A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium felügyelete alatt működő Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság (KEF) nettó 8,4 milliárd forint keretösszegben írt ki közbeszerzési eljárást nemzetközi utazások szervezésére. Az eljáráson legfeljebb három utazásszervezőt hirdetnek ki nyertesnek, s 24 hónapra kötnek velük szerződést - derül ki a KEF közbeszerzési felhívásából. A főigazgatóság az elmúlt három évben (2009. decemberétől 2013 februárjáig hatályos keretmegállapodások alapján) összesen nettó 8,5 milliárd forint keretösszegben kötött szerződéseket az állami szervezetek munkatársai hivatalos útjainak szervezésre, míg most két évre tervezi a 8,4 milliárdos szerződést.
A közbeszerzést a KEF bonyolítja le jutalékért, de a konkrét utazásokra a költségvetési intézmények kérnek ajánlatot az utazási irodáktól, és fizetik is ki azokat. A cégek a repülőjegy értékesítése mellett igénytől függően biztosításokat, szállást, autóbérlést, vonat-, busz- vagy hajójegyet, illetve repülőtéri transzfert intéznek a megrendelők részére.
Hamarosan kimerül az előző keret - gyorsított eljárással döntenek
A minisztériumok ellátását végző és a központosított közbeszerzéseket lebonyolító KEF ismét gyorsított tárgyalásos közbeszerzési eljárás keretében állapodna meg a pályázó utazási irodákkal. A gyorsított tempó indoka, hogy a hatályos keretszerződés a korábbi időszak alapján kalkulálható forgalomhoz képest gyorsabb ütemben teljesül. A sürgősség miatt pedig a nem gyorsított, tárgyalásos eljárásra vonatkozó határidők nem lennének tarthatók. A kiírás szerint a KEF az új közbeszerzés nyerteseivel február 12-re tervezi a szerződéskötést.
A KEF ugyanakkor a jelenlegi és az azt megelőző, 2011-es keretmegállapodásait is előre nem látható okra, sürgősségre hivatkozva gyorsított közbeszerzések eredményeként kötötte meg. Korábban az állami szervek munkatársainak előre tervezettnél több utazását az európai uniós soros elnökség lezárásával és a "jelenlegi nemzetközi gazdasági helyzettel" indokolták.
A főigazgatóság jelenlegi, nettó 3,5 milliárd forint keretösszegű - 2011. december 6-tól a keret kimerülésig, de legkésőbb 2013. február 15-ig hatályos - keretmegállapodása azonban 2012. október végéig már 89 százalékban teljesült - olvasható a KEF honlapján. Ez azt jelenti, hogy a költségvetési szervek október végéig 3,11 milliárd forint értékben vásároltak utakat és szolgáltatásokat a keretmegállapodásban résztvevő cégektől.
Messze az OTP Travel kapja a legtöbb megrendelést
A központosított utazásszervezésnek "hagyományosan" az OTP Travel Kft. a legnagyobb nyertese, a jelenlegi nettó 3,5 milliárdos keretmegállapodásból október végéig már 2,06 milliárdos megrendeléshez jutott a minisztériumoktól és háttérintézményeiktől, valamint a központosított közbeszerzéshez önként csatlakozó intézményektől. A második legtöbb megbízást az United 4 Bonafini Bindair Kft. kapta, nettó 420 millió forint értékben, majd 372 millióval a Weco Travel Kft. (korábban Chemol Travel) és 260 millió forinttal a Malév Air Tours Kft. (MAT) következik - áll a KEF honlapján.
A korábbi, 2011. február 15-én hatályba lépett és kilenc hónapra tervezett megállapodás kerete nettó 2,5 milliárd forint volt, ebben szintén az OTP Travel, a Weco Travel és a MAT vett részt, valamint a Hogg Robinson Magyarország Kft. E négy társaság szervezhette az állami utakat 2009 decemberétől is 14 hónapon keresztül, nettó 2,5 milliárd forint keretösszegben.
Tavaly új cég is bekerült a központosított rendszerbe
A KEF 2011 decemberében új szereplőként kötött szerződést az United 4 Bonafini Bindair Idegenforgalmi és Kereskedelmi Kft.-vel (BB), a cég 2012 október végéig összesen nettó 420 millió forint értékben intézett hivatalos utakat az állami szerveknek. A 18 éve alapított cég fő tevékenysége a repülőjegy értékesítés, tulajdonosa Kárpáti Ferenc és Kárpáti Ferencné. A cég a 2009-es nettó 730 millió forintos árbevételét 2011-re 897 millióra növelte, s minden esztendőben nyereséggel zárta az üzleti évét - derül ki az Opten cégtárának adataiból.
A BB 2011 novembere óta több mint 50 százalékos befolyással rendelkezik az United 4 Concorde Travel Kft.-ben, amely az elmúlt három évben szintén szépen tudta növelni bevételét: 2009-ben nettó 752 millió, 2010-ben 1,23 milliárd, míg 2011-ben 1,16 milliárd forint nettó árbevételt ért el. (E cég tulajdonosa még két magánszemély, Gaál Tamás és Gaálné Vass Kornélia.) Az Andrássy úti székhellyel működő Concorde Tarvel szintén repülőjegy értékesítéssel és belföldi utazásszervezéssel foglalkozik, valamint vadászatok szervezésével - derül ki az iroda weblapjáról.
2011 | 2010 | 2009 | |
Értékesítés nettó árbevétele | 897,0 | 857,6 | 730,1 |
Üzemi eredmény | 3,2 | 2,1 | 1,6 |
Adózás előtti eredmény | 2,8 | 1,7 | 1,1 |
Mérleg szerinti eredmény | 2,5 | 1,5 | 0,9 |
Adózott eredmény | 2,5 | 1,5 | 0,9 |
Befektetett eszközök | 11,2 | 0,3 | 0,2 |
Forgóeszközök | 51,8 | 60,4 | 48,4 |
Kötelezettségek | 58,8 | 53,7 | 40,9 |
Saját tőke | 12,8 | 10,2 | 8,7 |
Forrás: Opten |
Szigorú feltételeknek kell megfelelniük a pályázóknak
Csak azok a legalább 5 éves IATA (International Air Transport Association, Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség) tagsággal rendelkező irodák indulhatnak az új közbeszerzésen, amelyek a 2009-2011-es esztendők mindegyikében legalább nettó 3 milliárd forint árbevételt értek el, illetve nemzetközi utazásszervezésből egymilliárd forintot. E három évből tíz olyan szolgáltatási referenciát is igazolni kell, amelyek értéke egyenként elérte a nettó 50 millió forintot. A cégeknek rendelkezniük kell legalább két, több mint 200 főt foglalkoztató magyarországi vállalatnál külföldi utazások szervezésében szerzett tapasztalattal is.
A pályázók informatikai rendszerének biztonságával kapcsolatban is több követelményt támasztott a KEF, többek között azt, hogy a cégeknek az elmúlt két évben el kellett végeztetni az "etikus hacker képesítéssel rendelkező szakember vagy cég által az informatikai rendszerük külső black-box sérülékenységi vizsgálatát", az így feltárt biztonsági kockázatokat pedig meg kellett szüntetniük vagy csökkenteni. Mindezt jegyzőkönyvvel kell igazolni - olvasható a közbeszerzési kiírásban.
Az utazási irodák december 13-ig jelezhetik részvételi szándékukat az eljáráson, közülük legfeljebb hat pályázónak küldenek majd 2013. január 7-ig ajánlattételi felhívást. Az eljárás eredményéről a tervek szerint február 1-jéig döntenek. Az ajánlatokat a foglalási díjak és a magyarországi irodák száma alapján fogják értékelni .