Újabb női vezetővel bővül a magyarországi felsővezetők palettája, miután a Vodafone Magyarországnál az egyiptomi Vodafone élére távozó Alex Froment-Curtil helyére a máltai leánytól érkező Amanda Nelson kerül. (A két vezető a fenti képünkön)
A magyar Vodafone új vezérigazgatója már megjárt egy pár országot, és meglehetősen eltérő kultúrájú környezetben szerezhetett eddig tapasztalatokat. Dolgozott ugyanis egyebek mellett az Egyesült Királyságban, Új-Zélandon, Hollandiában, Japánban és Máltán - ezek után kerül fel a listára most Magyarország is.
A több országban szerzett tapasztalat, illetve az egyéb felkészítő munka révén vélhetően nagy "kulturális sokkot" nem fog okozni számára a magyarországi váltás, ám így is rengeteg országspecifikus dolgot kell megismernie.
A Vodafone-nál nem régiós szemléletben vezetik a leányvállalatokat - mondta a Napi.hu-nak Amanda Nelson. A legjobb gyakorlatokat ugyan mindig megosztják egymás között a Vodafone leányvállalatai, de miután minden ország más - az országok más fejlettségi szinten vannak, más a szabályozási környezet, másfajta kapcsolatokat kell építeni a gazdasági szereplőkkel (beleértve az ügyfeleket is) -, ezért nem működhet a regionális szemlélet. Ami Magyarországon történik, az egyedi, tehát ennek megfelelően testreszabottan is kell kezelni - magyarázta.
Nagy átalakulások
A magyarországi leány élén két jelentős változásra koncentrálna - mondta az új vezérigazgató arra a kérdésünkre válaszolva, hogy mi lenne a legfontosabb dolog, amit a magyar piacon vállalatvezetőként el szeretne érni. Az egyik az elmozdulás a csak mobilszolgáltatói szereptől - a vállalati piachoz hasonlóan, a lakossági piacon is - a vezetékes szolgáltatásokat is nyújtó vállalat felé az ügyfelek egy szélesebb bázisát elérve ezzel. A Vodafone ugyanis néhány ország kivételével - köztük Magyarország is - nem csak mobilszolgáltatóként van jelen a lakossági szolgáltatások piacán.
A másik az a digitális forradalom, amiről mindenki beszél manapság. Miután a cég tevékenységének középpontjában a konnektivitás áll, ezért úgy véli, a Vodafone-nak segítenie kell ezt az átalakulást. Ez nem csak az automatizálásról vagy a robotizációról szól, hanem azoknak a készségeknek a megszerezéséről is, amelyek az új technológia használatához szükségesek - hangsúlyozta. Utóbbit Magyarországon több kezdeményezés is segíti a vállalat alapítványán keresztül - ilyen például a Digitális Iskola Program is, amelynek célja, hogy csökkentse a digitális szakadékot a társadalmi rétegek között és az abban résztvevőknek javítsa az esélyegyenlőségét, később a munkaerő-piaci esélyeit, a versenyképességet - jegyezte meg.
Mennyire kérdés a nemek közötti egyenlőség?
Amanda Nelson sosem tulajdonított nagy jelentőséget annak, hogy ő nőként tölt be felső vezetői pozíciót. Ugyanakkor - mint négygyermekes anyuka - fontosnak tartja, hogy egy munkáltató megadja azt a flexibilitást a munkatársaknak, amellyel megteremthetik az egyensúlyt az életünk különböző szakaszaiban jelentkező magánéleti kötelezettségek és a munka között. "Az én pályámon ennek nagy hasznát láttam és elkötelezett vagyok amellett, hogy ezt a kultúrát fejlesszük itt Magyarországon is" - mondta azzal együtt, hogy szerinte a magyarországi Vodafone a nemek egyenlősége kérdésében "jó formában van".Egyre többen használják a mobil szélessávot
Magyarországra ugyanakkor az is igaz, hogy annak ellenére, hogy a mobilhálózat minősége a világon a legjobbak közé tartozik, a mobil szélessáv használata még elmarad az uniós átlagtól. Az adatforgalom azonban dinamikus növekedést mutat, amiben a cégvezető szerint sokat számít a kormányzat Digitális Jólét Programja. Az is közre játszik, hogy a Vodafone "felszabadította" a népszerű közösségi oldalak használatát az úgynevezett Pass szolgáltatásokkal, azaz már a legolcsóbb csomagokban is korlátlanul lehet ezeket a szolgáltatásokat használni, anélkül, hogy az adatforgalom miatt kellene az ügyfélnek aggódnia.
Továbbá az adatforgalom felfutásában véleménye szerint az is benne van, hogy az elmúlt két évben már csak 4G képes eszközöket árultak. Utóbbival azt érték el, hogy az ügyfeleknek meglett a megfelelő eszköze ahhoz, hogy a modern technológia adta lehetőségekkel minél többen élni is tudjanak.
Ennek az eredménye pedig az lett, hogy nemzeti szinten az adatforgalom volumene évente duplázódik a magyar piacon, jelentősen meghaladva az 50 százalék körüli uniós átlagos bővülést. Továbbá az, hogy az adatforgalomnak körülbelül 70 százaléka 4G adatforgalom, mutatja a változást az ügyfelek adathasználatában is - tette hozzá.
Óriási lehetőségeket hoz az IoT
A Vodafone ugyanakkor úgy látja, az IoT (dolgok internete) piac szinte kimeríthetetlen fejlődési lehetőségeket kínál a vállalatnak. Ezen a téren pedig globálisan nagyon erős a Vodafone pozíciója - emelte ki az új vezérigazgató
Bár az IoT technológia bármilyen hálózaton (2G, 3G, 4G, 4G+) képes működni, abban a pillanatban, ahogy megjelennek majd a mindennapi életben például az önvezető autók, el kell mozdulni az 5G felé. Az ehhez szükséges standardok kialakításának, illetve a hálózat kiépítésének viszont a Vodafone már most is nagyon aktív részese.
Amanda Nelson szerint a Vodafone fő célja, hogy egy igazi digitális telekommunikációs vállalattá váljon, amely a legjobb digitális élményt adja az ügyfeleinek. Ahhoz viszont, hogy egy a digitális gazdaság köré épülő ökoszisztémát fel lehessen építeni, partnerek is kellenek az üzleti és a kormányzati szektorból is. Ebből a szempontból a zalaegerszegi tesztpályát egy nagyon fontos projektként említette, amely fontos szerepet játszhat abban, hogy Magyarország is vezető szerepet tölthessen be az 5G fejlesztésekben Európában.