Növelte forgalmát a magyar Ikea. A tavaly augusztusban zárult üzleti évben 61 milliárd forintos árbevételt ért el, ez 14 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbi 54 milliárd forintos összeget. Egy vásárló átlagosan több mint 18 ezer forintért vásárolt a magyar Ikea-egységekben - derült ki a bútorcég csütörtöki tájékoztatóján.
A forgalomnövekedésben szerepe van a tavaly átadott soroksári áruháznak is, de utóbbi csak az üzleti év utolsó pár hónapjában kapott szerepet, mivel az átadás júniusban volt, az üzleti év pedig augusztus végén zárult. Az eredmények apropóján a Buksza, a Napi.hu szerkesztőségi blogja az eredményekről és tervekről kérdezte a cég képviselőit.
Mennyit hozhat a webáruház?
Arra a kérdésre, mit vár a társaság az idén elindított online rendeléstől és a kapcsolódó országos házhoz szállításról Varga-Nagy Eszter, a magyar Ikea kommunikációs vezetője azt mondta: a cél az, hogy ez a forgalom elérje a teljes bevétel 4 százalékát. A teljes termékpaletta 85 százaléka érhető el a webáruházban, de a limitált kollekciók, nagy értékű termékek, például a keleti szőnyegek, illetve az ételek továbbra is csak az áruházakban kaphatók. Ennek leginkább szállítási és tárolási okai vannak. A webáruházban az indulás óta eltelt néhány 935 házhoz szállítással egybekötött vásárlás történt, az átlagérték meghaladta a 150 ezer forintot.
A webáruházból rendelt termékek házhoz szállításáért jelenleg közel 8 ezer forintot kér az Ikea, ha valaki online megrendeli és elmegy érte valamelyik áruházba, akkor ez 3 ezer forintba kerül. A cég várhatóan áprilistól bevezet egy kiegészítő megoldást: így azok a vásárlók, akik kisebb értékben szeretnének termékeket rendelni, kedvezőbb áron érik el a szolgáltatást.
Bár online ételszállítást egyelőre nem tervez a cég, ez a terület így is jelentős tétel az Ikeánál. A 2017-es árbevétel 5,3 százalékát az éttermi forgalom adta - azaz több, mint amennyit az online webáruháztól várnak az idén. Szabó Ágnes, a soroksári egység vezetője azt mondta, hogy a látogatók egy része kifejezetten csak az étterem miatt keresi fel az áruházat. A 2018-as tervek között szerepel az Örs vezér téri áruház éttermének korszerűsítése is.
Rákérdeztünk, hogy a várható áruházi fejlesztések között szerepel-e az önkiszolgáló kasszák számának növelése. A válasz: bár a visszajelzések alapján szeretik a vásárlók, de újabb automata kasszák telepítését egyelőre nem tervezik.
Mennyien vannak? Mennyit kapnak? Meddig bírják?
Arra, hogy mennyit keres átlagosan egy ikeás dolgozó a cég nem adott pontos választ. A rendszer különböző alapbérekre épül, amelyek pozíciótól, munkakörtől és felelősségi körtől függnek "Minden évben felülvizsgáljuk és egyéni teljesítmény alapján növeljük a béreket. Az elmúlt évben átlagosan 10 százalékkal növekedtek a bérek, a juttatásokat tekintve minden munkatársunkra ugyanazok a feltételek vonatkoznak. A bónusz mellett havi tömegközlekedési bérlettámogatás, étkezési támogatás, a dolgozói étteremben reggeli, tízórai, ebéd, uzsonna áll rendelkezésre, ahol egy fogás körülbelül 500 - 600 forint és ingyen van a kávé. Emellett egészségügyi, jogi és személyes problémákban segítséget nyújtó program mellett nyugdíjtakarékossághoz is juttatást biztosít az Ikea - mondta Varga-Nagy Eszter.
Jelenleg összesen 1081 ember dolgozik az magyar Ikea-áruházakban, ebből 560-an tavaly csatlakoztak a céghez - elsősorban a soroksári áruháznyitásnak köszönhetően. Átlagosan 7 évet töltenek a munkatársak az Ikeánál, a fluktuáció áruházanként és munkaterületenként is változik, de elmondható, hogy a kereskedelmi szektorban tapasztalt, átlagos mértékű, 10 százalék körüli. Vannak azonban olyan területek, például az étterem és a logisztika, ahol ennél magasabb ez a szám magasabb (18 százalék körüli). Azmagyar Ikea-áruházkon kívül a cég soproni bútorgyárában pedig 500-an dolgoznak.
Amire még várni kell
A magyar piacon még várni kell a belvárosi Ikea-üzletekre. Az anyacég még 2015-ben kezdte meg a városközpontokban lévő kísérleti kis üzletek, úgynevezett pop up boltok tesztelését. Ezekben a vásárlók megnézhetik a termékeket, lakberendezőkkel beszélhetnek, rendelhetnek online, és felvehetik az online vagy üzletben leadott rendelésüket. A régión belül először ilyen üzlet Prágában nyílik, várhatóan 2018 második felében. Ez az üzlet 800 négyzetméteres lesz, azaz jóval kisebb, mint egy hagyományos Ikea-áruház, de ugyanúgy lesz benne étterem és kávézó is.
A pop up üzletek koncepciója korai fázisban van és a prágai nyitást követően döntenek majd arról, hol létesít majd újabb üzleteket a társaság, tehát a magyarországi megjelenésről később születhet döntés - mondta Varga-Nagy. A magyar piacon jelenleg az online értékesítés felfuttatása áll a középpontban, illetve az, hogy még több vásárló találja meg a új, soroksári áruházat. Az új áruházban a nyitás óta megforduló látogatók ötöde először volt Ikeában.
Egyelőre nincs napirenden az esetleges negyedik magyar áruház. A Magyarországhoz hasonló népességű Csehországban négy áruházat tart fenn az Ikea, így logikus lehetne, hogy Magyarországon újabb boltot nyissanak. Varga-Nagy erről azt mondta, a soroksári áruház megnyitásával főként a déli és keleti országrészben élők számára elérhetőek. Ez az áruház feltétele volt annak is, hogy online szolgáltatás elinduljon, hiszen a termékek tárolása és szállítása miatt nagyobb alapterületre van szükség.
Az is tény, hogy az Ikea koncepciója rengeteg egyéb lehetőséget biztosít a vásárlásra, például az átvételi pontok vagy a pop up áruházak segítségével. Jesper Brodin, a cég elnök-vezérigazgatójának tavalyi érkezésével számos új irány és elképzelés is született jövőről, amely sok változást hozhat mind nemzetközi szinten, mind Magyarországon - fogalmazott a kommunikációs vezető.
Arra a felvetésünkre, hogy az Ikea tervezi-e készházakkal bővíteni a palettáját, a kommunikációs vezető úgy fogalmazott: rendszeresen jelennek meg újdonságokkal. Ezek közé tartoznak például a háromdimenziós nyomtatóval készülő bútorok, a pet-palackból készült párnák, a minimális összeszerelést igénylő Lisbo asztal, a lakossági napelem. Ezek a tervezés, majd tesztelés szakaszát követően évek múltán kerülnek be az áruházak kínálatába, ahol először összegyűjtik a tapasztalatokat, majd más piacokon is bemutatja azokat.
Körülbelül 6500 olyan termék van, amely a világ minden áruházában megtalálható, emellett összesen évente 9500 termék érhető a kínálatban, így az áruház méretétől függően a fennmaradó termékekről az áruház vezetője dönt az alapján, hogy a vásárlóknak milyen termékekre van szükségük. Jelenleg a készházra még nincs jelentős igény, így ennek a bevezetése még nincs napirenden.
Fotó forrása: Napi.hu/Csernátony Csaba