A tervpályázati felhívás az uniós közbeszerzési közlönyben jelent meg. A pályázat lebonyolítója az Óbuda-Újlak Zrt.
A közlemény részleteket nem tartalmaz, mindössze egy körmondatban részletezi, hogy mit vár el a kiválasztott tervezőktől. Íme a mondat: az "ajánlatkérő a tervpályázat keretében olyan modern, a legkorszerűbb, a nagyforgalmú vasútüzemi és utasforgalmi elvárásoknak megfelelő, a műemléki örökséget tiszteletben tartó - a Tervpályázat tervezési programjában meghatározott - épületegyüttesre és környezetrendezésre vonatkozóan vár építészeti javaslatokat, amely a lehető legmagasabb színvonalon képes kiszolgálni az előírt funkciókat és teljesíteni a tervpályázati dokumentációban meghatározott értékelési szempontokat."
A nyertes pályázóval felhívás nélküli tárgyalásos közbeszerzés keretében köt majd szerződést a BFK.
Az ajánlatkérő legalább 8, de legfeljebb 12 céget kér fel a pályázaton történő részvételre. A már kiválasztott résztvevők a következők: Grimshaw Architects LLP, Benthem Crouwel Architekten B.V, ARUP Group Limited, Van Berkel en Bos U.N. Studio B.V, Albert Wimmer ZT-GMBH.
A pályaművek értékelésének szempontjai pedig a következők:
- igazodás a környezethez,
- építészet és tömegalkotás,
- tervezési program és funkció,
- gazdasági szempontok (beruházási és üzemeltetési költségek).
A kiválasztott résztvevőket október 19-ig értesíti a BFK.
A díjazásra rendelkezésre álló keret összesen 787 400 euró, mintegy 280 millió forint. A meghívási díj pályázónként: 31 750 euró, mintegy 11 millió forint. A díj legnagyobb összege: 127 ezer euró (45 millió forint), a megvétel legkisebb összege pedig 50 800 euró (18 millió forint).
A bírálóbizottság elnöke Fürjes Balázs (a Miniszterelnökség Budapest és a főváros agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkára), társelnökei pedig Füleky Zsolt (a Miniszterelnökség építészeti, építésügyi és örökségvédelmi helyettes államtitkára), továbbá Vitézy Dávid (BFK vezérigazgató). A bizottság tagja Iványi Gyöngyvér állami főépítész, és további 16 szakember, illetve állami, önkormányzati vezető.
Nemrégiben Vitézy Dávid arról számolt be, hogy a 4,5 kilométer hosszú, a Nyugati pályaudvartól – a Széll Kálmán tér érintésével – Kelenföldig vezető vasúti Duna-alagút jelentősen átalakíthatja Budapest közlekedését. Az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) nevű alapból most 1 milliárd forintos támogatást nyert el a projekt a kidolgozására és előkészítésére. Ha megvalósul, park lehet a Nyugati és Rákosrendező jó részén, eltűnhet a Déli pályaudvar is.