A Magyar Nemzeti Bank (MNB) Pénzügyi Stabilitási Tanácsa (PST) márciusban mintegy 1,2 milliárd forint bírságot szabott ki 35 pénzügyi szervezetre, mert a jegybank véleménye szerint jogszerűtlen módon emelték meg a fogyasztók díjait és költségeit. A bankok többsége elfogadta a döntést, de néhány bírósághoz fordult.
Az MNB akkori határozataiban a jogtalanul elvont díjtöbbletet miatti kártalanítás határidejét április 30-ában határozta meg, később az eredeti be- és visszafizetési határidőt az MNB május 31-ére módosította.
Az MTI által megkérdezett érintett hitelintézetek válaszai és az MNB korábbi nyilatkozatai alapján: egy kivétellel a megbírságoltak mindegyike befizette már a pénzbüntetést, a csaknem 1,2 milliárd forint jegybanki bírság 98 százaléka így már befolyt.
A jegybanki határozat felülvizsgálatára bírósági keresetet nyújtott be a DRB Dél-Dunántúli Regionális Bank Zrt., az Erste Bank Hungary Zrt., a FHB Kereskedelmi Bank Zrt., a FONTANA Credit Takarékszövetkezet, a Hévíz és Vidéke Takarékszövetkezet, a Mohácsi Takarék Bank Zrt., a Raiffeisen Bank Zrt., a Szabolcs Takarékszövetkezet és a Tisza Takarékszövetkezet.
Az MTI-nek adott válaszok szerint az OTP Bank a díjvisszatérítést már az eredeti, az MNB által előírt határidő lejárta előtt jóváírta azoknak, akik rendelkeznek OTP lakossági számlával. A náluk lakossági számlával már nem rendelkező ügyfelek pedig levélben kaptak tájékoztatást a díjvisszatérítésről, illetve a kifizetés módjáról.
Az Erste Bank az eredeti, április 30-ai határidőig visszafizette az ügyfeleknek az MNB szerint jogtalanul felszámított díjtételeket. Erről minden érintett megkapta a szükséges tájékoztatást.
Az MKB Bank egy összegben és az eredeti jegybanki határozatban foglalt határidőre, április 30-ára utalta vissza élő bankszámlával rendelkező ügyfeleinek a felügyelet által jogszerűtlennek ítélt díjakat. Mivel a "visszajáró" összeg erősen függött a számlahasználat aktivitásától, az egyéni szokásoktól, így volt, aki pár száz, más több tízezer forintot kapott vissza. A 98 millió forintos MNB-bírságot szintén határidőre kifizette a pénzintézet - közölték. A banknál élő bankszámlával rendelkező ügyfelek egyösszegű visszautalással, automatikusan jutottak az őket megillető pénzhez. Azoknak pedig, akik már nem ügyfeleik, a bankfiókokban fizetik vissza a nekik járó összeget.
Az MKB-nál hangsúlyozták, hogy továbbra is kitartanak amellett, hogy a tranzakciós illeték áthárítására a törvényi lehetőség - akár egyoldalú szerződésmódosítás keretében is - adott volt, ráadásul a bank ezt az ügyfelek számára legátláthatóbb módon tette meg. A bank mégis úgy döntött, hogy nem támadja meg a felügyeleti döntést a bíróság előtt, és az eredeti határidőre visszafizette a jogszerűtlennek ítélt díjakat.
A Budapest Bank a határozatban foglaltakat teljesítve a bírságot befizette, az MNB által kifogásolt díjakat ügyfeleinek visszatérítette. A visszatérítést a bank meglévő ügyfelei banki átutalással kapták meg, volt ügyfeleiknek pedig postai úton, a levelezési címükre juttatták el - közölték.
A CIB Bank tájékoztatása szerint a pénzintézet biztos abban, hogy mindenben megfelelt az érvényben lévő jogszabályoknak és a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) korábban kiadott irányelveinek. Ugyanakkor - jogkövető intézményként - az MNB által kirótt bírságot maradéktalanul megfizette a felügyeletnek. Az ügyfelek részére a CIB Bank az április 30-ai határidőre teljesítette a visszafizetést. Azoknak az ügyfeleknek, akiknek a díjvisszafizetés időpontjában nem volt a CIB Banknál vezetett bankszámlájuk, postai utalványon fizették vissza a díjtöbbletet és a kamatot. Az egy ügyfélre eső díjvisszafizetés átlagos mértéke kamatokkal együtt a CIB-nél 280 forint, postai kifizetések esetén pedig 141 forint volt.
A Gránit Bank közölte: a bírságot rendezte és az ügyfeleket megillető összeget is - a jegybanki határozatnak megfelelően - megtérítette.