Ön ez év márciusában került a Vondafone pénzügyi vezérigazgató-helyettesi posztjára. Mi az Ön feladata a cégnél?
A feladataim a pénzügyi dolgok mellett operatív feladatokat is felölel. A Vodafone-nál a pénzügy a stratégiai döntéseknél is jelen van, hasonlóan korábbi munkahelyeimhez, a GE-hez és az eBayhez. Én ebben nőttem fel, ehhez szoktam hozzá. Tehát a felelősségi körömbe tartoznak a működési, beruházási, operatív kiadásokhoz, nagyobb tárgyi eszközökhöz, it-hálózati beruházásokhoz kapcsolódó döntések is.
Kapcsolódó
Külföldről költözött haza. Miért döntött úgy, hogy Magyarországon próbál szerencsét?
Számomra vonzó volt az az aspektus, hogy a Vodafone-nál a szervezeti felépítés kevésbé centralizált, azaz itt nagyon sok mindenben mi - az első- és másodvonalbeli vezetők - hozunk döntéseket, hiszen a helyi igényeket mi ismerjük a legjobban. A magyarországi leányvállalat szabad kezet kap még nagyobb stratégiai döntésekben is és jelentős támogatást a Vodafone Csoporttól. A döntéshozatali szabadságban persze szerepe van annak is, hogy a magyar leányvállalat az elmúlt években nagyon jól teljesítette a csoport szinten elvárt pénzügyi és üzleti eredményeket. Arról nem is beszélve, hogy ez a remek lehetőség Magyarországon, a hazámban van, Egerben nőttem fel.
Továbbá úgy látom, hogy a magyarországi Vodafone-nál, illetve a magyar piacon több olyan dolog is történik, amelyet a szakmai területemen egyedülálló lehetőségnek gondolok. Ilyenek például a UPC felvásárlása, az 5G hálózatfejlesztések, digitális marketing, egyéb területek digitalizációja. Ezekből a legfontosabb a UPC felvásárlása lesz - ez egy olyan lehetőség a cégnek, amire már hosszú évek óta várt, nevezetesen, hogy konvergens szolgáltatóvá válhasson a Magyarországon is, ezzel élénkítve, fokozva a versenyt. Ehhez még az Európai Bizottság, mint versenyhatóság jóváhagyása szükséges. A megállapodás eredményeként a Vodafone Magyarország országos szinten a második olyan szolgáltatóvá válik, amely képes teljes körű konvergens szolgáltatások nyújtására beleértve a mobil, a vezetékes szélessávú és televíziós szolgáltatásokat. Ez egy teljesen új fejezetet fog nyitni mind a magyar piac, mind a vállalat életében. Az élénkülő verseny előnyeit a lakossági és a vállalati ügyfelek egyaránt élvezhetik majd.
A szakmai karrierjében volt már arra példa, hogy egy nagyobb beruházást kellett levezényelni - akár integrációt, akár nagyobb volumenű beruházást?
A UPC felvásárlásához mérhető tranzakciók nem történnek gyakran a piacon, talán 15-20 évente egyszer. Integrációban viszont elég nagy tapasztalatot tudtam szerezni. A GE-nél kétszer voltam ilyen projekt része, az eBaynél pedig csoport szinten töltöttem be jóváhagyói, illetve koordinátor szerepet.
A Vodafone életében úgy tűnik, hogy csoport szinten is elég jelentős szerepet játszik a digitalizáció. Ezen a téren mi történhet Magyarországon?
Tény, hogy egy hatékonyabb, gyorsabb, rugalmasabb céget szeretnénk, ami miatt a szervezetnek folyamatosan nagy informatikai beruházásokon is keresztül kell mennie. Nemcsak a hálózati fejlesztések igényelnek ugyanis folyamatos újítást, de a belső rendszerek és az ügyfélkapcsolatok terén is szükség van erre. Számomra például ez a terület is nagyon érdekes, és amikor elvállaltam ezt a munkát, tudtam, hogy ezek a fejlesztések is lényegesek lesznek. Ebben az eBaynél eltöltött éveimből adódóan szintén van már tapasztalatom.
A digitális átalakítás tehát a cég egyik stratégiai prioritása, amit úgynevezett agilis fejlesztések (agile development) formájában próbálunk megvalósítani. Ez az agilis fejlesztés az iparágban nagyon felkapott kifejezésnek számít, az elmúlt évtizedben pedig egyre inkább előre tör ez a metódus. Ez annyit jelent, hogy azzal a korábbi gyakorlattal szemben, amikor egy egy-két éves fejlesztés eredményeként kész termékkel álltak elő a cégek, most egy úgynevezett minimálisan életképes terméket (minimum viable product - MVP) dobnak a piacra - amely az ügyfél számára már egy pozitív hozzáadott értéket jelent -, a további fejlesztéseket pedig folyamatosan - hetes, hónapos ciklusokban - adják hozzá. Ezt például a tarifarendszernél kiválóan lehet használni, például olyan esetekben, amikor egy hétvégére például minden ügyfél számára korlátlan adatforgalmat biztosít a szolgáltató, de az ügyfélszolgálat esetében, illetve a digitális marketing terén is számos olyan fejlesztést lehet eszközölni, amelyek az ügyfelek jobb, gyorsabb és rugalmasabb kiszolgálását eredményezheti.
Ezt a módszert viszont szoftverfejlesztéseknél még csak-csak meg lehet oldani, de a hálózatok esetében már sokkal nehezebb. Ahhoz, hogy az egész cég el tudjon mozdulni ebbe az irányba, és hogy sokkal gyorsabban tudjunk piacra dobni bármilyen fejlesztést, az egész infrastruktúrát át kell szervezni, illetve a cég működésében is nagyon komoly változásokat kell bevezetni.
Van már olyan leányvállalat a cégcsoporton belül, ahol az ilyen típusú fejlesztésekkel előrébb járnak?
Nincs, abszolút az élvonalban mozgunk, maximum egy-két piac jár néhány hónappal előttünk.
Tehát legjobb gyakorlatot sem tudnak csoporton belül máshonnan átvenni?
Egyelőre nem igazán. A digitális marketing a végcélhoz képest még nagyon gyerekcipőben jár és az agilis fejlesztések is eléggé az elején tartanak. Ezért a pénzügyi feladataimon túl erre a területre külön figyelmet fordítok, hiszen az elmúlt években az előző munkahelyemen elsősorban így fejlesztettünk.
Bizonyos folyamatok digitalizálásával Ön szerint milyen mértékű megtakarítást érhet el a vállalat?
Tíz-húsz százalékot mindenképpen, de én a növekedési potenciát látom benne. A személyre szabott digitális marketing sokkal inkább vevő- és élményközpontú, és a vállalati ügyfeleink sem egy távközlési szolgáltatót keresnek, hanem egy stratégiai partnert a cégnél zajló digitális transzformációhoz.
Több fent említett terv szempontjából fontos a működési környezet. Mire számít a magyar piacon?
Magyarországon is - hasonlóan a globális színtérhez - nagy átalakulás és konszolidáció indult be, ennek egy része a UPC-Vodafone tranzakció is. Elképzelhetőnek tartom, hogy a jövőben több erős konvergens szereplő lesz a piacon, aminek a hatására élénkülhet a verseny, amelynek az előnyeit az előfizetők élvezhetik. Ugyanakkor fontos és érdekes kérdés az állam szerepe. Fontos, hogy a piaci szereplők minél tisztábban és kiszámítható módon lássák a jövőt, a működési feltételeket, a szabályozást, legyen az adózás (a hírközlési ágazat talán az egyetlen amely még mindig két különadót fizet párhuzamosan) vagy bármi egyéb szempont. Fontos még egyes frekvenciák jövő évi aukciója is, hogy abból melyik szereplőnek mennyit sikerül megszereznie és milyen fejlesztésekre, új technológiákra tudja azokat hasznosítani.
Magyarországon most "forró témának" számít az 5G hálózat kiépítése is. Ezen a területen mi várható?
Az 5G-s hálózat kiépítésére fontos, a specifikációk véglegesítése zajlik és kísérletek már vannak. A megvalósítás nem egyik pillanatról a másikra fog megtörténni, hanem ez egy folyamat amelyben a 4G, a 4G+ vezet el az 5G-hez. A technológiai specifikációk mellett egyaránt fontos, az üzleti-kereskedelmi modellek kidolgozása, kiforrása.
Karrierív
Gelencsér Zoltán 2018. március 26-án csatlakozott a Vodafone Magyarország menedzsmentjéhez pénzügyi vezérigazgató-helyettes pozícióban. Pályafutását 1999-ben kezdte a General Electric Pénzügyi Talent Management programjában. 2004-től a GE kanadai és dél-koreai leányvállalatainál CFO-ként dolgozott, valamint számos regionális pozíciót és megbízást töltött be. 2014-ben az amerikai székhelyű eBay Advertisinghoz került senior igazgatóként, majd 2016-tól a svájci székhelyű eBaynél, mint európai regionális senior igazgató dolgozott. A London Business Schoolban szerzett MBA diplomát, black-belt fokozatú 6Sigma/Lean szakember, aki olyan területeken szerzett tapasztalatokat, mint az e-kereskedelem és reklámozás, valamint egészségügyi és pénzügyi szolgáltatások.A nyitókép forrása: Shutterstock
Gazdasági hírek azonnal, egy érintéssel
Töltse le az Economx app-ot, hogy mindig időben értesülhessen a gazdasági és pénzügyi világ eseményeiről!
Kérjen értesítést a legfontosabb hírekről!