A kormány két hét alatt lezavarta a parlamenten a mobilfizetési szolgáltatások koncesszióba adásáról szóló törvényt - írja a Népszava. A 2011-óta élő fizetési rendszerről 2018 végén az Európai Bíróság kimondta, hogy uniós jogot sért, mert az egyetlen állami szereplő működése nem igazán nevezhető versenynek.

Ennek nyomán a parlament által elfogadott törvény szerint 2021-ben egy koncessziós eljárás nyomán magánkézbe kerülhet az állami mobilfizetés üzemeltetése, azaz egy koncesszor közbeékelésével szinte minden marad a régiben. Az új felállásban két választási ciklusra ellehetetlenítik az önkormányzati és állami közlekedési szolgáltató cégek önálló versenypiaci működését.

A törvény ugyanis kimondja, hogy a jövőben BKV-, Volán-, MÁV-jegyek, autópálya-matricák, parkolási jegyek online értékesítése kötelezően csak nemzeti mobilfizetési platformon keresztül folyhat, így biztosítva busás hasznot a koncesszió majdani nyertesének. Eközben több önkormányzat milliárdokat költött a saját fizetési platformok kiépítésére, a Budapesti Közlekedési Központ például saját e-jegyrendszert épített volna ki (erre az előző városvezetés is több milliárdot költött már, eredmény nélkül).

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) törvényjavaslata nemcsak az (ellenzéki) önkormányzatoknál okozott meglepetést, hanem az állami cégeknél is. Az ITM által felügyelt MÁV a törvényjavaslat elfogadása előtti napokban élesítette az elektromos jegyrendszerének, az ELVIRA-nak az újabb verzióját, amely már kapcsolódik a vasúti cég mobilapplikációjához.

A kihirdetett jogszabály szerint a kényelmi díjat eltörlik, vagyis a magánszemélyek számára olcsóbbá válhat a szolgáltatás. A megrendelő cégeknek kötelező lesz szerződni az új magáncéggel. A rendszerbe bekényszerítik az önkormányzatokat is, így a jövőben minden önkormányzati közlekedési cég, illetve parkolási társaság kénytelen lesz szolgáltatási díjat fizetni (jutalékot) fizetni a majdan kiválasztandó magánüzemeltetőnek.