- Bár a Mol Limo egyéves indulása az interjú apropója, a pár perces késésünk azért történt, mert a villamos nem érkezett időben, elérhető közautó pedig nem volt. Hogyan lehet ezen javítani? (Az interjú múlt pénteken készült.)

- A közösségiautó-szolgáltatóknál a megfelelő sűrűség biztosítása a legnagyobb kihívás. Elméletileg a jelenlegi 450 autós, folyamatosan bővülő flotta a mostani kereslethez elég, hiszen optimális esetben egy négyzetkilométerre hat autó jut, a gyakorlatban azonban más a helyzet. Az autók hatékonyabb, gyorsabb logisztikája jelenti a megoldás, de ennek vannak korlátai. Például a zónahatároknál letett autókat hétköznap kora délutánig lehet visszahozni a belső kerületekbe, utána a dugók miatt már nincs értelme.

Kapcsolódó

Fotó: Németh Dániel, Napi.hu

- Hogyan telt az egy év, hogyan alakult a kihasználtság?

- Bőven a tervek felett teljesített a cég. A regisztrált felhasználók száma már az első hónapokban elérte azt a szintet, amelyet az első évre tűztünk ki, ma pedig már 40 ezer felett járunk. A hétvégi időszak jelenti a csúcsidőszakot: csütörtök, péntek és szombat adja az egész heti forgalmunk 60 százalékát, nyáron viszont ez visszaesik, hiszen a legtöbben hétvégén elhagyják a várost.

A másik szezonális érdekesség, hogy az év legnagyobb részében a belső kerületekből a város külső részei felé mennek a limósok és jellemzően a zónahatárok közelében teszik le az autókat. A karácsonyi időszakban ez megfordult, kintről a városközpontba autóztak a felhasználók.

A Mol Limo egy éve számokban

Az egy évvel ezelőtti indulás óta a startup autói összesen 3 millió kilométert tettek meg, a több mint 40 ezer sofőr pedig több mint 10 millió percet vezetett. Összesen több mint 200 ezer kilowattóra energiát használtak fel az autók, ez 100 magyar család átlagos komplett éves villamosenergia-fogyasztásával egyenlő. A tavaly januárban 300 darabos flotta ma már 450 autóból áll. Ezen belül 100 elektromos, valamint 300 benzines VW Up, valamint 50 Mercedes-Benz A-osztály érhető el. Utóbbiak 2018 szeptemberében kerültek a flottába, azóta 200 ezer kilométert tettek meg.
A Limo-zóna a kezdeti 60 négyzetkilométerről 77,5 négyzetkilométerre növekedett. Az átlagokat tekintve 1 négyzetkilométerre 6 autó jut, így elméletileg sétatávolságban átlagosan 5 percen belül elérhetők az autók. Átlagosan 10 százalék az ideiglenesen kieső autók aránya.

- Mi volt a legnehezebb a rajtnál és az első évben?

- Az indulás napján meglehetősen hideg volt, ez pedig az elektromos autóknál lerövidíti a hatótávot, azaz többször kell azokat tölteni. Eredetileg azzal terveztünk, hogy 1-2 naponta lesz szükség a villanyautók töltésére, de a kereslet és a hideg miatt szembesültünk azzal, hogy muszáj lesz naponta akár kétszer is tölteni. A rajtnál ráadásul még kevesebb olyan töltő volt, amelyekkel 20-40 percen belül rendesen feltölthetők a járművek. Ma már a Mol elektromos töltő-hálózatának, a Plugee-nak az infrastruktúrája megfelelő a flotta hatékony töltéséhez.

- Úgy azért könnyű, hogy az anyacég hálózatát bármikor használhatják. Arról nem beszélve, hogy a flotta jelentős részben benzines autókból áll, emiatt kritikák is érték a céget. Miszerint más közösségiautó-szolgáltató csak villanyautóval próbálkozik, míg Önök benzineseket is használnak. Mindkettő komoly előnyt jelent.

- A Mol Limo egy nagyvállalat startupja. Annyival persze könnyebb volt a helyzetünk, hogy a befektető adott a Mol Nyrt. személyében. A cég azért vágott bele, mert illeszkedik a hosszú távú stratégiájába, ám hozni is kell a számokat. Ezzel egyelőre nincs is probléma. A molos elektromos töltőket bárki használhatja. A cég minden egyes töltés esetében fizet a Mol Plugee elektromos töltőhálózat használatáért, úgy mint bármilyen más villanyautó-tulajdonos. Így ez kiadásként jelentkezik nálunk, ugyanúgy ahogy a parkolás, hiszen a benzines autók közterületi parkolásáért is fizetünk.

Kép: Fotó: Németh Dániel, Napi.hu

- Jelenleg a regisztrált felhasználók percenként 66 forintért autózhatnak, a legnagyobb versenytársnál is hasonló az ár, azaz árversenyről nincs szó, ennek mi az oka?

- A közösségi autózásnál adott a matek. A flottáink lényegében azonos autókból állnak, azok beszerzése, amortizációja lényegében azonos. A közautózásban a verseny nem elsősorban az árakban jelentkezik, hanem a szolgáltatásokban, az autók elérhetőségében, a flotta és a zóna méretében. Vagyis abban, hogy az érintettek milyen gyorsan tudnak autóhoz jutni a város különböző részein.Emiatt komolyabb árcsökkenés nem nagyon várható, egyszerűen üzletileg nem fér bele - marad a zóna- és flottabővítés.

- Tavaly ősszel például Mercedes-Benz A-osztály modellekkel bővült a flotta, amelyek az addigi  Volkswagen Upoknál jóval drágábban, percenként 99-111 forintért használhatóak. Ez kockázatos lépésnek tűnt. A közautóknál ugyanis a legfontosabb, hogy legyen a közelben, vigyen el A-ból B-be és kész. Ezzel szembemegy a Mercedes-megoldás.

- Az igények, a saját és külföldi tapasztalatok alapján vágtunk bele. Kiderült, hogy a Mercedesek szignifikánsan jobb kihasználtsággal mennek, mint a többi autó. Ma már beszélhetünk külön mercis közösségről, a tagjaik közül sokan egész napra is elviszik az autókat hosszabb utakra, vidéki városokba mennek velük, vesznek rá sztrádamatricát. Majd jelzik a többieknek, hogy melyik autón van még érvényes pályamatrica, hogy aki szintén vidéki úton gondolkodik, akkor az adott autót vihesse magával.

- Most 450 autóból áll a flotta, a járművek egy részét cserélni kell, milyen autók jönnek? Lesz-e márkabővítés?

- A közösségi autózásban a villanyautók fejlődése kulcsfontosságú, az áttörést az jelentheti, amikor 10-20 perc alatt feltölthető lesz egy-egy jármű, amely képes minimum 200-300 kilométer megtételére. A mobilkommunikációban az akkumulátorok fejlődése, valamint az iPhone megjelenése hozott áttörést és utána elképesztő sebességgel fejlődött a technológia. Erre számítunk az autóknál is. Egy közösségi autószolgáltatónak pedig elemi érdeke lépést tartani a fejlődéssel.

Ami a flottát illeti: az autókat 1 évig használjuk, utána a Mol flottakezelőjéhez kerülnek és beállnak az új autók. Jelenleg is 150 autót cseréje van folyamatban, ennek keretében 50 darab benzines VW Up helyett jön 50 darab elektromos változat. Ezen felül a 2019-es flottabővítést is elektromos autókkal tervezzük. Folyamatosan teszteljük és vizsgáljuk, hogy milyen autók jöhetnek szóba és ezeket a felhasználóinkkal is megosztjuk és kikérjük a véleményüket.

Karrierív

Sáreczky Richárd a 2018-as januári indulás óta tölti be a Mol Limo ügyvezető igazgatói posztját. A Pécsi Tudományegyetemen szerzett közgazdasági diplomát, majd a londoni Middlesex Egyetemen tanult. Dolgozott az EY-nél (korábban Ernst & Youngl), később a Malév e-business és értékesítési részlegénél. 2005 óta dolgozik a Mol-csoportnál, többek között szolgáltatás- és üzletfejlesztéssel foglalkozott, mostani megbízása előtt a társaság kiskereskedelmi üzletágában volt vezető beosztásban.

- Mikor várható a zóna újabb bővítése - úgy tudjuk, a ferihegyi reptér is a célkeresztben van?

- A zónabővítés állandóan napirenden van, utoljára két hete bővítettünk, így Óbudán már Budapest határáig ér a zóna. A reptéri szolgáltatásról is folyamatos tárgyalások folynak. A zónabővítéseknél mindig figyelembe vesszük, hogy elérhető távolságban legyen Plugee töltési pont, illetve a megfelelő sűrűség is megmaradjon. A reptér esetében több megoldást is vizsgálunk jelenleg és reményeink szerint a közeljövőben már konkrétumokkal tudunk jelentkezni.

- A jövőbeni növekedést alapvetően befolyásolja a potenciális felhasználók bizalma. Vagyis az, hogy bár anyagilag megengedhetik maguknak, ódzkodnak attól, hogy "más" autójába üljenek. Mennyire erős ez a faktor?

- Magyarországon is jól látható a világszerte érzékelhető trend. A fiatalok nyitottabbak, sőt természetesnek veszik ezt a szolgáltatást - sokan nem is akarnak saját autót venni, hanem csak használni szeretnék. Az idősebbeknél ez még kevésbé igaz. Vannak köztük, akiknek nem életszerű, hogy mobiltelefonnal kell egy autót kinyitni, de egyre többen nyitottak erre. Ezt mutatja, hogy van 89 éves felhasználónk is. A jelek szerint az idősebbek inkább csak lassabban szokják meg, hogy van ilyen is.

- Mire számít közép- és hosszú távon?

- Érdemes több részre bontani a jövőbeni növekedést. Konkrétumként elmondható, hogy az eredeti tervek mentén haladunk, Illetve a vártnál nagyobb érdeklődés miatt egy kicsit gyorsabban bővítettünk. A szolgáltatás fejlesztése, így például az új csomagok kialakítása, ugyanakkor nem csak a matekról szól, hanem az it-s háttértől is. A felhasználóink igényeinek megfelelően - és az it-s lehetőségeinkhez mérten - vezetünk be új csomagokat. Megjelenhetnek az előre megadott időtartamú használatot tartalmazó többnapos csomagok, ahogy az üzleti szerződéskötés is.

- Említette, hogy startupként kell a cégre tekinteni, ebben az is benne van, hogy a befektető, azaz a Mol megválik tőle, ha megfelelő ajánlat érkezik?

- Kétségtelen, hogy a startupok világában a felfutás után a befektetők kiszállhatnak, de a Limo esetében más a helyzet. A Mol hosszú távú stratégiájában szereplő célok eléréséhez a szolgáltatásainknak fontos szerepe lesz, így a kiszállás nem valószínű.