Az országgyűlés 2011 novemberében hozzájárulását adta ahhoz, hogy a magyar állam legkésőbb december 30-i hatállyal ellenérték nélkül átvállaljon a MÁV Magyar Államvasutak Zrt . hitelviszonyon alapuló tartozásaiból legfeljebb 64 milliárd forint tőkeösszegű adósságot és annak járulékait. Ennek keretében - az adósságállomány átvállalásával kapcsolatos egyeztetések után - a kormány decemberi - a MÁV adósságának részbeni átvállalásáról szóló - határozatában döntött egy 10 milliárd forintos és egy 40 milliárd forintos konzorciális, állami kezességgel fedezett hitel átvállalásáról - derül ki Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési miniszter Józsa István és Tóth Csaba MSZP-s országgyűlési képviselők kérdésére adott válaszából.
Eszerint a kapcsolódó egyeztetések a nemzetgazdasági miniszter jóváhagyása alapján az Államadósság Kezelő Központ Zrt . koordinálásával folytak, a szerződések aláírása az érintett bankokkal folyamatban van. A miniszter szerint az intézkedés kedvező hatással van mind a MÁV rövidtávú likviditására, mind a kamatköltségek alakulására. Az összessen 50 milliárd forint hitel átvállalásából származó éves kamatmegtakarítás 3,5 milliárd forint.
Az ügy előzménye, hogy az Orbán-kormány 2011 tavaszán a Széll Kálmán tervben megfogalmazott több, a közösségi közlekedés fejlesztéséhez, gazdaságosságának növeléséhez, a szolgáltatás színvonalának javításához kapcsolódó lépést. Ezek között szerepelt a MÁV-csoport mintegy 300 milliárd forintos adósságállományának átvállalása is. A részletek egyeztetését követően a kormány 2011 augusztusában határozat döntött a csoport (kiemelten a MÁV Zrt . és MÁV Trakció Zrt .) adósságállományának legfeljebb 300 milliárd forint összegben történő átvállalásáról. A nemzetközi gazdasági és pénzügyi helyzet alakulásának negatív hatásai miatt azonban a korábbi elképzelések módosítása elkerülhetetlennek bizonyult, így végül csak a a 64 milliárdra futotta.