A BKV-nál most éppen a szabadnapok és a tavalyról görgetett szabadságok látszólag apró, de rendszeres megcsonkításával és átláthatatlanul zűrös kiadásával trükköznek - írja az EKSZ, amelynek elnöke, Naszályi Gábor érthetetlennek tartja, hogy ebben a súlyos létszámhiányos helyzetben a BKV-nál és a Volánbusznál sem arra törekszik a cégvezetés, hogy megbecsülje a régi dolgozókat, hanem különféle trükközéssel egyre rosszabb körülmények közé kényszeríti a felelősségteljes munkát végző járművezetőket.
A Volánbusznál pedig a bérek kifizetésével, és az EKSZ szerint még a Munka törvénykönyvénél (Mt.) is embertelenebb közúti közlekedési törvény alapján variálnak a cég számára kedvező, a járművezetőknek viszont hátrányos módon. A munkavégzést szinte tetszőleges mértékben növelik meg olyan, úgynevezett készenléti idők beiktatásával, amelyek nem számítanak munkaidőnek. A fizetés egy részét pedig üzemanyag-megtakarítás címén adnák ki, ez után ugyanis nem kell járulékot fizetnie a cégnek, ám az hosszútávon egyáltalán nem kedvez a járművezetőknek - olvasható az anyagban. (Fontos bejelentést tett a BKV.)
A szakszervezet egyre több ilyen és ehhez hasonló törvényes ügyeskedést tapasztal - állítja az elnök. Naszályi szerint az Mt. 2012-ben életbe lépett változtatásai egyértelműen a munkáltatóknak kedveznek, s végtelenül kiszolgáltatott helyzetbe hozták a dolgozókat. A korábbi szakszervezeti félelmek mára egészen egyértelműen beigazolódtak - szögezi le az elnök. Az EKSZ szerint egyes cégvezetők nemcsak élnek, de végtelenül tisztességtelen módon visszaélnek a törvényi lehetőségekkel, s rendre olyan döntéseket hoznak, amelyekkel folyamatosan rosszabb körülményeket teremtenek az egyébként is végtelenül leterhelt sofőrök számára.
Az elnök a közlemény szerint döbbenetesnek tartja, hogy a közösségi közlekedésben dolgozók közül egyre többen határozottan állítják, nem fogják megérni a nyugdíjat - sokan magas vérnyomással, súlyos ízületi bántalmakkal ülnek a volán mögött -, most kell a lehető legtöbbet dolgozniuk, előteremteni a család megélhetésére valót, ezért mindent bevállalnak.
Ezzel a helyzettel az EKSZ szerint egyre több munkáltató, például a BKV is visszaél. A szakszervezet többször felkérte a vezérigazgatót - legutóbb egy hónappal ezelőtt hivatalos munkaügyi vitát kezdeményezve -, hogy egyeztessen a szakszervezetekkel a helyzet rendezéséről, a körülmények javításáról. Bolla Tibor azonban még csak válaszra sem méltatta a szakszervezetet.
Az EKSZ arra is többször felhívta a menedzsment figyelmét, hogy létfontosságú lenne a járművezetők egészségének a megőrzése, s a rekreációs lehetőségek biztosítása a számukra, ám erre az volt a válasz, hogy amíg törvény nem kötelezi a céget - ez esetben a BKV-t -, addig erre egyetlen fillért sem költenek - olvasható a közleményben.
A szakszervezet állításaira délután reagált a BKV - ezt ide kattintva olvashatják.
Fotó forrása: Shutterstock