Idén nyáron megismétlődött a tavaly év végi forgatókönyv, júliusban és augusztusban ugyanis több használtan behozott autóra került rendszám a magyar piacon, mint újra. Az év első nyolc hónapjában így 34,5 ezer másodkézből származó kocsit helyeztek forgalomba, ami egyrészt pontosan a duplája az egy esztendővel korábbinak, másrészt alig marad el az újautópiacon mért 35,8 ezres darabszámtól - derül ki a DATAHOUSE statisztikáiból.

A növekedés tempója az év hátralevő hónapjaiban minden bizonnyal csökkenni fog (a folyamat augusztusban meg is kezdődött), ugyanis az őszi-téli bázisadatok már magasabbak lesznek, hiszen tavaly épp a nyár végétől pörgött fel a használtautó-import, a jogszabályi változásoknak köszönhetően. Azt feltételezve, hogy a havi átlagos darabszám nem változik túlzottan az év utolsó harmadában, illetve az újautópiac augusztusban tapasztalt fékeződése sem lesz tartós, számításaink szerint az év egészében is nagyjából 50-50 százalék lehet a két szegmens aránya a forgalomba helyezéseken belül, 50-50 ezer feletti darabszámmal. Ez ugyanakkor jelentős változás 2011-hez képest: az elmúlt évben még 45,1 ezer új és 31,3 ezer használt autót helyeztek forgalomba. Igaz, amint arra korábban utaltunk, az utolsó tavalyi negyedévben a használtimport már nagyobb volt, amiben a regadóváltozás miatti kivárás játszotta a főszerepet: ez az újautó-regisztrációkat idénre tolta át.

A használtautó-piacon összességében stagnáló eladási számokról, hibahatáron belüli csökkenésről számolt be a Napi Gazdaság kérdésére Horváth Zoltán, a Weltautó márkaigazgatója is. A piac továbbra is kettős, sokan keresik a fiatal, 1-3 éves, jól felszerelt autókat, a márkák népszerűségében azonban nem tapasztalt változást a társaság. A várakozások szerint idén nem lehet nagyobb változásra számítani a használtpiacon, a magyarországi használtautók iránt nem fog nőni a kereslet. Emelkedett azonban a külföldről behozott használt gépkocsik száma, mivel a magyar piacon kevés minőségi jármű található, ezért egyre többen nyúlnak e megoldáshoz. Emellett az autóexport is intenzív, vagyis a külföldi felvásárlók is generálnak forgalma - tette hozzá Horváth.

 

Forgalomba helyezések, db, 2012
HónapHasználtVált.*Új            
Vált.*
Január4278178,3%493543.9%
Február339289,5%425920.1%
Március395593,5%47647.0%
Április4262123,1%428415.8%
Május4528108,2%457719.6%
Június441894,7%495117.9%
Július4737119,3%446920.3%
Augusztus496248,3%35393.2%
*2011 azonos időszakához képest
Forrás: DATAHOUSE

Tarolnak a német prémium márkák

A nem újonnan behozott személygépkocsik statisztikáját vizsgálva talán leginkább az lehet szembetűnő, hogy méretesebb járművekről van szó. Ez azt jelenti, hogy míg például az újautó-piacon a kisautók részaránya 20 százalékos, addig a használtimportban csupán 12. Eközben a behozott, másodkézből származó kocsik több mint negyedét a felső középkategória, 16 százalékát pedig az egyterűek adják, szemben az újautópiacon mért 17 és 10 százalékkal. Érdekes módon a hobbiterepjárók esetében fordított a helyzet, az újak piacán meglévő 14 százalékos súlyuk bő kétszerese a használtpiacinak. Ez nem kis részben a piacvezető Dacia Dusterek népszerűségének köszönhető, az idén eddig ezres darabszámban eladott román modell nélkül csak 11,6 százalék volna a SUV-ok részaránya.

Más képet fest a használtautó-import márka- és modelltoplistája is, hiszen míg az újautó-piacot mintegy 70 százalékban a céges és flottavásárlások határozzák meg, addig az előbbi a magánvevők ízlését tükrözi inkább. Az első tíz helyezett között ott van a német prémiumtrió (Audi, BMW, Mercedes), a legnépszerűbb használt modellnek pedig sorrendben a 3-as BMW (2,1 ezer db), a VW Golf és a VW Passat (1,5-1,5 ezer db) az Audi A4 (1 ezer db) és az 5-ös BMW (0,8 ezer db) számít.

Toplista, 2012
HasználtDbÚjDb
1Volkswagen4754Opel4097
2BMW3847Ford3570
3Opel3579©koda3524
4Ford3199Volkswagen3243
5Mercedes2749Renault2467
6Audi2519Suzuki2157
7Renault1899Fiat1738
8Fiat1425Nissan1588
9Toyota981Dacia1576
10Peugeot882Toyota1384
Forrás: DATAHOUSE