Bár a magyar gazdaságban továbbra is iszonyatosan sok a készpénz, több területen is zajlik a forradalom a fizetéseknél, magyarul a folyamatban van az elektronikus fizetésekre történő átállás.
A hivatalos jegybanki adatok szerint tavaly fordulat történt: 2016-ban ugyanis kártyás vásárlásoknak már több mint fele érintéses módon történt. A kártyás vásárlásokon belül azonban látványosan emelkedett a kártya fizikai jelenlétét nem igénylő, internetes vásárlásoké. Mind darabszámban, mind összegszerűen 50 százalékos emelkedést értek el tavaly az egy évvel korábbi szinthez képest. Ráadásul további növekedés várható, mert sorra jelennek meg az ilyen megoldások. Több banknál már megoldható, hogy a bankkártya lényegében bekerül az NFC technológiát alkalmazó mobiltelefonnal, így azzal is lehet fizetni.
A mobilos fizetések felfutásáról, a biztonságról is kérdeztük még októberben, az Etrends konferencián Benyó Pétert, a Simple alkalmazást fejlesztő és működtető OTP Mobil Kft. ügyvezető igazgatóját. "Ma már kétségtelenül impozáns számokról beszélhetünk, de érdemes egy pillanatra visszakanyarodni a kezdetekhez. Évekkel ezelőtt, amikor a mobilos Simple alkalmazás elindult, pontosan nem lehetett látni, hogy hova fut ki az egész. Elkészítettünk egy rendszert, amely az anyabanktól függetlenül képes arra, hogy bizonyos szolgáltatások, például parkolás árát lehessen fizetni egy alkalmazás segítségével" - mondta Benyó Péter.
Biztonság mindenekelőtt
Egy mobilfizetési rendszer egyik kulcsa a jövőben is a megbízhatóság, ezzel összefüggésben persze a biztonság, hiszen pénzről van szó. Bár lehetnek olyanok, akiknek averziói vannak a mobiltelefonos vásárlással, nagyon lényeges, hogy ez a megoldás legalább annyira, de inkább biztonságosabbnak mondható, mint a sima bankkártyás fizetés - mondta Benyó.
A telefonos fizetésnél csak egy virtuális kártyaszám segítségével történik a fizetés, a "rendes" kártyaadatok nem vesznek részt a tranzakcióban. A Simple alkalmazással össze lehet kötni a vásárlásnál a pos-terminálokon megadandó pin-kódot, a telefon zárolásának feloldásához szükséges kóddal, így amikor a felhasználó fizetni szeretne, nem kell mást tennie, mint feloldania a telefonja képernyőjét és már fizethet is.
Azt is fontos, hogy azért, mert egy eszköz vagy alkalmazás sok funkciót tud, attól még nem lesz jó és az igényekre kell szabni.
Nem csak a fiatalok
Bár logikusan adódik a felvetés, hogy a mobilos fizetési rendszereket, applikációkat erre a technológiára leginkább vevő fiatalok pörgetik, de Benyó szerint ez csak részben igaz. Természetesen a fiatal korosztály tagjai jelentős forgalmat generálnak, de az egyik legsikeresebb megoldás, a parkolási díj fizetése nem annyira a fiatalok, hanem az autóval rendelkező, harmincas, negyvenes, ötvenes korosztályhoz köthető, ahogy a sztrádamatrica-vásárlás is.
Az elmúlt években egyre gyorsabb volt a fejlődés, ma pedig már két lábra állt a Simple alkalmazás és ezzel együtt a mobilfizetési piac - fogalmazott az igazgató. Az alkalmazás Simple-höz köthető forgalom az idei első félévben 2 milliárd forint volt és mintegy 600 ezer tranzakció történt, a felhasználók száma pedig 360 ezer. A felhasználó csak egy része rendszeres felhasználó, de a számuk bőven meghaladja a 100 ezret.
Arra a kérdésünkre, hogy Magyarországon készpénzmánia van, azaz évek óta növekszik a készpénzállomány és ebben mikor várható fordulat és mikor kap nagyobb lendületet a kártyás és mobilos fizetés, a szakember azt mondta: ez egy hosszú folyamat.
Itt megint érdemes utalni a megbízhatóságra és biztonságra, mindenkinek tisztában kell lennie, hogy ezek a megoldások azok. Nagyon lényeges szempont például, hogy nem csak az alkalmazást kell fejleszteni, hanem magát a vásárlást, tehát nem csak egy eszközt adunk a kényelmesebb, készpénzmentes és gyors vásárláshoz - tette hozzá. Az igazgató szerint bizalomra adnak okot az NFC-s mobiltelefonos vásárlás idén nyári bevezetése óta elért eredmények. Több mint 30 ezren regisztrálták a bankkártyájukat a telefonjukba és az NFC-s vásárlások értéke elérte az 1 milliárd forintos értéket.
Mi az NFC?
Az NFC rövidítés a Near Field Communications angol szavakból adódik és magyarul közeli kommunikációs technológiát jelent. Egészen pontosan egy rövid hatótávolságú rádiófrekvenciás (RFID - Radio Frequency IDentification) megoldás, amely mobil eszközök közötti kapcsolatot hoz létre. Lehetővé teszi,ha a mobiltelefont közel helyezzük vagy hozzáérintjük az arra alkalmas terminálhoz, akkor utóbbi azonosítja a vásárlót és lebonyolítja a vásárlást.Villamosokon jöhet az újabb nagy dobás
Benyó Péter úgy látja, a növekedés alapjai megvannak és továbbra is látványos fejlődés várható, jövőre olyan 500 ezer, 2019-re pedig 800 ezer felhasználóval lenne elégedett. A jövőbeni lehetőséget firtató kérdésünkre Benyó Péter azt mondta, robbanásszerű bővülést hozhat ezen a piacon az elektronikus tömegközlekedési jegyek bevezetése, amely kiugró, havi szintű tranzakciószámot tekintve milliós nagyságrendet jelentene a már most sem kevés vásárláshoz képest.
A prognózis létjogosultságát alátámasztja, hogy több nyugat-európai országban már teljesen bevett szokás az NFC-s fizetés a tömegközlekedési járműveken. A jegyvásárlással és jegykezeléssel járó macera helyett a telefont csak odaérintik az terminálhoz és ezzel kész is. Ehhez persze kell az, hogy a magyarországi járműveken is meglegyen az erre alkalmas rendszer. Mindenesetre a lehetőség arra már most is adott, hogy az NFC-s mobilunkkal menjünk a boltba vásárolni tejet, kenyeret.
Címlapkép: Lluis Gene / AFP