Jó évet zártak a Budapesti Közlekedési Központ által minősített taxitársaságok, már ami a bevételnövekedést illeti. Több cég két számjegyű bővülést tudhat magáénak.
A profitlabilitásról azonban nem lehet ezt elmondani: a piac messze legnagyobb szereplője a Főtaxi és az Uber-utódként Budapestre érkező Taxify kivételével a cégek bevételét szinte teljes egészében felemésztették az anyag-és személyi jellegű kiadások.
Kapcsolódó
Az 545,3 millió forintos bevételű City Taxi Fuvarszervező Szövetkezetnek például 10,7 milliója maradt adózás után, amely kevesebb mint 2 százalékos arány. Csak az 54 dolgozó bére felemésztett 300 millió forintot.
2016 | 2017 | változás forintban | változás százalékban | |
Értékesítésből származó bevétel | 505 450 000 | 545 289 000 | 39 839 000 | 7,88% |
Személyi jellegű ráfordítások | 271 696 000 | 299 449 000 | 27 753 000 | 10,21% |
üzemi eredmény | 4 780 000 | 11 644 000 | 6 864 000 | 143,60% |
Adózás előtti eredmény | 4 417 000 | 11 788 000 | 7 371 000 | 166,88% |
Társasági adó | 1 068 000 | 1 051 000 | -17 000 | -1,59% |
Adózott eredmény | 3 349 000 | 10 737 000 | 7 388 000 | 220,60% |
Árbevétel-arányos jövedelmezőség | 0,66% | 1,97% | ||
Forrás: Beszámolók |
Fontos tudni, hogy a taxicégek dolgozói nem a taxisok, hanem a központ alkalmazottai (diszpécserek, ügyintézők, vezetőség, stb.) A City Taxi kiegészítő mellékletéből például kiderül, hogy a tagok (taxisok) száma 426, ők azonban saját vagy kifejezetten erre szakosodott cégeknél vannak bejelentve.
Visszatérve a jövedelmezőségre, a 6X6 taxi 426,2 milliós nettó bevétel mellett mindössze 2 milliós adózás utáni nyereséget termelt. A 39 dolgozó költsége 104 millió forint volt, a maradék anyagjellegű ráfordításokra, nagyrészt szolgáltatások igénybevételére ment el.
2016 | 2017 | változás forintban | változás százalékban | |
Értékesítésből származó bevétel | 390 378 000 | 461 246 000 | 70 868 000 | 18,15% |
Személyi jellegű ráfordítások | 76 540 000 | 104 293 000 | 27 753 000 | 36,26% |
üzemi eredmény | 42 616 000 | 1 942 000 | -40 674 000 | -95,44% |
Adózás előtti eredmény | 44 286 000 | 3 193 000 | -41 093 000 | -92,79% |
Társasági adó | 4 799 000 | 1 120 000 | -3 679 000 | -76,66% |
Adózott eredmény | 39 487 000 | 2 073 000 | -37 414 000 | -94,75% |
Árbevétel-arányos jövedelmezőség | 10,12% | 0,45% | ||
Forrás: Beszámolók |
A Taxi 4 közel 280 milliós forgalmából 5,6 milliós profitot termelt, amely 2 százalékos arány. A 24 dolgozó járandóságai 65,3 millió forintot vittek el, a többit pedig az anyagjellegű ráfordítások.
2016 | 2017 | változás forintban | változás százalékban | |
Értékesítésből származó bevétel | 255 808 000 | 279 430 000 | 23 622 000 | 9,23% |
Személyi jellegű ráfordítások | 56 518 000 | 65 335 000 | 8 817 000 | 15,60% |
üzemi eredmény | 6 632 000 | 7 936 000 | 1 304 000 | 19,66% |
Adózás előtti eredmény | 2 074 000 | 5 926 000 | 3 852 000 | 185,73% |
Társasági adó | 516 000 | 276 000 | -240 000 | -46,51% |
Adózott eredmény | 1 558 000 | 5 650 000 | 4 092 000 | 262,64% |
Forrás: Beszámolók |
A családi tulajdonban lévő Taxi 4-el kapcsolatban álló Tele 5 Taxi Hungary Kft. jóval kisebb szereplője a budapesti piacnak. Tavaly 37 milliós bevételből, mindössze 356 ezres profitot tudtak termelni. A 2016-os évet ennél is rosszabb profitrátával zárták, korábban pedig veszteségesek voltak. A cég 9 embert foglalkoztat a friss beszámoló szerint.
2016 | 2017 | változás forintban | változás százalékban | |
Értékesítésből származó bevétel | 33 109 000 | 37 076 000 | 3 967 000 | 11,98% |
Személyi jellegű ráfordítások | 9 074 000 | 6 991 000 | -2 083 000 | -22,96% |
üzemi eredmény | 94 000 | 443 000 | 349 000 | 371,28% |
Adózás előtti eredmény | 95 000 | 424 000 | 329 000 | 346,32% |
Társasági adó | 66 000 | 68 000 | 2 000 | 3,03% |
Adózott eredmény | 29 000 | 356 000 | 327 000 | 1127,59% |
Forrás: Beszámolók |
Az MB Elite 150 milliós értékesítési bevétele is elolvadt tavaly, nyeresége mindössze 240 ezer forint lett. Érdekesség, hogy a cég főtevékenysége nem a személyszállítás, hanem a PR és kommunikáció, amelyből - a beszámoló szerint - bevételük zöme származott. A cég egyébként a bevételéhez képest kevés embert foglalkoztat, átlagos létszámuk 11 fő volt. A bevétel a közel 100 milliós anyagjellegű ráfordításokra ment el.
2016 | 2017 | változás forintban | változás százalékban | |
Értékesítésből származó bevétel | 131 787 000 | 149 826 000 | 18 039 000 | 13,69% |
Személyi jellegű ráfordítások | 28 952 000 | 35 338 000 | 6 386 000 | 22,06% |
üzemi eredmény | 545 000 | 468 000 | -77 000 | -14,13% |
Adózás előtti eredmény | 553 000 | 512 000 | -41 000 | -7,41% |
Társasági adó | 266 000 | 272 000 | 6 000 | 2,26% |
Adózott eredmény | 287 000 | 240 000 | -47 000 | -16,38% |
Forrás: Beszámolók |
Az egyik kivétel a Főtaxi, amely messze a legnagyobb szereplő a piacon a maga 2,2 milliárdos bevételével. A Főtaxi öt év alatt megduplázta bevételét, adózott eredménye pedig még látványosabban nőtt: a 2013-as 5 millió és a 2014-es 50 millió forint után tavaly és 2016-ban is a 400 milliót súrolták. Ez 2016-ban 21, tavaly pedig 17,5 százalékos profitabilitást eredményezett. A cégnél átlagosan 79-en dolgoztak. Saját tőkéje 2017 végén elérte a 2 milliárd forintot.
2016 | 2017 | változás forintban | változás százalékban | |
Értékesítésből származó bevétel | 1 889 208 000 | 2 184 858 000 | 295 650 000 | 15,65% |
Személyi jellegű ráfordítások | 318 033 000 | 418 411 000 | 100 378 000 | 31,56% |
üzemi eredmény | 404 194 000 | 389 540 000 | -14 654 000 | -3,63% |
Adózás előtti eredmény | 421 409 000 | 401 824 000 | -19 585 000 | -4,65% |
Társasági adó | 24 981 000 | 18 181 000 | -6 800 000 | -27,22% |
Adózott eredmény | 396 428 000 | 383 648 000 | -12 780 000 | -3,22% |
Forrás: Beszámolók |
Meglepően jól teljesített az Uber utódjának nevezett Taxify Hungary Kft. A 2016 júliusában indult cég az első csonka évben még 32,6 milliós bevételt és 6,2 milliós veszteséget ért el, tavaly azonban már 161,6 milliós bevételhez 65,1 milliós nyereség társult, amely messze a legjobb arány - több mint 40 százalék - a cégek között. A vállalatnál csak 10 ember dolgozik.
2016 | 2017 | változás forintban | változás százalékban | |
Értékesítésből származó bevétel | 32 662 000 | 161 682 000 | 129 020 000 | 395,02% |
Személyi jellegű ráfordítások | 14 082 000* | |||
üzemi eredmény | -6 311 000 | 65 159 000 | 71 470 000 | -1132,47% |
Adózás előtti eredmény | -6 232 000 | 65 116 000 | 71 348 000 | -1144,87% |
Társasági adó | 0 | 268 000 | 268 000 | |
Adózott eredmény | -6 232 | 64 848 000 | 64 854 232 | -1040664,83% |
Forrás: Beszámolók * a cég 2017-től a KIVA alanya |
Koncentrálódik a piac
A Főtaxi nemrég jelentette be, hogy megveszi a Budapest Taxit, május 7-től pedig a cég nevére került az MB Elite Luxury Kft. is. Ez utóbbinak inkább csak adminisztratív jelentősége van, hiszen az MB Elite korábbi tulajdonosa - a Stelius Zrt.-n keresztül - az a Nagy Elek, aki két cégén keresztül a Főtaxi felét is birtokolja.
Persze nem csak a Főtaxi kezdett felvásárlásba, nemrég a 6x6 taxi és a Taxiplus is összeolvadt, utóbbi 2017 márciusa óta TaxiPlus World Kft. néven működik.
A Taxiplus is leadott már beszámolót a 2017-es évről, de csak március elejétől számítva. A cég 109,5 milliós bevételből 3 milliós veszteséget termelt. Jogelődje a Taxiplus Europe Kft. 2016-ban 308 milliós bevétellel és 44 milliós nyereséggel zárt, azt megelőzően 298 millió aránylott a 7,1-hez.
A minősített taxitársaságok között van a 7X7 Taxi, amely 2017 kezdett bevételt termelni, igaz ez mindössze 571 ezer forint lett 2,7 milliós veszteség mellett. A 7x7 taxi tulajdonosa egyébként az a Kraft Invest Kft, amelynek a Budapest Taxiban is volt érdekeltsége, mielőtt a Főtaxi megvásárolta volna.
A Budapest Taxi egyelőre nem tett közzé 2017-es beszámolót.
A kép forrása: Shutterstock.