A használt autóknál több fontos paramétert érdemes nézni, többek között a korát, az extrákat vagy a futásteljesítményt, ám utóbbi sajnos sok autónál nem mindig fedi a valóságot. Mindenesetre a futásteljesítmény befolyásolja az autó értékét, kérdés csak az, hogy mennyire.
Az értékvesztésről szóló cikksorozatunk első részében a Napi.hu szerkesztőségi blogja, a Buksza bemutatta, hogy öt év és ötvenezer kilométer után mennyit veszítenek az értékükből a magyar magánszemélyek körében az első negyedévben legnépszerűbb autók.
Kapcsolódó
A mostani cikkből pedig az Eurotaxtól kapott több ezer adat alapján kiderül, hogy mennyit jelentenek a további kilométerek, azaz mi a különbség, ha ugyanaz az autó öt év alatt 50 ezer helyett 75 ezer kilométert, azaz másfélszer akkora távot tesz meg. Az eredmény érdekes.
Ötven vagy hetvenöt?
A szóban forgó autók - Daciák, Toyota Yaris, Renault Clio, Opel Corsa - leegyszerűsítve, azaz nominálisan, infláció nélkül számolva - havonta átlagosan 10-30 ezer forintot veszítenek értékükből, ha öt év alatt - évente átlagosan 10 ezer kilométert - összesen 50 ezer kilométert tesznek meg.
Ha másfélszer nagyobb a futásteljesítmény, azaz évi 15 ezer kilométert, összesen 75 ezer kilométert mennek, akkor alacsonyabb lesz az értékük. Ez természetes, ám a különbség viszonylag szerénynek mondható. A vizsgált autók közül az 5 éves 75 ezer kilométert megtett autók értéke 80-130 ezer forinttal volt alacsonyabb, mint a szintén ötéves ötvenezret futottaké.
Autó | Eredeti listaár (millió forint) | Ennyit ér 5 év 50 ezer km után (millió forint) | Ennyit ér 5 év 75 ezer km után (millió forint) | Különbség (forint) |
Dacia Sandero 1.2 Access (benzines, 75 lóerő) | 1,84 | 1,28 | 1,19 | 88 600 |
Dacia Logan MCV 1.6 Access (benzines, 90 lóerő) | 2,09 | 1,47 | 1,37 | 101 050 |
Dacia Duster 1.6 Access (benzines, 105 lóerő) | 2,74 | 2,1 | 2,02 | 83 908 |
Toyota Yaris 1.0 ECO (benzines, 69 lóerő) | 2,91 | 1,86 | 1,73 | 131 525 |
Opel Corsa 1.0 Selection (benzines, 65 lóerő) | 2,81 | 1,57 | 1,46 | 107 395 |
Renault Clio Campus 1.2 16V Authentique (benzines, 75 lóerő) | 2,49 | 1,15 | 1,07 | 79 051 |
Ford Fiesta 1.25 Ambiente (benzines, 60 lóerő) | 3,19 | 1,7 | 1,59 | 114 149 |
Forrás: Eurotax, Datahouse, Buksza-kalkuláció |
A másfélszer annyi kilométer tehát 4-8 százalékkal csökkenti az árat, ötéves időtávon ez havi szintre vetítve minimális, 1-2 ezer forintos többletet jelent az 50 ezres futásteljesítményhez képest.
Hogyan tartják az árukat?
Az is kiderül az Eurotax-adatokból, hogy a kérdéses modellek hogyan tartják az árukat. A statisztikák szerint a Dacia Dusterek és a Toyota Yarisok kivételesek az értékvesztés szempontjából, azaz nagyon jól tartják az árukat. A Dusterek 5 év 75 ezer kilométer után 25-30 százalékot veszítenek értékükből, felszereltségtől, motortól függően ez 0,75-1,4 millió forintos tétel 5 év alatt.
A Toyota Yaris szintén jól tartja az árát: az eredeti listaár 40 százalékát veszíti el 5 év és 75 ezer kilométer után, így 1,7-2 millió forintot ér. Ez azt jelenti, hogy 1,2-1,3 millió forinttal csökken az ára.
Mi az az értékvesztés?
Egy-egy új autó megvásárlásánál számos tényezőt kell mérlegelni, többek között a vételárat, a megbízhatóságot, a fogyasztást, valamint az értékvesztést, amit jelentős tényező. Az értékvesztés ugyan jelentős tétel az autó használata során, de cserébe az autós garanciát, a legtöbb esetben biztonságosabb, környezetbarátabb, kényelmesebb autót kaphat.
Az értékvesztés százalékos arányban mutatja meg, mennyiben csökken az autók értéke, így egy drágább autónál nagyobb összeg jön ki. A cikkben szereplő, a magánszemélyek körében legnépszerűbb autók a magyar autópiacon a takarékosabb megoldást jelentik, tehát a többi eladott új autónál döntően jóval nagyobb összeget tesz ki az értékvesztés.
A kalkulációk az Eurotax adatain alapulnak, egyes modelleknél a felszereltségtől, futásteljesítménytől függően máshogy alakulhat az értékvesztés. Emellett fontos, hogy az értékvesztés a most - 2017-ben - 5 éves autókra vonatkozik, az egyed modelleknél jöhettek ki teljesen újak vagy felfrissített verziók. Cikksorozatunk harmadik részében azt mutatjuk be, hogy miként befolyásolja a használat autók értékét az idő, azaz az eltelt évek.