Kollégánk a Budapest 34. számú postán adta fel albérletének közüzemi, illetve közös költség számláit készpénz-átutalási megbízással, amikor a hivatali dolgozó a pénzmosás elleni törvényre hivatkozva (2017. évi LIII. törvény a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról - itt tölthető le) elkérte a személyi igazolványát, illetve a lakcímkártyáját.
A dolgozó arra hivatkozott, hogy a csekkeket csak akkor tudják elküldeni, ha ezeket az adatokat a feladó megadja. Szavai szerint az új postai előírások ma (június 26-án) léptek életbe, azon módosítások alapján, amelyeket az EU 2015/847-es cikkelye, illetve a törvény ír elő.
Több lett az adminisztráció
A postai munkatárs úgy fogalmazott: az ügyfelek ezzel is segítik a "terrorizmus finanszírozása elleni küzdelmet", erről több részlettel azonban nem tudott szolgálni. Ezt követően az elkért személyes adatokat ráírta a csekkekre, majd úgy továbbította. Hozzáfűzte azt is, hogy az adatok folyamatos jegyzetelgetése miatt a szokásosnál jóval több dolga volt aznap.
A csekkeken amúgy alacsony, 15 ezer forint alatti összegek szerepeltek - már csak ezért is érdekes, hogy a pénzmosók, terroristák elleni fellépést miért ezen a szinten kezdeményezik.
Lapunk kérdéseivel a Magyar Posta Zrt.-hez, valamint a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság elnökéhez fordult az ügyben, amint válaszolnak, frissítjük a cikket.
Az ügylet esetén pedig a megbízás tárgyát és összegét köteles rögzíteni, tovább kérheti meghatározott okiratok bemutatását: ez magyar állampolgár esetében a személyazonosság igazolására alkalmas hatósági igazolványát és lakcímet igazoló hatósági igazolványát, külföldinél úti okmányát vagy személyazonosító igazolványát jelenti.