Idén nyáron megismétlődött a tavaly év végi forgatókönyv, júliusban és augusztusban ugyanis több használtan behozott autóra került rendszám a magyar piacon, mint újra. Az év első nyolc hónapjában így 34,5 ezer másodkézből származó kocsit helyeztek forgalomba, ami egyrészt pontosan a duplája az egy esztendővel korábbinak, másrészt alig marad el az újautópiacon mért 35,8 ezres darabszámtól - derül ki a DATAHOUSE statisztikáiból.
A növekedés tempója az év hátralevő hónapjaiban minden bizonnyal csökkenni fog (a folyamat augusztusban meg is kezdődött), ugyanis az őszi-téli bázisadatok már magasabbak lesznek, hiszen tavaly épp a nyár végétől pörgött fel a használtautó-import, a jogszabályi változásoknak köszönhetően. Azt feltételezve, hogy a havi átlagos darabszám nem változik túlzottan az év utolsó harmadában, illetve az újautópiac augusztusban tapasztalt fékeződése sem lesz tartós, számításaink szerint az év egészében is nagyjából 50-50 százalék lehet a két szegmens aránya a forgalomba helyezéseken belül, 50-50 ezer feletti darabszámmal. Ez ugyanakkor jelentős változás 2011-hez képest: az elmúlt évben még 45,1 ezer új és 31,3 ezer használt autót helyeztek forgalomba. Igaz, amint arra korábban utaltunk, az utolsó tavalyi negyedévben a használtimport már nagyobb volt, amiben a regadóváltozás miatti kivárás játszotta a főszerepet: ez az újautó-regisztrációkat idénre tolta át.
A használtautó-piacon összességében stagnáló eladási számokról, hibahatáron belüli csökkenésről számolt be a Napi Gazdaság kérdésére Horváth Zoltán, a Weltautó márkaigazgatója is. A piac továbbra is kettős, sokan keresik a fiatal, 1-3 éves, jól felszerelt autókat, a márkák népszerűségében azonban nem tapasztalt változást a társaság. A várakozások szerint idén nem lehet nagyobb változásra számítani a használtpiacon, a magyarországi használtautók iránt nem fog nőni a kereslet. Emelkedett azonban a külföldről behozott használt gépkocsik száma, mivel a magyar piacon kevés minőségi jármű található, ezért egyre többen nyúlnak e megoldáshoz. Emellett az autóexport is intenzív, vagyis a külföldi felvásárlók is generálnak forgalma - tette hozzá Horváth.
Hónap | Használt | Vált.* | Új | Vált.* |
Január | 4278 | 178,3% | 4935 | 43.9% |
Február | 3392 | 89,5% | 4259 | 20.1% |
Március | 3955 | 93,5% | 4764 | 7.0% |
Április | 4262 | 123,1% | 4284 | 15.8% |
Május | 4528 | 108,2% | 4577 | 19.6% |
Június | 4418 | 94,7% | 4951 | 17.9% |
Július | 4737 | 119,3% | 4469 | 20.3% |
Augusztus | 4962 | 48,3% | 3539 | 3.2% |
*2011 azonos időszakához képest Forrás: DATAHOUSE |
Tarolnak a német prémium márkák
A nem újonnan behozott személygépkocsik statisztikáját vizsgálva talán leginkább az lehet szembetűnő, hogy méretesebb járművekről van szó. Ez azt jelenti, hogy míg például az újautó-piacon a kisautók részaránya 20 százalékos, addig a használtimportban csupán 12. Eközben a behozott, másodkézből származó kocsik több mint negyedét a felső középkategória, 16 százalékát pedig az egyterűek adják, szemben az újautópiacon mért 17 és 10 százalékkal. Érdekes módon a hobbiterepjárók esetében fordított a helyzet, az újak piacán meglévő 14 százalékos súlyuk bő kétszerese a használtpiacinak. Ez nem kis részben a piacvezető Dacia Dusterek népszerűségének köszönhető, az idén eddig ezres darabszámban eladott román modell nélkül csak 11,6 százalék volna a SUV-ok részaránya.
Más képet fest a használtautó-import márka- és modelltoplistája is, hiszen míg az újautó-piacot mintegy 70 százalékban a céges és flottavásárlások határozzák meg, addig az előbbi a magánvevők ízlését tükrözi inkább. Az első tíz helyezett között ott van a német prémiumtrió (Audi, BMW, Mercedes), a legnépszerűbb használt modellnek pedig sorrendben a 3-as BMW (2,1 ezer db), a VW Golf és a VW Passat (1,5-1,5 ezer db) az Audi A4 (1 ezer db) és az 5-ös BMW (0,8 ezer db) számít.
Használt | Db | Új | Db | |
1 | Volkswagen | 4754 | Opel | 4097 |
2 | BMW | 3847 | Ford | 3570 |
3 | Opel | 3579 | ©koda | 3524 |
4 | Ford | 3199 | Volkswagen | 3243 |
5 | Mercedes | 2749 | Renault | 2467 |
6 | Audi | 2519 | Suzuki | 2157 |
7 | Renault | 1899 | Fiat | 1738 |
8 | Fiat | 1425 | Nissan | 1588 |
9 | Toyota | 981 | Dacia | 1576 |
10 | Peugeot | 882 | Toyota | 1384 |
Forrás: DATAHOUSE |