Bár az elmúlt években a magyar újautó-piac folyamatosan növekedett, ennél jóval magasabb ütemű a használtautó-import bővülése. A behozott autók átlagéletkora 12 év, előéletük nem minden esetben ismert. Emiatt szorgalmazza a Magyar Lízingszövetség és a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetsége, hogy csak 8 évnél fiatalabb és minimum Euro 4-es környezetvédelmi besorolású autót lehessen behozni.
A hazai autók átlagéletkora valóban nagyon magas, 2015-ben elérte a 13,7 évet. A legkedvezőbb állapot 2006-ban és 2007-ben volt, amikor 10,3 éves autók futottak Magyarországon, azóta viszont a helyzet évről évre romlik. Ez nem is csoda, hiszen a 2007-es 176 ezres és a 2008-as 153 ezres újautó-piac 2015-re is csak 77 ezerre tudott visszakapaszkodni. Ezalatt a válság előtt 24 ezer darabos használtautó-import 2015-re 122 ezerre emelkedett, vagyis utóbbi lényegesen nagyobb súllyal szerepel a magyar autóállomány alakításában.
Kapcsolódó
Roncstemető lesz az ország
Az idén forgalomba helyezett használt autók 7,3 százaléka fiatalabb 3 évnél, 18,3 százalékuk 4-6 éves, 12,6 százalékuk 7-9 éves, 61,8 százalékuk pedig 10 éves vagy ennél is idősebb - derül ki a Datahouse adataiból.
Különös "kegyetlenség"
Azt minden autós tudja, hogy egy új autó már akkor nagyot veszít az értékéből, amikor kigurulnak vele a szalon kapuján, azt viszont kevesen, hogy ez az értékvesztés milyen ütemű.
A Használtautó.hu a Napi.hu rendelkezésére bocsátotta első negyedéves adatait a hirdetéseiben szereplő átlagárakról. Ebből kiderül, hogy a használt autók éppen 8 éves korukra érik el azt az árat, amelyet akár egy átlagos kétkeresős család is tud finanszírozni. Mivel a 8 évnél idősebb autókra nincs részletesebb bontás, az árcsökkenés szembetűnőbb, de a lényegen nem változtat, főleg mert az importált kocsik is átlagosan 12 évesek.
A mini és kisautók 2 éves korukig 3,3 millió, 3-5 éves kor között 2,4 millió, 6-8 év között pedig 1,5 millió forintért keltek el Magyarországon. A 8 évnél idősebb autók átlagára ebben a kategóriában már csak 600 ezer forint.
Az alsó közép-kategóriában a két évnél fiatalabb autók 4,7 millióért keltek el idén, 3-5 év között 3,1, 6-8 évesen 2,1, 8 év fölött pedig kicsivel több, mint 700 ezerért.
A felső középkategória 9,1 millióról indult, majd 5,2 millióért, 3,4 millióért és 8 év felett kevesebb, mint 1,1 millióért keltek el.
A nagykocsik, köztük a luxuskategória képviselői az első két évben 20,6 millióért keltek el, 3-5 évesen már csak 13,5 milliót értek, 6-8 évesen 7,8 millió forintot, ennél öregebben pedig 2,7 milliót. Vagyis újszerű árukhoz képest majdnem tizedét kell fizetni egy öreg járgányért.
A terepjárók 11,6 milliós ára 7,5, 4,8, végül pedig 2 millió forintra apad.
Nyolc év fölött a kezdetben komoly differencia, amely az egyes kategóriákra jellemző, elenyészik, így az emberek kedvükre válogathatnak akár abból a kínálatból, amelyről újonnan álmodni sem mertek volna.
Mi kell magyaroknak?
A Datahouse adataiból az derül ki, hogy a tavalyi 122 ezres importtal Magyarország még közel sem érte el felvevőpiaca határát. Az idei első negyedévben ugyanis már 32 500 használt kocsit helyeztek itthon forgalomba, szemben a tavalyi év hasonló időszaki 26 100-zal.
Ezek közül 7900 tartozik az alsó-, 7400 pedig a felső-középkategóriába. Egyterűekből 5900, kisautókból 4100, SUV-okból 3400, nagykocsikból 1720 kellett a magyaroknak.
A 32 500 autóból 20 000 volt 2006-os, vagy régebbi, azaz minimum 10 éves. 2015-ös kocsiból 479, 2016-osból pedig 49 darabot helyeztek itthon forgalomba használtként.
A legnépszerűbb típus a 3-as BMW volt, majd a VW Passat, a Ford Focus az Opel Astra és a VW Golf következett. Beszédes ugyanakkor, hogy a top 20-ban van az Audi A4 és A6, az 5-ös BMW és a Mercedes A, C, illetve E-osztály.
Biztos ezt kell tenni?
Bár lehet szidni a magyarokat, hogy behozzák a matuzsálemi korú autókat, ráadásul ahelyett, hogy valamelyik tömeggyártó fiatalabb és kisebb modelljét választanák, beleülnek egy német prémiumba, azonban ismerve a hazai jövedelmi viszonyokat, aligha lehet elvárni az emberektől, hogy évekig spóroljanak egy újabb modellre, vagy verjék magukat adósságba.
Különösen nehéz helyzetbe kerülnének a vásárlók, hogy pont abból a kínálatból nem tudnának válogatni, amelyet meg tudnak fizetni és várhatnának arra, hogy magyar piac "termelje ki" a már számukra is megfizethető kocsikat. Az pedig már csak hab a tortán, hogy egy ilyen lépésre hogy tekintenének a piacot vesztő németek és persze az Európai Unió, amely többek között az áruk és szolgáltatások szabad áramlása felett őrködik.