Tény, hogy az autópályákon lévő benzinkutak a legdrágábbak. A Buksza tapasztalatai szerint egy-egy sztrádás kúton akár 40-50 forinttal magasabb lehet az ár az átlagnál.
A Statisztikai Szemle legfrissebb - márciusi - számában megjelent kutatás idéz korábbi tanulmányokat, amelyek bebizonyították, az üzemanyagárak az autópályás kutakon a legmagasabbak, azoktól távolodva egyre alacsonyabbá válnak. Ez a friss elemzés azonban más szemszögből vizsgálta a benzinkutak árait.
Sztrádahatás a környéken
Farkas Richárd, a Pécsi Tudományegyetem PhD-hallgatója és Czigány Gábor, a Budapesti Corvinus Egyetem PhD-hallgatója ugyanis a kutatásuk során nem a sztrádákon lévő kutak árait, hanem az olyan településeken lévő kutak árazását vizsgálta, melyek határában (közelében) épült autópálya. Arra keresték a választ, hogy a szóban forgó településeken lévő kutak is magasabb árrést és árakat alkalmaznak-e.
A kutatás megállapította, hogy "az autópályáknak nemcsak direkt - azaz közvetlenül a pályák mentén elhelyezkedő töltőállomásokat érintő - hanem indirekt hatásuk is van". Utóbbi olyan kutakat érint, melyek bár nem autópályán működnek, azokról jól és könnyedén megközelíthetők. A végeredmény szerint a már meglevő benzinkutakon nőttek az árak, miután a közelükben új sztrádaszakaszt adtak át a forgalomnak.
Az elemzésből kiderül az is, hogy egy-egy benzinkút annál magasabb árrést alkalmazhat, minél több szolgáltatást nyújt (meleg étel, bankautomata, bolt stb.)
Az elemzés kétéves - 2006 októbere és 2008 decembere között eltelt - időszakban végzett megfigyelések során feljegyzett adatokon alapult. A kutatás összefoglalóját a Statisztikai Szemlét kiadó Központi Statisztikai Hivataltól kaptuk. Az anyag még nem olvasható online felületen, amint publikussá válik, a cikkben is elérhetővé tesszük.