A pénteken bejelentett döntés indoklása szerint jóllehet nem lehet kizárni a Magyarországra irányuló orosz kőolaj- és földgázszállítások leállását, tekintettel az ukrajnai háborúra, valamint az Európai Unió és Oroszország ellenséges viszonyára, a Fitch azonban kisebb kockázatot lát e negatív forgatókönyv megvalósulására.
A hitelminősítő szerint emellett a Mol most már jobb helyzetben van ahhoz, hogy átvészelje az oroszországi szállítások esetleges fennakadását.
A Fitch Ratings idézi a Mol becslését, amely szerint a magyar vállalat ez év decemberére a jelenlegi 30-35 százalékról hozzávetőleg 50 százalékra emeli az általa felhasznált nyersolaj nem Oroszországból érkező hányadát,
2025-re pedig lehetségessé válik a teljes mennyiség beszerzése más forrásokból.
A Fitch Ratings közölte: tudomása szerint a magyarországi felhasználás 80 százalékát fedező orosz földgázszállításokat jórészt sikerült fenntartani a hagyományos továbbítási útvonalakon, és Magyarország egy esetleges teljes leállás esetén is hozzájuthatna földgázhoz a Török Áramlat vezetéken keresztül.
Ha európai útvonalakon keresztül cseppfolyósított földgáz is legalább részben hozzáférhetővé válik Magyarország számára, akkor a hitelminősítő megítélése szerint viszonylag korlátozott lehet a Molra háruló negatív hatás – fogalmaz az elemzés.
A Fitch Ratings szerint 2,2 milliárd dollárra tehető a Molra tavaly kivetett extraprofitadók és árkorlátok hatása. A hitelminősítő azonban kiemeli, hogy a magyar vállalat pénzügyi teljesítménye rendkívül erőteljes volt a korábbi időszakokhoz mérve, és a Mol adósprofilja a Fitch szerint akkor is szilárd marad, ha ez az adókategória 2024 után is érvényben lesz.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Gazdasági hírek azonnal, egy érintéssel
Töltse le az Economx app-ot, hogy mindig időben értesülhessen a gazdasági és pénzügyi világ eseményeiről!
Kérjen értesítést a legfontosabb hírekről!