég.
Lesz-e 100 százalékban magyar az étel?
Bármennyire is szeretnénk, a felhasznált élelmiszer-alapanyagok tekintetében méretgazdaságossági és szezonális okok miatt nem reális cél, hogy a jövőben kizárólag 100 százalékban a magyar beszállítókra támaszkodjunk - írta válaszában a McDonald's, amely szerint inkább az az elképzelhető, hogy a magyar beszállítók még többet szállítsanak külföldre.
Ugyanígy látja a Burger King is, amely szerint "sajnos ennek kevés az esélye (mármint, hogy 100 százalékban magyar beszállítókra támaszkodjanak), egyszerűen vannak olyan termékek amelyeket csak gigantikus beruházás árán lehet költséghatékonyan gyártani. Így nehéz egy magyar beszállítónak betörni egy olyan piacra, ahol egy gigászi külföldi szállító már egyeduralkodó".