A Napi Gazdaság pénteki számának cikke

Csordogálnak az állami pénzek a Budapesti Közlekedési (BKV) Zrt.-hez, amely idén összesen 24 milliárd forintra számíthat a büdzséből. Ebben az évben legkevesebb 142 milliárd forintot emészt fel a közlekedési társaság − ez nagyjából azonos a tavalyi kiadásokkal, miként az egyéb fő pénzügyi adatok is megegyeznek a korábbi évivel, vagyis idén is körülbelül 53 milliárd forint jegybevétellel számolhat a BKV, a tavalyi 16 milliárdhoz hasonló árkiegészítés mellett. (Az idei állami hozzájárulás tízmilliárd forint, a fővárosi forrásmegoszlás következtében pedig 7,5 milliárd forinthoz juthat a közlekedési vállalat.) Egyes információk szerint időközben további 14 milliárd forintos állami támogatásáról állapodott meg a főváros a kormánnyal, így tehát a bevételi oldalon mintegy százmilliárd forint állhat szemben az említett 142 milliárdos kiadással − az űrt Budapestnek kell pótolnia. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) azt közölte a Napi Gazdasággal, hogy a főváros és a BKK közötti szerződés a finanszírozást nem eseti támogatásokhoz, hanem teljesítményarányos havi finanszírozáshoz köti, melyet a főváros minden esetben határidőben teljesít. Idén eddig összesen 35,95 milliárd forintot fizetett ki a fővárosi önkormányzat a BKK-nak közlekedésszervezési feladatok ellátására. A napokban jelent meg a Magyar Közlönyben, hogy az évi állami támogatáson felül egyszeri, újabb hétmilliárd forintot utalnak át a fővárosnak. (Információink szerint az állami támogatások is időarányosan érkeznek a fővároshoz.) Kérdés, hogy mi lesz a további hétmilliárddal − értesülések szerint ez az összeg szeptemberben érkezhet meg a fővároshoz.

A BKV bizonyos értelemben idén kedvezőbb helyzetben van a tavalyinál, hiszen 2012-ben már sokkal korábban meg kellett kongatni a vészharangot, az állam ugyanis egy időre zárolta a 32 milliárd forintos normatívát. A cég végül ehhez is hozzájutott és az év végén további 3,5 milliárd forintos állami támogatásban részesült, a főváros pedig összesen 31,4 milliárddal szállt be.

Más részről azonban nehezebb a közlekedési cég helyzete, hiszen a kormányzat már korábban jelezte, hogy fokozatosan ki akar szállni a támogatásából. Idén már megszűnt a korábban biztosnak tekinthető normatív támogatás, miközben a járműpark állapota tovább romlott, ami újabb forrásokat igényelne.

Úgy tűnik, idén sem sikerül megoldást találni a BKV hosszú távú finanszírozására, amit egyebek között az ellenzék is vár − mondta lapunknak Tüttő Kata fővárosi MSZP-képviselő, aki emlékeztetett arra, hogy már több olyan megállapodást is kötött a főváros és a kormányzat, amelyben szerepelt a hosszú távú koncepció kidolgozása. Tüttő szerint ez ebben a ciklusban már nem születik meg.

Miután az állam ki akar szállni a BKV finanszírozásából, biztosítania kellene a lehetőségeket források bevonására. Felmerült már az iparűzési adó emelésének gondolata, a hídpénz vagy éppen a dugódíj, amit egyébként az uniós támogatás fejében legkésőbb a 4-es metró indulásával együtt be kellene vezetnie a fővárosnak. Ahogyan a többi ötlet, úgy ez is lekerült a napirendről.