Január óta alapesetben évi 250 óra túlmunkát lehet elrendelni - kollektív szerződés alapján ez felmehet 300 órára - és további 150 (illetve 100) órányi túlórát "önként", egyéni megállapodásokkal vállalhatnak a dolgozók.
Az autó- és az elektronikai iparban is számos munkáltató még abban állapodott meg a szakszervezetekkel, hogy nem íratnak alá 400 óra túlmunkát a dolgozókkal - mondta László Zoltán, a Vasas Szakszervezeti Szövetség alelnöke a hetilapnak.
Az év elején a Vasas-szakszervezet még azzal számolt, hogy a többi cégnél a rabszolgatörvény élesedése őszre várható, addigra ugyanis kimerülnek a 250 vagy 300 órás túlórakeretek. Később úgy tűnt, idén talán nem is kell ezzel foglalkozni, mert az autó-, illetve a feldolgozóipar lassulni kezdett. Csakhogy most kevesebb a dolgozó, mint amennyit a termelés igényelne, ezért őket hajtanák jobban.
A nagy autógyártóknál a szakszervezet még nem tapasztalt ilyen törekvést, de az alvállalkozóik körében már igen. Ahol jelen van a Vasas, ott a szervezetek mintegy 10 százaléka jelezte eddig, hogy tapasztaltak már nyomást a munkáltató részéről. Ez valamivel több mint húsz céget, tehát nagyjából 12-15 ezer alkalmazottat jelent.