Az ügyvezető szerint a mostani krízis még a dízelbotránynál is durvább. A cég a koronavírus okozta problémákat még megoldotta, de tavaly júliusban már azt tapasztalták, hogy nincs elég chip, nem kapnak annyi autót, amennyit kértek, nőnek a szállítási határidők és az árak.
Szerinte chiphiány covid nélkül is kialakult volna, mert globális szereplők nem reagáltak úgy, ahogy a 2017-től látható tendenciák alapján lehetett volna. 10 év alatt 17 milliárdról 50 milliárdra nőtt az éves értékesítése ezeknek chipeknek, ezt pedig messze nem követte le a gyártói kapacitások növelése globálisan. Sokkal dinamikusabban fejlődtek ugyanis a chipeket használó, IT és egyéb szórakoztató elektronikai és egyéb eszközök, illetve az autók is sokkal komplexebbek lettek - olvasható a portálon.
Az ukrajnai helyzet sokkal súlyosabban érinti a gyártási lehetőségeket, kapacitásokat, mint a covid - teszi hozzá a hat márkáért (Volkswagen, Volkswagen Haszonjárművek, Audi, Skoda, Seat, Cupra) felelős vezető.
A hiányt szerinte tárgyalástechnikával lehet kimozogni, hogy a gyártók küldjék Magyarországra azokat az autókat, amelyeket más piacon adtak volna el.
Minden drágul
A kínálatiból keresletivé alakuló piac azt hozta magával, hogy a kereskedők kisebb kedvezményeket adtak, de az autók így is elkeltek, hiszen nem volt elég. Közben a használt autók ára is emelkedett:
egy két éves kompakt családi autót 25-30 ezer kilométeresen pont annyiért tudsz eladni, mint amennyiért anno vetted.
- magyarázza Németh Balázs.
Nincsenek újszerű használt autók a piacon és ezzel párhuzamosan megemelkedtek radikálisan az új autóárak, tehát már nincsen olcsó új autó se. Alacsonyabb környezetvédelmi besorolású autók tovább fogják elárasztani Kelet-Európát.
Aki új autót szeretne, az válogathat a készleten lévő kocsikból, de kínálat szűk és van olyan is, amit egyáltalán nem tudnak rendelni. Ilyenek többek között az elektromos autók, amire Nyugat-Európában óriási a kereslet.
Az ügyvezető szerint egyáltalán nem nőnek látványosan itthon az elektromosautó-eladások. Nincs elég támogatás.
Mi lesz az árfolyammal?
Itthon az árfolyamkockázatot a kereskedő és az importőr fizeti, de a vásárlók inkább adnak pár százalékkal többet, csak hogy fix áron jussanak hozzá az autóhoz.
"Romániában úgy megy az értékesítés, hogy bemész egy szalonba, ki van írva, hogy ennyi euró az autó, de nem euróban fizetsz, hanem lejben, aznapi árfolyam alapján" - teszi hozzá.
A háború
Németh Balázs szerint sok ember most ébredt rá, hogy mennyi Ukrajnából és Oroszországból érkező, elengedhetetlen alapanyagot használ az autóipar. Most tanuljuk például a kábelköteg nevét.
Ukrajnát a Porsche Hungaria látja el Volkswagennel és alkatrészekkel. Két héten belül körülbelül 750-800 Volkswagen fog állni az ukrán határhoz közeli Tuzséron, ahol egy nagy logisztikai telephelyük van. Ezeket azonban nem lehet eladni Európában, mert más biztonságtechnikai, környezetvédelmi előírásoknak kell megfelelniük.
Csak óvatosan a behozatallal
Nincs egyértelmű válasz arra, hogy mikor érdemes új autót venni, de az biztos, hogy óvakodni kell a felelőtlenül külföldről behozott, nem megbízható forrásból érkező autóktól, amelyről azt sem lehet tudni, mennyit futott valójában.