A pénzmosás elleni törvény nemcsak a banki, hanem az egészségpénztári, életbiztosítási ügyfelekre is vonatkozik. A banki azonosítás csak azoknak előírás, akik 2017. június 26 előtt kötöttek bankszámla-szerződést.
A jogszabály az adategyeztetést minden olyan ágazatban előírja, ahol fennáll az esély arra, hogy pénzmosásra, terrorizmus finanszírozására használjak fel, akár az ügyfelek tudta nélkül a pénzügyi számláit, adatait.
Az átvilágítás során a lakossági ügyfelek személyi okmányát, illetve lakcímkártyáját lemásolja a pénzügyi szolgáltató, majd az ügyfélnek alá kell írnia egy dokumentumot, amelyben arról nyilatkozik, hogy nincs kiemelt közszereplői státusza, vagyis nem állami cég elsőszámú vezetője és nem is diplomata.
Ha az ügyfél nem tudja személyesen intézni az adategyeztetést, akkor a lemásolt személyi okmányát, illetve lakcímkártyáját e-mailen és postán is beküldheti a pénzintézetnek, illetve több hitelintézetnél élő, online videóbeszélgetés is rendelkezésre áll a gyors adategyeztetéshez - mondta Binder.
Több tízezren lehetnek
Még mindig számos olyan ügyfél van, aki nem pótolta a hiányzó adatokat - tudta meg a Népszava Sütő Ágnestől, a Magyar Bankszövetség kommunikációs főtitkár-helyettese. Pontos számot nem közölt - szeptember elején még 150 ezer vállalati és több mint félmillió lakossági ügyfél adatai hiányoztak.
Ezek a számok folyamatosan csökkennek, és a bankok is azon dolgoznak, hogy minél kevesebb ügyfélt érjen majd október 31. után kellemetlen meglepetés. Nullára azonban biztosan nem megy majd le a végső határidőig sem azon ügyfelek száma, akik nem egyezették le adataikat - fogalmazott Sütő.
Az október 31-i határidő lejártával a bankok zárolják azokat a bankszámlákat, amelyek tulajdonosai nem tettek eleget adategyeztetési kötelezettségüknek.
Újabb határidő-hosszabbítás jelenleg nincs kilátásban, a jegybank azonban csütörtökön módosította a terrorizmus-finanszírozás elleni törvény végrehajtási rendeletét. Ez egyszerűbbé teszi az ügyfélazonosítást. A valós idejűnek számító ügyfélazonosítás ugyanis - a személyes megjelenésen vagy az élő online videókapcsolaton kívül - megtörténhet mostantól úgy is, hogy az ügyfél egy applikáción keresztül elküldi a szükséges iratokat, illetve magáról egy fotót. A kapott adatokat pedig a pénzügyi szolgáltató a Központi Azonosítási Ügynökön keresztül tudja leellenőrizni. Ehhez persze szükséges az is, hogy az adott pénzintézetnél rendelkezésre álljon a megfelelő applikáció, az ügyfélnél pedig egy okostelefon - írta a napilap.